LEXUS: RX CZWARTEJ GENERACJI – INNOWACYJNE ZMIANY

rx-lexu1

Od momentu pierwszej prezentacji modelu w 1998 roku, popularność Lexusa RX stała się dowodem zapotrzebowania na auto łączące wszechstronność sportowego SUV-a z komfortem jazdy właściwym dla sedana klasy premium.

Nowy, luksusowy crossover wyposażono w zaawansowane układy napędowe hybrydowe i benzynowe, wyrafinowane układy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, jak również nowe rozwiązania techniczne w zakresie komfortu jazdy.


Zobacz także:

PREMIERY

JAGUAR: NOWY XJ – LUKSUSOWA LIMUZYNA Z ALUMINIUM


 

Kombinacja przetłoczeń i krzywizn nadwozia nowego RX jest dalszym rozwinięciem myśli wzorniczej, której widocznym przykładem są karoserie innych ostatnio zaprezentowanych modeli Lexusa (a zwłaszcza IS, NX i RC).

Przód podkreśla jeszcze odważniejsza wersja wciętej osłony chłodnicy z chromowanym obramowaniem i reflektorami diodowymi w układzie potrójnym, w kształcie litery “L”. Nowe przednie lampy przeciwmgielne i diodowe reflektory (w pakiecie ekskluzywnym dostępnych jest 18 odrębnych diod) doświetlają zakręty. Wśród rozwiązań technicznych dotyczących układu oświetlenia należy wymienić adaptacyjne sterowanie światłami drogowymi (AHS), automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, sterowanie kierunkiem i profilem świecenia reflektorów.

rx-lexu2

Przedni motyw “klepsydry” określił również stylistykę tyłu nadwozia RX. Tylne diodowe lampy zespolone oskrzydlają drzwi bagażnika.

Dostępne są inteligentne zmywacze reflektorów, nowe, panoramiczne okno dachowe typu moonroof, masywne relingi dachowe oraz zmodyfikowane klamki drzwi z systemem Smart Entry i praktycznym podświetleniem. Wprowadzono również trzy nowe kolory nadwozia: czarny Antracit Black, brązowy Amber i niebieski Deep Blue.

WYMIARY

Nowy RX ma wymiary: 1690 mm (w wersji benzynowej) lub 1685 mm (RX 450h) wysokości, 1895 mm szerokości oraz 4890 mm długości. Rozstaw osi zwiększono do 2790 mm, a prześwit auta jest większy o 10 mm od poprzedniego modelu. Zwiększono też średnicę opon i tarcze kół. Współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,32. W wersji z hybrydowym układem napędowym zastosowano dyfuzor pod zderzakiem tylnym.

WNĘTRZE

Przeprojektowane wnętrze odznacza się równowagą między przestronnością a intymnością. Tapicerka foteli została wykonana z zastosowaniem szwów prostych, a tapicerka drzwi dostępna jest teraz dodatkowo w dwóch nowych kolorach – brązowym Nobel Brown i kremowym Rich Cream. Kierowca ma do dyspozycji całkowicie przeprojektowaną deskę rozdzielczą.

Fotele w pierwszym rzędzie zapewniają obniżoną o 19 mm pozycję siedzącą. Skorygowane zostało również położenie koła kierownicy. Obniżenie tylnej części podłogi pozwoliło na zaoferowanie pasażerom tylnych siedzeń komfortu porównywalnego z flagowym LS. Nowy model zapewnia pojemność bagażnika wystarczającą do przewożenia dużych przedmiotów, którego drzwi otwiera się poprzez przyłożenie dłoni w okolicy emblematu marki.

rx-lexu7

Nowa deska rozdzielcza wyposażona jest w wyświetlacz projekcyjny typu HUD (Heads Up Display), którego ekran rzutowany jest na szybę czołową, natomiast elementy sterowania umieszczono między przednimi fotelami. Iluminacja wyświetlacza zmienia się wraz z wyborem określonego trybu jazdy – w trybie ECO lub Normal dominuje kolor niebieski, natomiast w trybie Sport i Sport S+ – czerwony.

