MERCEDES-BENZ: INTELIGENTNE FUNKCJE SYSTEMÓW WNĘTRZA NOWEJ KLASY E

Nabywcy nowej Klasy E mogą spodziewać się wyjątkowo wciągającej rozrywki – muzyki, gier i treści, których można doświadczać niemal wszystkimi zmysłami.

Cyfrowe innowacje we wnętrzu sprawiają, że nowa Klasa E staje się jeszcze inteligentniejsza, osiągając nowy wymiar personalizacji i interakcji z użytkownikiem. Jednocześnie jej elektroniczna architektura silniej bazuje na oprogramowaniu, mniej na sprzęcie. Stanowi to podstawę dla bardziej zindywidualizowanych aktualizacji systemów wnętrza w przyszłości.


Zobacz także:

PORSCHE: OSTATNIE PRZEDPREMIEROWE TESTY NOWEGO CAYENNE

ROZMAITOŚCI


 

Za funkcje obliczeniowe – wcześniej realizowane przez oddzielne domeny – w nowej Klasie E odpowiada pojedynczy procesor. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy MBUX współdzielą nowy, bardzo mocny centralny komputer pokładowy. Taka forma “usieciowienia” pozwala zwiększyć wydajność, bowiem strumienie danych mogą być przesyłane znacznie szybciej.

Najnowsza generacja modelu będzie dostępna z pakietem rozrywki MBUX Entertainment Plus, który obejmuje sprzęt, usługi Mercedes me connect oraz pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku stosowany będzie moduł komunikacyjny z techniką transmisji 5G. Standard telefonii komórkowej 5G umożliwia znacznie szybsze przesyłanie danych niż LTE/UMTS.

Premiera nowej Klasy E (seria 214) rozpocznie się od nadwozia Limuzyna. Pierwsze egzemplarze modelu pojawią się w europejskich salonach latem 2023 r. W USA jego rynkowy debiut nastąpi jesienią 2023 r.

Muzyka staje się widzialna: wizualizacja dźwięku

Nowe aktywne nastrojowe oświetlenie (ambientowe) z wizualizacją dźwięku sprawi, że podróżujący najnowszą Klasą E mogą odbierać muzykę trzema zmysłami: utwory i dźwięk z filmów lub aplikacji można tu usłyszeć (w razie potrzeby z wykorzystaniem technologii Dolby Atmos), poczuć (za pomocą rezonujących przetworników dźwięku opcjonalnego systemu nagłośnienia przestrzennego Burmester 4D), a teraz także „zobaczyć”. Wizualizacja odbywa się za pośrednictwem świetlnego pasa wspomnianego aktywnego nastrojowego oświetlenia (opcja). Po raz pierwszy dotyczy to całego wnętrza Klasy E. Przykład: szybkie basy mogą powodować gwałtowne zmiany światła, a łagodne rytmy – tworzyć subtelne przejścia pomiędzy świetlnymi krajobrazami.

Imponująca rozrywka czeka na pasażera przedniego fotela. Na opcjonalnym prawym ekranie może on oglądać dynamiczne treści, takie jak telewizja lub strumieniowo przesyłane wideo – nawet wtedy, gdy zerka na niego kierowca. To efekt zastosowania opartej na kamerze funkcji przełączania, która zmniejsza jasność obrazu, a tym samym ogranicza ryzyko rozproszenia uwagi kierującego.

Program rozrywki w Klasie E jest bardziej interaktywny niż kiedykolwiek. Eksperci ds. oprogramowania Mercedes-Benz opracowali nową warstwę kompatybilności, która pozwala instalować aplikacje innych firm. W dniu premiery modelu na centralnym wyświetlaczu dostępne będą następujące aplikacje: platforma rozrywkowa TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do współpracy Webex, aplikacja biurowa Zoom oraz przeglądarka Vivaldi. Ponadto portal rozrywkowy ZYNC (opcjonalnie) zaoferuje na centralnym i prawym ekranie strumieniowo przesyłane wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, relacje sportowe, wiadomości, gry i wiele więcej – wszystko za pośrednictwem jednego interfejsu użytkownika.

Kolejną nowością jest kamera do selfie oraz kamera wideo (część opcjonalnego superekranu MBUX Superscreen) u góry deski rozdzielczej. W czasie postoju kierowca może uczestniczyć w wideokonferencjach online za pośrednictwem m.in. Webex, a także robić selfie oraz nagrywać filmy.

