MERCEDES: NOWY SPRINTER 4×4 – DO ZADAŃ SPECJALNYCH

MS 1_177_106

Nowy Sprinter 4×4 z napędem na wszystkie koła prezentuje swoje możliwości tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Gdy droga staje się coraz bardziej wymagająca, on bez trudu przemierza kolejne kilometry.

Wersja Kombi znakomicie sprawdzi się podczas transportu gości do zaśnieżonych kurortów w Alpach, a Furgon pozwoli załodze wraz z materiałami i narzędziami dotrzeć do turbin wiatrowych wzniesionych na podmokłych obszarach. Wariant ze skrzynią ładunkową pomoże wyciągnąć maszyny budowlane, które ugrzęzły w błocie, a model z podwoziem do zabudowy bez trudu pokona skaliste lub pustynne bezdroża.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Sprinter 4×4 to samochód dostawczy z napędem na wszystkie koła przeznaczony do profesjonalnych zadań, a nie do bulwarowej jazdy. Obszar jego działania nie ogranicza się tylko do placów budowy, rejonów górskich czy obszarów zaśnieżonych i położonych z dala od cywilizacji. Model może być wykorzystywany w wielu branżach: budownictwie, energetyce, leśnictwie czy hotelarstwie. Docenią go również poszukiwacze przygód oraz turyści.

Dołączany napęd na wszystkie koła

Aby uruchomić napęd na wszystkie koła, wystarczy wcisnąć przycisk – do akcji wkracza wtedy elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS. Kierowcy pozostaje tylko prowadzenie samochodu, czyli obsługa pedałów i kierownicy. Elektronika zajmie się resztą. Napęd na obie osie jest zintegrowany z montowanym standardowo układem kontroli stabilności ESP i doskonale uzupełnia zakres działań obecnych na pokładzie systemów aktywnego bezpieczeństwa.

The new Mercedes-Benz Sprinter 2013

Opcjonalnie Sprinter 4×4 oferowany jest teraz z systemem kontroli zjazdu (Downhill Speed Regulation – DSR), który podczas pokonywania zjazdów automatycznie utrzymuje zadaną wcześniej prędkość. DSR kontroluje jednostkę napędową i przekładnię oraz steruje pracą układu hamulcowego. Uruchamia się go za pośrednictwem przycisku na desce rozdzielczej. Za ustawienie prędkości zjazdu odpowiada dźwignia tempomatu, którego obecność warunkuje doposażenie w DSR.

Na życzenie, Sprinter 4×4 dostępny jest także z systemem wspomagania ruszania pod górę Hill-Start Assist, terenowym ogumieniem z wyjątkowo głębokim bieżnikiem oraz bogatym wachlarzem elementów znanych już z pozostałych odmian modelu.

4ETS: sprawdzona technologia napędu

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4×4 bazuje na elektronicznym systemie kontroli trakcji 4ETS. To technologia sprawdzona w Vito 4×4 oraz samochodach osobowych i SUV-ach Mercedes-Benz. W przeciwieństwie do innych modeli napęd Sprintera jest jednak odłączany. Takie rozwiązanie pozwala sprostać zróżnicowanym warunkom eksploatacji auta dostawczego, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.

Napęd można uruchomić, gdy silnik samochodu pracuje – zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z niewielkimi prędkościami (do 10 km/h). Należy w tym celu wcisnąć przycisk na desce rozdzielczej. Elektryczny silnik sprzęga wówczas koła zębate w skrzyni rozdzielczej, a lampka na panelu zegarów informuje o tym, że układ jest gotowy do pracy.

MS 3_157

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4×4 wykorzystuje sztywne połączenie. Siła napędowa przesyłana jest płynnie, a po jego uruchomieniu wszystkie funkcje standardowego systemu Adaptive ESP pozostają aktywne, podobnie jak kontrola poślizgu (ASR). Gdy napęd na wszystkie koła jest włączony, rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w normalnych warunkach wynosi 35:65.

Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych Sprinter 4×4 korzysta z elektronicznego systemu kontroli trakcji. Jeśli jedno lub więcej kół straci trakcję na śliskiej nawierzchni, 4ETS automatycznie przyhamuje je za pomocą krótkich impulsów. W konsekwencji moment obrotowy o tej samej wartości trafi na koła dysponujące lepszą przyczepnością. W tym celu 4ETS wykorzystuje czujniki ABS zamontowane przy kołach. Automatyczne uruchomienie hamulców przynosi ten sam efekt, co działanie blokad mechanizmów różnicowych.

Skrzynia rozdzielcza została połączona z główną przekładnią za pomocą złącza kołnierzowego. Przedni dyferencjał zachował kompaktowe wymiary i podobnie jak przednie wały napędowe, nie wymaga konserwacji. To znacznie wpływa na interwały międzyprzeglądowe.

Jeszcze więcej trakcji: 4×4 z reduktorem

Dodatkowe przełożenie redukcyjne “Low Range” do jazdy w terenie, oferowane jako opcja, dodatkowo poszerza możliwości Sprintera 4×4. Uruchamia się je przyciskiem podczas postoju, gdy silnik pojazdu pracuje, napęd na obie osie jest aktywny, a pedał sprzęgła wciśnięty. Przełożenie jest skrócone o współczynnik 1,42, czyli o 42 proc. Maksymalna prędkość pojazdu na poszczególnych biegach została odpowiednio ograniczona, a trakcja – znacznie zwiększona. Korzystanie z reduktora pozwala ograniczyć użycie sprzęgła, zwłaszcza w trakcie częstego manewrowania lub jazdy z pełnym obciążeniem, np. podczas holowania przyczepy w warunkach terenowych.

MS 4_187

Przekładnia redukcyjna z kołami o zębach prostych jest ekstremalnie wytrzymała na obciążenie. Jeśli Sprinter 4×4 został dodatkowo wyposażony w opcjonalny układ kontroli zjazdu DSR (Downhill Speed Regulation), ten zostaje automatycznie aktywowany po włączeniu reduktora.

Duży prześwit zwiększa sprawność w terenie

Chociaż Sprinter 4×4 nie jest samochodem stricte terenowym, jego podniesione nadwozie (o 110 mm z przodu i o 80 mm z tyłu) zapewnia mu właściwości podobne do aut uterenowionych. Kąt natarcia Sprintera o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony wynosi 28 zamiast 18 stopni w przypadku odmiany tylnonapędowej. W furgonie z krótkim tylnym zwisem kąt zejścia to 27 zamiast 22 stopni. Kąt rampowy – istotny zwłaszcza podczas jazdy po dużych nierównościach – w Sprinterze 4×4 ze standardowym rozstawem osi wynosi 25 stopni (17 stopni w wersji tylnonapędowej). Zależnie od jednostki napędowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku Sprintera z tradycyjnym napędem. Równie imponująca jest głębokość brodzenia (610 zamiast 500 mm).

Z uwagi na zwiększony prześwit dodatkowe migacze w lusterkach byłyby położone na wysokości przekraczającej dopuszczalne normy. W Sprinterze 4×4 przeniesiono je więc na błotniki. Z tego samego względu odmiany furgon i kombi otrzymały tylne światło przeciwmgłowe oraz światło cofania zintegrowane ze zderzakiem.

Standardowe wyposażenie Sprintera 4×4 obejmuje także 100-litrowy zbiornik paliwa. Uchwyty na słupkach dla kierowcy i pasażera pozwalają na łatwiejsze wsiadanie do umieszczonej wyżej kabiny. W porównaniu z tylnonapędowym Sprinterem, w przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano wzmocnione stabilizatory.

