MERCEDES: ATEGO – OSTATNI NOWY CZŁONEK RODZINY

Atego_new

Czwarty i ostatni członek rodziny Mercedes-Benz – nowy Atego, spełniający normę Euro VI – wyjeżdża na drogi i kontynuuje swoją karierę w transporcie dystrybucyjnym w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton.

Sercem nowego modelu są dwie kompletnie na nowozaprojektowane jednostki BlueEfficiency Power, reprezentujące najnowocześniejsze standardy projektowania. Siedem nowych odmian silnikowych Euro VI, współpracujących z szeroką gamą przekładni manualnych i automatycznych, pozwala precyzyjnie dopasować Atego do różnorodnych zastosowań.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Lekkie warianty Atego oferowane są z silnikami 4-cylindrowymi BlueTec 6 z serii OM 934 o pojemności 5,1 litra. Jednostki z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i regulacją faz rozrządu oferowane są w szerokim zakresie mocy: od 115 kW (156 KM) do 170 kW (231 KM). Dodatkowo, Atego występuje z trzema nowymi silnikami 6-cylindrowymi OM 936 o pojemności 7,7 litra i mocy od 175 kW (238 KM) do 220 kW (299 KM).

Koszty ich eksploatacji motorów spadają też za sprawą znacznie dłuższych okresów międzyprzeglądowych. Jednostki dostosowano do nowych norm emisji spalin poprzez zastosowanie chłodzonego układu recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz zamkniętego filtra cząstek stałych. Zastosowanie technologii oczyszczania spalin BlueTec 6 pozwala o połowę zmniejszyć zużycie czynnika AdBlue w stosunku do silników Euro V.

Seryjny ESP i zautomatyzowane przekładnie

Siła napędowa trafia do kół Atego za pośrednictwem 6- lub 9-biegową przekładni manualnej. Dźwignię zmiany biegów umieszczono w łatwo dostępnym miejscu, bezpośrednio na panelu instrumentów. Opcjonalnie, dostępna jest nowa, 8-stopniowa zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3.

Mercedes-Benz Atego jest seryjnie wyposażony w układ kontroli stabilności Stability Control Assist, w autach osobowych znany jako ESP. Nowy, dwustopniowy dekompersyjny hamulec silnikowy, w przypadku silnika 6-cylindrowego opcjonalnie osiągający moc 300 kW, w połączeniu z wydajnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa. Jako jedyny w klasie, Mercedes-Benz Atego dostępny jest fabrycznie z odpornym na zużycie retarderem magnetycznym, zapewniającym silne wsparcie dla układu hamulcowego.

Design

Wraz z debiutem nowego Atego, lekkiej ciężarówki dystrybucyjnej o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton, Mercedes-Benz kompletuje gamę pojazdów ciężarowych nowej generacji. Design kabiny Atego nawiązuje do pozostałych braci. Nowy zderzak ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej (opcjonalnie z diodami LED) nadaje mu indywidualny charakter i podkreśla jednocześnie przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz.

Wewnątrz kabiny Atego kierowca odnajdzie kompletnie przeprojektowany kokpit, w dziedzinie designu i funkcjonalności dopasowany do tego z Actrosa, Antosa i Arocsa. Panel centralny z dużym, przejrzystym wyświetlaczem graficznym, standardowa kierownica wielofunkcyjna (opcjonalnie obszyta skórą), nowa architektura siedzeń ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikiem (w połączeniu z przekładnią Mercedes PowerShift 3) i jednoczęściowy, 7-komorowy materac z zimnej pianki (opcja) to tylko niektóre przykłady udogodnień. By poradzić sobie z wyzwaniami transportu dystrybucyjnego, Atego oferuje teraz zintegrowane urządzenia multimedialne z dodatkowymi funkcjonalnościami. To zasługa nowej koncepcji pokładowej elektroniki.

Szeroka gama wersji

Dzięki licznym ulepszeniom podwozia, tylnego zawieszenia i zamocowania kabiny, a także nowemu układowi kierowniczemu, kolejna generacja Atego prowadzi się świetnie. Pojazd oferowany jest łącznie w 42 różnych wariantach. Zawdzięcza to szerokiej gamie rozstawów osi, trzem długościom kabin oraz wersjom z napędem na wszystkie koła.

Również w kwestii efektywności ekonomicznej nowe Atego kontynuuje udaną misję poprzednika. Dzięki ograniczonym kosztom utrzymania i napraw, częstotliwości przeglądów (interwały serwisowe do 120 000 km) oraz niskiemu spadkowi wartości końcowej, nowy model ma szanse odniesienia sukcesu.