MBUX zapewnia również większy komfort obsługi. Dzięki funkcji „Po prostu mów” inteligentne sterowanie głosowe można teraz aktywować bez hasła „Hej Mercedes”. Gdy funkcja jest włączona, na wyświetlaczu pojawia się czerwony symbol mikrofonu. Oznacza to, że samochód jest gotowy i czeka na polecenia.

Dodatkowa wygoda na co dzień: rutynowe czynności

Wykorzystując sztuczną inteligencję (AI), Mercedes-Benz chce, aby samochód uczył się, z których systemów komfortu regularnie korzystają podróżujący. Celem AI jest spersonalizowana automatyzacja takich funkcji w powtarzalnych okolicznościach. Mercedes-Benz używa dla tej innowacji terminu „rutyna”; znajduje się ona na bardzo zaawansowanym etapie rozwoju.

W chwili wprowadzenia nowej Klasy E na rynek klienci będą mogli korzystać z szablonów rutynowych czynności, a także samodzielnie je definiować. Pozwala to połączyć szereg funkcji i warunków, na przykład: „Włącz ogrzewanie fotela i ustaw oświetlenie wnętrza na ciepły pomarańczowy odcień, jeśli temperatura we wnętrzu spadnie poniżej dwunastu stopni Celsjusza”.

Dla lepszego samopoczucia: kontrola komfortu ENERGIZING COMFORT oraz klimatyzacja THERMOTRONIC z cyfrowym sterowaniem nawiewami (opcje)

Kojące dźwięki, masaż relaksacyjny, światło aktywujące – Mercedes-Benz oferuje kompleksowy program odnowy biologicznej, obejmujący różnorodnie konfigurowane programy kontroli komfortu ENERGIZING COMFORT oraz indywidualne zalecenia trenera ENERGIZING COACH. W Klasie E debiutuje też nowa funkcja: program zapobiegania chorobie lokomocyjnej ENERGIZING COMFORT pomaga dotkniętym nią pasażerom złagodzić niedogodności w czasie podróży. W średniookresowej perspektywie planowana jest funkcja biologicznego sprzężenia zwrotnego dla ENERGIZING COACH. Może to ograniczyć uczucie stresu dzięki zastosowaniu ćwiczeń oddechowych.

Cyfrowe sterowanie nawiewami w połączeniu z automatyczną klimatyzacją THERMOTRONIC (opcja) zwiększa komfort podróży. Automatycznie dostosowuje ustawienie przednich otworów wentylacyjnych do pożądanego scenariusza wentylacji. Może bazować na profilu użytkownika, na przykład z wyborem poszczególnych miejsc. Dysze można jednak ustawiać również ręcznie, jak zwykle.

Pokaźny superekran MBUX Superscreen z z nowo zaprojektowanymi ikonami

Sportowy charakter, wysoka jakość, cyfrowe innowacje – te trzy atrybuty opisują wystrój wnętrza nowej Klasy E. W egzemplarzach wyposażonych w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu pokaźna szklana powierzchnia rozciąga się aż do centralnego wyświetlacza. Osobno zmocowano wyświetlacz zestawu wskaźników o wysokiej rozdzielczości. Główne ikony na środkowym i opcjonalnym prawym ekranie mają teraz uproszczone wzornictwo i zostały oznaczone kolorami, zupełnie jak na ekranie smartfona. Dzięki temu są jeszcze bardziej intuicyjne w obsłudze.

„Serce marki” od ponad 75 lat: historia

Z wynikiem ponad 17 milionów samochodów dostarczonych od 1946 r. Klasa E i jej poprzednicy stanowią najlepiej sprzedającą się serię modelową w historii Mercedes-Benz. Nie bez powodu model ten jest przez wielu postrzegany jako „serce marki”. Dziedzictwo Klasy E sięga samych początków firmy. Już u progu XX wieku w segmencie pojazdów tej wielkości – poniżej klasy luksusowej, ale powyżej małych aut – dominowały przedsiębiorstwa, które później stworzyły dzisiejszy koncern Mercedes-Benz AG. Począwszy od lat 30. kolejne modele nosiły znajome dziś oznaczenia: na przykład 200 (1933 r.) i 230 (1936 r.), a także 260 D, czyli wariant z silnikiem wysokoprężnym (W 138, 1936 r.) – pierwszy na świecie samochód osobowy zasilany taką jednostką.