MERCEDES KLASA C AMG: EMERYTURA MISTRZA DTM

Brytyjczyk Jamie Green za kierownicą Mercedesa Klasy C AMG wygrał ostatni, finałowy wyścig tegorocznych mistrzostw DTM na torze Hockenheim. Trudno było wymarzyć sobie bardziej widowiskowe pożegnanie modelu. Po 159 wyścigach DTM i ITC, C AMG odjeżdża bowiem na zasłużoną emeryturę. Z 85 zwycięstwami na koncie, jest dziś najbardziej utytułowanym samochodem w 27-letniej historii mistrzostw DTM.

Na Klasę C przypada ponad połowa ze 165 zwycięstw Mercedes-Benz, odniesionych od 1988 roku w 342 wyścigach. 30 z nich należy do Mercedesa CLK AMG (2000-2003), a ponad 50 to zasługa Mercedesa 190E AMG (1998-1993).

Aż trzy generacje Klasy C ścigały się w latach 1994-1996 (DTM/ITC) oraz 2004-2011 (DTM). Po raz pierwszy model zadebiutował w 1994 roku i od razu wywalczył zwycięstwo oraz mistrzowski tytuł konstruktorów.

– Klasa C pojawiła się w odpowiednim momencie – powiedział Klaus Ludwig, mistrz DTM w sezonach 1988, 1992 i 1994. I od razu stała się ulubienicą publiczności.

Rok później laur zwycięstwa znowu przypadł Klasie C. Pierwszy z sześciu mistrzowskich tytułów dla Mercedes-Benz wywalczył wtedy Bernd Schneider. Dzisiaj to jedyny kierowca, który zdobył mistrzostwo zarówno w epoce DTM/ITC (do 1996 r.), jak i w “nowej” serii (od 2000 r.). Na swoim koncie ma najwięcej zwycięstw (43), pole position (25) oraz najszybszych okrążeń (59).

– Klasa C AMG jest jednym z najlepszych aut wyścigowych w mojej karierze – wspomina Schneider. To rasowy zawodnik. Miał widowiskowy charakter, a jego brzmienie kochali zarówno kierowcy jak i fani DTM.

W latach 1994-1996 Klasa C 34 razy triumfowała w 74 wyścigach DTM i ITC. Po powrocie w 2004 roku i przejęciu schedy po Mercedesie CLK AMG, wygrała jeszcze 51 z 85 wyścigów – więcej niż jakikolwiek inny samochód po odrodzeniu się serii DTM w 2000 roku.

Szkocki kierowca Paul Di Resta zdobył za kierownicą Klasy C AMG mistrzostwo DTM w 2010 roku. W tym roku ściga się w zespole Formuły 1 Force India-Mercedes.

– Po raz pierwszy zasiadłem za sterami wyścigowej Klasy C w 2004 roku, w ramach nagrody dla Młodego Kierowcy Roku McLaren Autosport BRDC. Doskonale pamiętam ten moment. Auto stworzone tylko dla kierowcy, pełne werwy, dostarczające mnóstwo radości. I ten dach nad głową! Kolejne cztery sezony za kierownicą Klasy C AMG przyniosły bezcenne doświadczenie w zakresie dostrajania samochodu i współpracy z ekipą techniczną. Konkurenci często byli bardzo blisko, a w walce o zwycięstwo ważny był każdy detal. To doskonałe przygotowanie do startów w F1 – wspomina Di Resta, który swoją karierę zaczynał w mistrzostwach kartingowych.

Mercedes-Benz z dumą może spojrzeć na długą i pełną sukcesów tradycję w DTM. Od 1988 roku, gdy firma zadebiutowała w wyścigach, żaden inny producent nie odniósł tylu sukcesów. Trójramienna gwiazda 10-krotnie sięgała po mistrzostwo kierowców, 9-krotnie po mistrzostwo konstruktorów i 13-krotnie po mistrzostwo zespołów. W 2000 roku Mercedes-Benz zaangażował się w tworzenie “nowej” serii DTM.

Nowe regulacje techniczne na sezon 2012 oznaczają rozpoczęcie kolejnej epoki w DTM. Ostatni wyścig w bieżącym sezonie był też ostatnim występem Klasy C AMG, najbardziej utytułowanego samochodu tej serii. Nie oznacza to jednak końca występów Mercedes-Benz. Już w 2012 roku na tor wyjedzie Klasa C Coupé AMG.

– Nasza Klasa C odniosła w DTM niespotykany sukces. Bo jak inaczej nazwać zwycięstwo w 85 ze 159 wyścigów? Chciałbym podziękować wszystkim naszym zespołom i kierowcom. Wśród nich prym wiedzie oczywiście nasz partner HWA AG z dyrektorem Gerhardem Ungarem na czele. Dziękuję za ciężką pracę, wszystkie emocje i te niezwykłe osiągnięcia, które przypieczętował ostatni, sobotni start i wygrana Klasy C AMG na Hockenheim – z dumą podkreśla Norbert Haug, wiceszef Mercedes-Benz Motorsport.

Statystyki: Mercedes-Benz Klasy C AMG w DTM
(łącznie (DTM/ITC – “nowa” seria DTM)

– wyścigi: 159 – 85;
– zwycięstw: 85 – 51;
– pole position: 59 – 39;
– najszybsze okrążenia: 87 – 51;
– mistrzostwa kierowców: 5 (+1 ITC) – 3;
– mistrzostwa zespołów: 6 (+1 ITC) – 5;
– mistrzostwa konstruktorów: 4 – 1.

Statystyki: Bernd Schneider w DTM
(“nowa” seria DTM – łącznie DTM/ITC)

– wyścigi: 99 _ 227;
– zwycięstwa : 19 – 43;
– pole position: 14 – 25;
– najszybsze okrążenia: 28 – 59;
– mistrzostwa kierowców: 4 – 5 (+1 ITC).

Statystyki: zwycięstwa Mercedes-Benz w DTM
1992: Klaus Ludwig;
1994: Klaus Ludwig;
1995: Bernd Schneider;
1995: Bernd Schneider (ITC);
2000: Bernd Schneider;
2001: Bernd Schneider;
2003: Bernd Schneider;
2005: Gary Paffett;
2006: Bernd Schneider;
2010: Paul Di Resta.

Statystyki: Mercedes-Benz w DTM
(2000-2011: “nnowa” seria DTM – 1988-2011)

– mistrzostwa kierowców: 6 – 10;
– mistrzostwa zespołów: 9 – 13;
– mistrzostwa konstruktorów: 5 – 9;
– wyścigi: 131 – 342;
– starty: 1166 – 3277;
– wygrane: 81 – 165;
– pole position: 60 – 109;
– najszybsze okrążenia: 77 – 161;
– podium: 216 – 479;
– punkty: 3305,5 – 11641,5.