NISSAN: NOWY X-TRAIL WZMACNIA OFERTĘ CROSSOVERÓW

NXT 0

Nissan wprowadza zupełnie nową odsłonę modelu X-Trail. Gruntownie przeprojektowany dołącza on do gamy crossoverów Qashqai, Juke i Murano, oferując nowoczesną technologię, styl i funkcjonalność.

Zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Sani chodowym we Frankfurcie w 2013 r., nowy X-Trail, w sprzedaży w całej Europie pojawi się w lipcu. Model łączy w sobie tradycje marki w segmencie 4×4 z nowymi rozwiązaniami technicznymi.


Zobacz także:
PREMIERY


Nowy X-Trail, zbudowany na platformie CMF (Common Module Family), będącej wspólnym dziełem sojuszu Renault- Nissan, jest równie solidny i dopracowany, jak model poprzedniej generacji. Motywacją marki przy projektowaniu stylistyki modelu było dopasowanie go do wizerunku nowoczesnych crossoverów i SUV-ów japońskiej firmy.

Dzięki opływowemu, a jednocześnie muskularnemu nadwoziu, łączy siłę i ducha przygody z naturalnymi, miękkimi konturami. Sportowej elegancji towarzyszy szereg stylistycznych nowości i detali, takich jak wyrazisty kształt reflektorów – standardowo diodowych w wyższych wersjach wyposażenia – czy charakterystyczny diodowy pas, po którym można łatwo rozpoznać model także nocą. W wyposażeniu znalazły się też takie elementy, jak elektrycznie sterowana klapa bagażnika czy otwierany, panoramiczny dach.

 

Samochód jest o 17 mm dłuższy (4 643 mm), o 30 mm szerszy i o 5 mm niższy od poprzednika, a jego zwiększony o 76 mm rozstaw osi przekłada się na bardziej przestronne wnętrze. Nie zmienił się natomiast prześwit, który wynosi 210 mm. O 90 kg zmniejszyła się masa pojazdu. Do obniżenia masy własnej pojazdu przyczyniło się także wykorzystanie w znacznym stopniu materiałów kompozytowych. Na przykład drzwi bagażnika są wykonane z tworzywa sztucznego, zaś przednie i tylne zderzaki zoptymalizowano pod względem grubości materiału. Ultrawytrzymała stal stanowi obecnie 49 proc. struktury nadwozia.

Przód samochodu stanowi estetyczne połączenie skomplikowanych kształtów z ostrymi liniami i przemyślaną grą świateł i cieni. Tylne światła zespolone mają kształt bumerangu, a charakterystyczne słupki D silnie kojarzą się z modelami Juke i Qashqai.

Nowe jest także wnętrze Nissana X-Trail. Projektanci dwupoziomowej deski rozdzielczej zadbali o jej przejrzystość i łatwość korzystania z poszczególnych funkcji. Delikatnie uniesiona konsola centralna mieści system informatyczno-rozrywkowy oraz przyciski i pokrętła sterowania układem wentylacji. Pomiędzy dwiema głównymi tarczami zmodyfikowanego zestawu wskaźników znajduje się duży, pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Podawane są na nim informacje między innymi z takich źródeł, jak systemy bezpieczeństwa. Zaprojektowano go w taki sposób, aby ostrzeżenia przekazywane kierowcy nie odwracały jego uwagi od drogi.

W konsoli centralnej umieszczono najnowszy system NissanConnect z siedmiocalowym ekranem wysokiej rozdzielczości i wieloma funkcjami umożliwiającymi komunikację ze smartfonem.

 

Zaprojektowana od postaw kabina, dostępna również w wersji siedmiomiejscowej, zwraca uwagę „teatralnym” układem foteli, dzięki któremu pasażerowie nie zasłaniają sobie nawzajem widoku. Inteligentnie zaprojektowane i wykończone wysokogatunkowymi materiałami wnętrze wyznacza nowe standardy w zakresie dostępu do tylnych foteli, przestronności w opcjonalnym trzecim rzędzie siedzeń oraz pokładowej technologii. X-Trail wyposażony jest we współpracujący ze smartfonem system NissanConnect najnowszej generacji, oferujący mnóstwo innowacyjnych funkcji, jak na przykład wbudowanych aplikacji zapewniających w czasie jazdy stały kontakt ze światem.