RX F SPORT

Wersje F Sport odznaczają się wieloma szczególnymi cechami wizualnymi i dysponują osiągami, które odróżniają je znacząco od pozostałych wersji. 8-calowy wyświetlacz LCD z dużym, czytelnym, okrągłym wskaźnikiem, łączy obrotomierz z cyfrowym prędkościomierzem.

We wnętrzu znajdziemy tu bardzo dobrze trzymające fotele z pikowaną tapicerką. Pokryta perforowaną skórą dźwignia skrzyni biegów, trójramienna, sportowa kierownica z logo F SPORT, oraz lekkie, drążone, antypoślizgowe pedały przyspieszenia i hamulca wykonane z aluminium, wraz z podparciem dla lewej stopy to kolejne elementy wersji.

Nadwozie wyróżnia się ekskluzywną, czarną, ażurową osłoną chłodnicy, dolnym spojlerem i chromowaną, satynowo wykończoną osłoną zderzaka, jak również czarnymi lusterkami, dopasowanymi kolorystycznie do osłony chłodnicy. Wieloramienne, 20-calowe tarcze kół wykonane ze stopu aluminium w połączeniu z oponami o rozmiarze 235/55 oraz subtelne pasują do gamy ośmiu kolorów nadwozia.

SILNIKI

rx-lexu3

Wszechstronność i możliwości całkowicie nowego Lexusa RX uzupełnia gama kilku układów napędowych:
• RX 450h wyposażony jest w 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący w hybrydowym układzie napędowym;
• RX 200t wyposażono w 2,0-litrowy, turbodoładowany, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, współpracujący z 6-przełożeniową, automatyczną skrzynią biegów.

Hybrydowy układ najbardziej zaawansowaną odsłonę układu Lexus Hybrid Drive. Silnik V6 osiąga moc 193 kW/ 263 KM przy 6000 obr./min. oraz moment obrotowy 335 Nm przy 4600 obr./min. Moc całkowita hybrydowego układu napędowego (silnika spalinowego i elektrycznego) wynosi 230 kW/313 KM (zużycie paliwa 5,2 l/100 km).

2,0-litrowy, turbodoładowany, rzędowy silnik 4-cylindrowy odznacza się oszczędnością paliwa i znakomitymi osiągami. Rozwija moc 175 kW (238 KM) przy prędkości obrotowej 4800-5600 obr./min. oraz dysponuje momentem 350 Nm przy prędkości obrotowej 1650-4000 obr./min. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,8 l/100 km (2WD) lub 9,9 l/100 km (AWD). Jednostka współpracuje z 6-biegową, elektronicznie sterowaną, automatyczną skrzynią biegów (6 ECT).

W Polsce zarówno RX200t jak i RX450h są dostępne tylko z napędem AWD. W wersji benzynowej z napędem na cztery koła zastosowano układ Dynamic Torque Control AWD, który przetwarza informacje z wielu czujników. Rozdział momentu napędowego przebiega w zakresie od 100:0 (napęd tylko przednich kół) do 50:50.

rx-lexu4

UKŁAD JEZDNY

Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy (EPS) został jeszcze bardziej zoptymalizowany pod kątem lepszego wyczucia drogi i precyzji prowadzenia auta. Zmodernizowany układ zawieszenia, składający się z kolumn McPhersona z przodu i wleczonych podwójnie rozwidlonych wahaczy z tyłu zapewnia zwiększoną stateczność na zakrętach. Drążek stabilizatora przedniego o większym przekroju znacznie poprawia sztywność poprzeczną. RX wyposażony jest w ulepszony układ hamulcowy. W standardowym pakiecie wyposażenia oferowany jest elektryczny hamulec postojowy (EBP).

Układ aktywnej stabilizacji przechyłów nadwozia zwiększa stateczność nadwozia (jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na świecie). Nowa funkcja “roll skyhook control” działa w oparciu o bardzo czuły układ elektroniczny.

