MICHELIN: NOWA SUPER-OPONA DO PORSCHE 918 SPYDER

Prototyp 918 Spyder

18 września ruszyła produkcja nowego, hybrydowego supersamochodu Porsche 918 Spyder. Michelin będzie wyłącznym dostawcą opon do tego pojazdu, który zostanie wyprodukowany w limitowanej serii 918 egzemplarzy.

Decyzja o zastosowaniu opon Michelin Pilot Sport Cup 2 w samochodzie Porsche została poprzedzona bardzo rygorystycznym programem rozwojowym. Łącznie przetestowano 550 opon prototypowych, 200 opon z serii specjalnej oraz 400 opon produkcji wstępnej.


Zobacz także:
OPONY


W sumie odbyło się 150 godzin testów na 5 torach wyścigowych w Europie. Projekt konstruowania specjalnych opon Michelin do supersamochodu Porsche trwał aż 10 lat. Współpraca partnerska francuskiego producenta ogumienia oraz niemieckiego koncernu samochodowego rozpoczęła się w 2003 r. od prac nad modelem Carrera GT, choć firmy działały wspólnie już od 1961 roku przy tworzeniu wszystkich modeli tej gamy.

Najważniejszym osiągnięciem podjętej współpracy jest to, że nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 zapewniają osiągi w czterech zazwyczaj wzajemnie wykluczających się obszarach – w zakresie sportowej jazdy i efektywności energetycznej, niższych oporów toczenia i większego bezpieczeństwa na mokrych nawierzchniach. Dodatkowo przy dużych prędkościach, także na torze, opony Michelin gwarantują stabilność pojazdu (zrównoważenie sterowości przodu i tyłu), szybkość reakcji, przyczepność i niezmienne osiągi na każdym okrążeniu, a wszystko to dzięki mieszance gumy o dużej odporności na przegrzewanie.

Prototyp 918 Spyder

W rezultacie nowa opona Pilot Sport Cup 2 wygrała rywalizację o Porsche…

INNOWACJE OPONY MICHELIN PILOT SPORT CUP 2

* Mieszanka gumy bieżnika.
Mieszanka bieżnika jest produkowana przy użyciu tych samych technologii, jakie sprawdziły się w oponach wyścigowych. Inżynierowie Michelin zastosowali technologię Bi-Compound, dzięki której wewnętrzna i zewnętrzna część bieżnika są wykonane z dwóch różnych rodzajów gum. Guma w zewnętrznej części jest wykonana z elastomeru o wysokiej masie cząsteczkowej, którego twardość dobrano tak, aby zapewnić maksymalną i niezrównaną przyczepność na ciasnych wirażach na suchym torze. Natomiast wewnętrzny obszar wykonano ze sztywnego elastomeru zapewniającego precyzję kierowania.

* Opasanie z włókna aramidowego.
Główną cechą opasania wykonanego z gęstego włókna aramidowego jest duża wytrzymałość i odporność na rozciąganie. Włókno to jest lekkie, a przy tym pięciokrotnie bardziej wytrzymałe od próbki stali o takiej samej masie. Opasanie w obszarze barków i w środkowej części jest umieszczane pod bieżnikiem z różną siłą naciągu, co sprawia, że dosłownie spina ono całą strukturę opony. W rezultacie powierzchnia kontaktu z podłożem jest stała, a siła odśrodkowa jest efektywnie kontrolowana nawet przy dużych prędkościach.

* Zmienna powierzchnia kontaktu
Innowacją jest modyfikacja technologii Track Variable Contact Patch 2.0. Optymalizuje ona ciśnienie na powierzchni kontaktu opony z podłożem, tak aby przylegało do niego jak najwięcej gumy. Dzięki temu opona zapewnia najlepszą przyczepność na łukach i ostrych zakrętach.

MICHELIN 3_Pilot Sport Cup 2_1

* Szerszy obszar stopki
Obszar stopki jest o 10 proc. szerszy niż w tradycyjnej oponie sportowej. Jest on wzmocniony mieszanką gumy zwiększającej sztywność boczną oraz zapewniającej szybkość reakcji i precyzyjne kierowanie.

* „Aksamitne” boki opon
Specjalny proces tłoczenia w formach zaowocował stworzeniem Michelin Velvet Technology. Guma powstająca w tym procesie załamuje światło w specyficzny sposób, sprawiając, że opona wygląda jak wykonana z aksamitu. Geometria uzyskanej faktury umożliwiła inżynierom modyfikacje kontrastu i stworzenie odcieni czerni nadającym bokom opony wygląd aksamitu.

W LICZBACH

– opona Pilot Sport Cup 2 została certyfikowana do użytkowania na całym świecie;
– rozmiary: 265/35-ZR20 na przednie koła i 325/30-ZR21 na tylne;
– 3,3 litra/100 km: zużycie paliwa sportowego modelu premium Porsche 918 Spyder;
– 6 min. 57 sek. – rekordowy czas okrążenia, jaki uzyskał Porsche 918 Spyder wyposażony w dwie opony Michelin na torze Nürburgring;
– 340 km/h: maksymalna prędkość samochodu;
– 887 KM: moc samochodu dostarczana przez silnik spalinowy o mocy 608 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 115 kW i 95 kW;
– 1280 Nm: moment obrotowy;
– 3 672 opon Michelin (4 x 918 egzemplarzy auta) o bardzo wysokich osiągach trafi na koła wszystkich wyprodukowanych supersamochodów Porsche 918 Spyder.