The new Mercedes-Benz Sprinter 2013

Niska masa napędu, łatwiejsze prowadzenie

Zależnie od wersji silnikowej, układ napędu na wszystkie koła w Sprinterze 4×4 waży od 115 do 135 kg. To zasługa systemu 4ETS, którego zastosowanie zwalnia z konieczności montażu mechanicznych blokad dyferencjałów.

Na drodze Sprinter 4×4 imponuje pewnym zachowaniem i znakomitą trakcją. Prowadzi się bezpiecznie i bez wysiłku, w sposób typowy dla Mercedesów, zapewniając ten sam komfort, co model z napędem na tylną oś.

W pełni zintegrowany z funkcjami Adaptive ESP

System 4ETS jest w pełni zintegrowany z elektronicznym układem kontroli stabilności Adaptive ESP. Charakterystyka Adaptive ESP została dostosowana do wymagań wersji 4×4, a wszystkie jego funkcje pozostają aktywne również po uruchomieniu napędu na obie osie: system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), kontrola poślizgu (ASR), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), Brake Assist (BAS) oraz Start-off Assist (AAS). Szczególnie istotna w przypadku wariantów nadwoziowych Sprintera oraz jazdy z obciążeniem jest funkcja wykrywania położenia środka ciężkości (Load Adaptive Control – LAC), która określa położenie środka ciężkości w oparciu o ruchy pojazdu i dobiera odpowiednią charakterystykę pracy układu ESP.

W autach z fabrycznym hakiem holowniczym działanie Adaptive ESP uzupełnia system Trailer Stability Assist, który przeciwdziała ruchom wahadłowym przyczepy poprzez selektywne uruchamianie hamulców poszczególnych kół.

The new Mercedes-Benz Sprinter 2013

Zależnie od sytuacji na drodze, wskazane może być wyłączenie układu kontroli poślizgu ASR – wystarczy wtedy nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej. Podniesienie progu tolerancji dla poślizgu kół przydaje się na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi lub po nawierzchni żwirowej. Funkcja ASR automatycznie uruchamia się z powrotem po przekroczeniu prędkości 40-60 km/h, a także gdy dojdzie do nadmiernego poślizgu kół lub gdy poślizg ten utrzymuje się dłużej niż 10 sekund. System ESP przez cały czas pozostaje aktywny.

Silniki rzędowe Euro VI

Do napędu Sprintera 4×4 służą nowe jednostki napędowe, spełniające wymogi przyszłej normy emisji spalin Euro VI (BlueTec, technologia SCR, wtrysk AdBlue). Inżynierowie wykorzystali zalety dodatkowego osprzętu do oczyszczania spalin w celu optymalizacji charakterystyki wtrysku, procesu spalania oraz ciśnienia doładowania. Dodatkowej optymalizacji pod kątem zużycia paliwa poddano napęd i elementy pomocnicze. Zabiegi te objęły m.in.: przekładnię, tylną oś oraz inteligentne zarządzanie alternatorem.

Trzonem gamy jednostek napędowych Sprintera jest 4-cylindrowy silnik OM 651 o pojemności 2,15 litra. Średnica cylindra wynosi 83 mm, a długi skok tłoka – 99 mm – pozwala generować dużą siłę napędową. Za doładowanie odpowiada dwustopniowa turbosprężarka.

Sprinter 4×4 dostępny jest w dwóch wersjach mocy:
• 313/513 BlueTec 4×4 (moc 95 kW – 129 KM przy 3800 obr./min., maks. moment obrotowy 305 Nm przy 1200- 2400 obr./min.);
• 316/516 BlueTec 4×4 (moc 120 kW – 163 KM przy 3800 obr./min., maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1400- 2400 obr./min.).

The new Mercedes-Benz Sprinter 2013

Sprinter 4×4 z nadwoziami otwartymi i z podwoziem do zabudowy oferowany jest również z 4-cylindrowymi silnikami Euro 5b+ (wartości mocy i momentu obrotowego pozostają bez zmian). Odmiany te są pozbawione układu SCR z wtryskiem AdBlue, elementów kluczowych dla spełnienia normy Euro VI.

