OPEL: NOWA ASTRA – ŚWIETNA AERODYNAMIKA I EFEKTYWNOŚĆ

op_as_a1

Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy — nowy Opel Astra to przykład zmian w rozwoju modelu służących maksymalizacji efektywności.

Stylistyka i konstrukcja pojazdu zaprojektowano pod kątem własności aerodynamicznych, które są atutem marki od 1984 roku, kiedy to na rynku pojawił się Kadett E GSi, będący wówczas najbardziej opływowym sedanem na świecie (ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,30).


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Nowa Astry ma bardziej kompaktową sylwetkę w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Samochód jest o 2,5 centymetra niższy i o 0,5 centymetra węższy. Zmniejszono również szerokość opon. Inżynierowie poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Efekty?: nowy kompaktowy Opel ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,285 należy do elity wśród najbardziej opływowych modeli w klasie.

op_as_a2

Stylistyka i konstrukcja pojazdu

Nowa Astra ma 4,37 metra długości, czyli o około 5 centymetrów mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 centymetra, do 1,48 metra) oraz jego szerokość (o 0,5 centymetra, do 1,81 metra). Zmodyfikowane wymiary również miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego, a tym samym na zmniejszenie zużycia paliwa — powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi około 0,642 metra kwadratowego zamiast 0,770 metra kwadratowego w poprzednim modelu.

Inżynierowie tak dobrali kąt łagodnego spadku linii dachu w stronę tylnej części nadwozia, aby wyeliminować jakikolwiek opór powietrza. Niewielki tylny spojler przecina powietrze, nie tworząc jednak żadnych zawirowań. Słupek C z subtelnymi krawędziami również skuteczniej rozdziela przepływ powietrza, zmniejszając opór aerodynamiczny.

op_as_a3.

Kolejne udoskonalenia zastosowano pod podwoziem. Zrezygnowano z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę w tej części pojazdu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt poszczególnych elementów, aby zapewnić lepszy przepływ powietrza. Efekt ten osiągnięto dzięki optymalizacji spodu nadwozia i obudowy akumulatora. Ponadto na drodze strumienia powietrza nie stoi już tylna oś, którą osadzono wyżej niż w poprzedniej Astrze. Nawet wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami bez trudu pokonuje najbardziej opływową Astrę poprzedniej generacji (współczynnik 0,31).

Rezygnacja z pełnej zabudowy podwozia pozwoliła obniżyć masę samochodu. Nową Astrę mogą napędzać silniki najnowszej generacji o mocy od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Nowe motory charakteryzują się dobrymi osiągami, znakomitą elastycznością, wysoką kulturą pracy oraz niskim poziomem hałasu. Astra z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 jest najoszczędniejszym autem w klasie.