Wygodę podróżowania zapewnia również przepastny schowek między przednimi fotelami, w którym zmieści się nawet iPad lub 10-calowy tablet. Imponujący jest ogromny, sterowany elektrycznie panoramiczny dach. Przestrzeń bagażową można podzielić na górną i dolną strefę. Ułatwieniem w dostępie do bagażnika jest zdalne sterowanie siłownikami otwierającymi i zamykającymi klapę.

Pojazd wyposażony jest w system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący nawigację oraz funkcje informacyjno-rozrywkowe. Wśród technologii wymienić trzeba: system kamer 360° z inteligentnym asystentem parkowania, diodowe reflektory, pakiet Safety Shield, system hamowania awaryjnego, ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i pojazdach w martwym polu, adaptacyjne światła drogowe oraz otrzeganie o poruszających się obiektach (obraz pojazdu „z lotu ptaka” w czasie parkowania).

Pod maską nowego modelu X-Trail pracuje mocny, ale oszczędny silnik dCi 130, łączący w optymalnych proporcjach niskie zużycie paliwa z doskonałą kulturą pracy w całym zakresie obrotów. Jednostka jest montowana zarówno w wersji z napędem na jedną, jak i na obie osie. W tym drugim przypadku towarzyszy jej układ przeniesienia napędu ALL MODE 4×4-i najnowszej generacji. W połączeniu z nowym systemem kontroli zawieszenia oraz technologią Safety Shield, układ napędowy zapewnia kierowcy kompleksowy zestaw funkcji podnoszących bezpieczeństwo i komfort.

 

Silnik o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault generuje 320 Nm momentu obrotowego (od 1750 obr./min.). Dzięki zredukowaniu tarcia w układzie napędowym, nowy X-Trail uzyskuje dobre osiągi: przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy (wersja z napędem na jedną oś i przekładnią manualną), a prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Świetna jest elastyczność na poszczególnych biegach. Auto wejdzie na rynek z dwiema przekładniami do wyboru: sześciobiegową ręczną oraz nową bezstopniową przekładnią automatyczną Xtronic (oferowaną tylko w wersjach z napędem na przednią oś).

W wersjach 4×4 zastosowano opracowany przez markę sterowany elektronicznie napęd na cztery koła ALL MODE 4×4-i. Układ sterowany pokrętłem umieszczonym w konsoli centralnej umożliwia wybór między napędem na jedną oś, trybem Auto lub Lock, czyli stałym napędem na cztery koła. Powyżej prędkości 80 km/h system reaguje na buksowanie kół, dołączając napęd na tył w zależności od potrzeb, w celu przywrócenia przyczepności. W trudnych warunkach lub przy niskiej prędkości kierowca może włączyć tryb Lock, czyli stały napęd na cztery koła.

Inżynierowie Nissana zaprojektowali cztery systemy elektroniczne, których zadaniem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa użytkowania nowego modelu X-Trail. Aktywna kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność pojazdu, i sterując pracą amortyzatorów kompensuje ewentualne przechyły. Aktywny hamulec silnikowy pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic.

Trzeci system to aktywna kontrola toru jazdy, który przyhamowuje poszczególne koła w taki sposób, aby zapobiec podsterowności i pomóc kierowcy utrzymać bezpieczny tor jazdy podczas pokonywania zakrętów. System działa szczególnie efektywnie na śliskiej i mokrej nawierzchni. System wspomagania ruszania pod górę jest przydatny zawsze…

 

Samochód jest dostępny w trzech dobrze znanych klientom wersjach: Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie wyposażone są w klimatyzację, obręcze kół ze stopów metali lekkich, 6 poduszek powietrznych, diodowe światła do jazdy dziennej, pięciocalowy kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników, moduł Bluetooth z mikrofonem oraz tempomat i ogranicznik prędkości. System wspomagania ruszania pod górę, przesuwane i składane tylne siedzenia oraz system mocowania bagażu także należą do wyposażenia standardowego. Tekna posiada dodatkwo diodowe reflektory, skórzaną tapicerkę foteli, fotel kierowcy z elektryczną regulacją, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz 19‑calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, inteligentny kluczyk, system hamowania awaryjnego, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych oraz w adaptacyjne światła drogowe.

Wyposażenie standardowe i opcjonalne różni się na poszczególnych rynkach.

Samochód będzie produkowany w dziewięciu rozmieszczonych na całym świecie fabrykach, z przeznaczeniem na wiele rynków. W globalnym ujęciu jego poprzednik był jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów marki, a nowa wersja modelu powinna wnieść znaczący wkład w realizację średniookresowego biznes planu Nissan Power 88 na lata obrotowe 2011-2016.