Układ wyboru trybu jazdy pozwala kierowcy na wybór określonych parametrów jazdy (ECO, Normal, Sport, Sport+). W pojazdach wyposażonych w korekcję sztywności zawieszenia tryb “SPORT” zastąpiony jest trybami Sport S i Sport S+ (dostępny w wersjach F SPORT i Prestige). Oferowany po raz pierwszy tryb Customize umożliwia użytkownikowi samodzielną konfigurację parametrów silnika, hybrydowego zespołu napędowego, podwozia i klimatyzacji stosownie do indywidualnych preferencji.

rx-lexu6

RX w wersji hybrydowej dysponuje również ustawieniem “EV Ddive“, który umożliwia jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym, z całkowicie wyłączonym silnikiem benzynowym.

BEZPIECZEŃSTWO I UKŁADY WSPOMAGAJĄCE KIEROWCĘ

Wprowadzony jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne układ Lexus Safety System+ łączy w sobie kilka istniejących układów bezpieczeństwa czynnego. Układ Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) oferowany jest jako dodatkowa funkcja. System ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych wykorzystuje jednoobiektywową kamerę oraz pracujący w zakresie fal milimetrowych radarowy detektor.

System wspomagania hamowania awaryjnego czy funkcja Auto Brake pomagają uniknąć kolizji. Układ ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Alert – LDA), zaawansowane wspomaganie trzymania pasa ruchu (LKA, automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych (AHB), identyfikacja znaków drogowych, ostrzeganie przed przechyłem (zintegrowane z układami LDA/LKA, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA), korekcja sztywności zawieszenia (AVS), kamera z widokiem 360 st., intuicyjne wspomaganie parkowania, asystent parkowania – to wszystko zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

rx-lexu5

Wszystkie modele RX wyposażone są w szeroką gamę układów i funkcji istotnych pod względem bezpieczeństwa biernego, takich jak: układ poduszek powietrznych składający się z dwustopniowych i dwukomorowych poduszek powietrznych kierowcy i przedniego pasażera, poduszki powietrznej chroniącej kolana kierowcy, przednich i tylnych poduszek bocznych oraz pełnowymiarowych kurtyn powietrznych dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń; układ kontroli ciśnienia; reaktywne przednie zagłówki; funkcja odstraszania złodziei i układ immobilsera.

Elementami bezpieczeństwa biernego są również układy kontroli hamowania i napędu, które obejmują układ hamulcowy z wentylowanymi, wspomaganymi hamulcami tarczowymi czterech kół, 4-czujnikowy, 4-kanałowy układ ABS z elektronicznym sterowaniem rozdziałem sił hamowania (EBD), wspomaganie hamowania awaryjnego (BA), układ kontroli napędu (TRAC), układ stabilizacji toru jazdy (VSC), wspomaganie ruszania na pochyłości, a także układ priorytetu hamulca (Smart Stop), który redukuje moc silnika przy wciśniętym pedale hamulca.

ZESTAWY AUDIO/ SYSTEMY MULTIMEDIALNE

Standardowy zestaw audio obejmuje radio HD, łącze Bluetooth audio i 9 głośników. Dostępny 12-głośnikowy zestaw audio Pioneer wyposażony jest w funkcję Coherent Source Transducer (CST). Wymagającym audiofilom spodoba się dostępny 15-głośnikowy zestaw nagłośnieniowy Mark Levinson Sorround System (ML) z zaawansowanym układem Clari-Fi poprawiającym jakość odtwarzania skompresowanych źródeł dźwięku i technologią Green Edge.

Dostępny jest system nawigacji z 8-calowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym TFT – ekran systemowy może wyświetlać informacje w trybie jednopanelowym (tylko mapa), dwupanelowym (mapa/ panel informacyjny) lub trójpanelowym (mapa/ dwa panele informacyjne). Opcjonalny jest system nawigacji z 12,3-calowym wyświetlaczem EMV. Wersje RX z tym systemem posiadają podobny do myszy komputerowej zdalny sterownik dotykowy.