Tam, gdzie niezbędna jest maksymalna moc, sprawdza się Sprinter 4×4 z 3-litrową jednostką V6 OM 642. Długoskokowy silnik (średnica x skok: 83 x 92 mm) ma aluminiową skrzynią korbową oraz cztery górne wałki rozrządu. Przesunięcie czopów korbowych i zastosowanie wałka wyrównoważającego zapewnia mu wyjątkowo cichą pracę.

6-cylindrowy silnik dla Sprintera 4×4 dostępny jest w następującej wersji 319/519 BlueTec 4×4 (moc 140 kW – 190 KM przy 3800 obr./min., maks. moment obrotowy 440 Nm przy 1600- 1800 obr./min.).

Standardowo wszystkie jednostki współpracują z 6-biegowymi przekładniami manualnymi Eco Gear, które dzięki szerszemu zakresowi przełożeń i użyciu oleju o ograniczonym tarciu są teraz jeszcze bardziej ekonomiczne. Alternatywnie, model dostępny jest z 5-stopniową przekładnią automatyczną z konwerterem, ułatwiającą jazdę w trudnych warunkach – kierowca może się wówczas w pełni skoncentrować na prowadzeniu.

The new Mercedes-Benz Sprinter 2013

Korzystne zużycie paliwa

Sprinter 316 BlueTec 4×4 potrzebuje średnio zaledwie 8,3 l/100 km (cykl NEDC), zaś Sprinter 313 BlueTec 4×4 – tylko o 0,3 l/100 km więcej. Oznacza to, że zużycie paliwa wspomnianych modeli jest o około 0,4-0,8 l/100 km wyższe od ich odpowiedników z napędem na tylną oś. W przypadku Sprintera 4×4 319 BlueTec średnie zużycie paliwa wynosi 9,8- 9,9 l/100 km (cykl NEDC).

Nowe systemy bezpieczeństwa

Sprinter 4×4 korzysta z pięciu innowacyjnych systemów wspomagających, zaprezentowanych w tym roku przy okazji premiery nowej odsłony modelu. Układy Collision Prevention Assist, Blind Spot Assist, Highbeam Assist oraz Lane Keeping Assist są już dostępne dla wersji 4×4. Crosswind Assist zostanie wprowadzony do jej oferty w 2014 roku.

Udoskonalone nadwozie i wnętrze

Sprinter 4×4 wyróżnia się również modyfikacjami karoserii i kabiny. Nowa osłona chłodnicy ma perforowane żaluzje, a przednie lampy – ostrzejsze rysy. Lista zmian obejmuje też wyżej poprowadzoną maskę oraz zderzak o atrakcyjniejszym dla oka kształcie. Jego dolna część przypomina elementy spotykane w SUV-ach i znakomicie współgra z charakterem wersji 4×4. Nowa tapicerka i obicia foteli zwiększa komfort wnętrza, grubsze koło kierownicy zapewnia lepszy chwyt. Także dźwignia zmiany biegów została przeprojektowana.

Dodatkowo, Sprinter otrzymał nowy typ radioodtwarzacza z systemem Bluetooth, klawiaturą i książką telefoniczną oraz nawigacją Becker Map Pilot.

Liczne warianty do wyboru

Aby dopasować Sprintera 4×4 do potrzeb każdego nabywcy, gama modelu obejmuje liczne warianty: dwie wersje dopuszczalnej masy własnej (3,5 lub 5 ton, ta druga z podwójnym ogumieniem tylnej osi), odmiany ze średnim lub długim rozstawem osi oraz z trzema rodzajami dachu: normalnym, podwyższonym lub ekstra wysokim. Spriter 4×4 oferowany jest jako furgon i kombi, a także z nadwoziem otwartym (dostępnym we wszystkich standardowych wersjach) oraz z podwoziem do zabudowy (z kabiną pojedynczą lub podwójną).