PARYŻ 2012: BOGATA OFERTA MITSUBISHI – PREMIERY

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentuje po raz pierwszy nowy model Outlander PHEV na tegorocznych targach Paris Motor Show (“Mondial de L’ Automobile 2012”), które rozpoczną się we czwartek 27 września i trwać będą do niedzieli 14 października.

Outlander PHEV jest pierwszym na świecie samochodem typu SUV, zasilanym systemem hybrydowym typu plug-in. Łączy w sobie cechy trzech światów: ekologiczną wydajność samochodów z silnikami elektrycznymi (EV), duży zasięg tradycyjnego samochodu z silnikiem wewnętrznego spalania (ICE) oraz zalety samochodu klasy SUV – dostrzegalne zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Pierwszym rynkiem, na który Mitsubishi Motors Corporation wprowadzi model Outlander PHEV będzie rynek japoński – stanie się to na początku 2013 roku.

Oprócz Outlander’a PHEV, w Paryżu zadebiutuje europejska wersja globalnego samochodu kompaktowego Mitsubishi (znanego w innych krajach pod nazwą Mirage), jak również kompaktowy crossover ASX, który w modelu 2013 został poddany modernizacji oraz pokazowy model w 100% elektrycznie zasilanego samochodu wyścigowego i-MiEV Evolution, który w sierpniu 2012 roku wziął udział w rozgrywanym w USA ekstremalnym górskim wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.

NOWY OUTLANDER PHEV

Nowy Outlander PHEV został skonstruowany na bazie nowego modelu Outlander, który zadebiutował w Rosji w lipcu tego roku i który zostanie wprowadzony na rynki europejskie począwszy od października. Wykorzystuje on zaprojektowany i zbudowany przez Mitsubishi hybrydowy napęd EV typu Plug-in, wywodzący się z w pełni elektrycznych systemów stosowanych między innymi w modelu i-MiEV oraz w innych samochodach elektrycznych produkowanych przez Mitsubishi.

System plug-in zapewnia pojazdowi możliwość ładowania dużej mocy akumulatorów w domu lub na stacji ładowania lub też gdy system odzyskuje energię podczas hamowania. W połączeniu z silnikiem wewnętrznego spalania daje to efektywność wykorzystania paliwa, przekraczającą 61 km/litr, zapewniając jednocześnie zasięg 880 km – porównywalny z możliwościami samochodu napędzanego silnikiem tradycyjnym.

Mitsubishi Motors Corporation wprowadzi model Outlander PHEV na rynek japoński na początku 2013 roku, a następnie pojazd zadebiutuje w Europie, Ameryce Północnej i innych krajach na całym świecie. Poniżej pokazano najważniejsze elementy samochodu.

W zależności od warunków jazdy i aktualnego stanu naładowania akumulatora, hybrydowy system napędowy EV typu Plug-in automatycznie wybiera jazdę w jednym z trzech trybów jazdy:

– EV
Jest on trybem w 100 proc. elektrycznym, w którym zarówno silnik przedni, jak i tylny napędzają samochód korzystając wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorze. Zużycie benzyny podczas jazdy jest zerowe; nie ma również żadnej emisji CO2 – kierowca może więc cieszyć się z w pełni ekologicznej jazdy swoim samochodem.

– Hybrydowy szeregowy
Silnik benzynowy działa jako generator produkujący prąd dla silników elektrycznych. System przełącza się w ten tryb, gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej pewnego ustalonego poziomu i gdy podczas jazdy wymagana jest większa moc samochodu, np. podczas wyprzedzania innego pojazdu lub podczas jazdy pod stromą górkę.

– Hybrydowy równoległy
Silnik benzynowy zapewnia większość mocy potrzebnej do napędu samochodu i jest wspierany przez silniki elektryczne. System przełącza się w ten tryb podczas jazdy z dużą prędkością, gdy silnik elektryczny pracuje z maksymalną wydajnością.

Litowo-jonowy akumulator napędowy, o dużej pojemności, wynoszącej 12 kWh, zapewnia Outlanderowi PHEV pracującemu w trybie jazdy EV zasięg ponad 55 km. Kierowca może ręcznie przełączyć system aby pracował w trybie ładowania akumulatora, w którym silnik benzynowy działa jako generator i ładuje akumulator zarówno wtedy, gdy samochód stoi, jak i wtedy, gdy jest w ruchu. Tryb ładowania akumulatora daje kierowcy możliwość swobodnego wykorzystania silnika benzynowego jak generatora, na przykład jeśli kierowca chce korzystać z trybu jazdy EV o określonej porze, może tak dobrać tryby pracy, by odpowiednio naładować akumulator na ten czas.

Outlander PHEV wykorzystuje system dwusilnikowego napędu na cztery koła o nazwie Twin Motor 4WD. Składają się na niego niezależne silniki elektryczne napędzające odpowiednio przednie i tylne koła. Oprócz lepszej przyczepności, system Twin Motor 4WD zapewnia lepszą pracę i dokładniejszą kontrolę nad pojazdem w porównaniu z tradycyjnymi systemami mechanicznymi. Odbywa się to wszystko bez wału napędowego i innych elementów, które składają się na tradycyjne systemy mechaniczne.

System Twin Motor 4WD został zintegrowany z bardzo dobrze sprawdzonym systemem kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (Super All Wheel Control – sterowanie wszystkimi kołami samochodu). W ten sposób zapewniony jest najwyższy poziom stabilności jazdy w każdych warunkach terenowych i pewność, że samochód zachowuje się dokładnie tak, jak oczekuje tego od niego kierowca.

Ponadto, oba silniki elektryczne, przedni i tylny, dają natychmiast pełny moment obrotowy, co jest charakterystyczną cechą wszystkich silników elektrycznych, a jednocześnie zapewniają przyspieszenie porównywalne do wartości osiąganych przez silniki wewnętrznego spalania o dużym skoku tłoka, mające wysoką moc. Dzięki temu Outlander PHEV ma nie tylko wysoką wydajność jazdy, ale jednocześnie jest przyjazny dla środowiska.

ASX 2013 (wersja europejska)

Kompaktowy model ASX wprowadzony został na rynki europejskie w maju 2010 roku i szybko zdobył popularność, głównie z uwagi na swoją jakość, sportowy design i wygodne wnętrze, jak również wyjątkowe osiągi i pracę silnika przyjaznego dla środowiska.

Po przejściu wielu zmian, głównie w zakresie wyglądu zewnętrznego, ASX 2013 pojawi się na rynku już na jesieni, ukazując swoją nową, jeszcze bardziej wyrafinowaną i dopracowaną sylwetkę.

i-MiEV EVOLUTION

i-MiEV Evolution jest w pełni elektrycznym samochodem wyścigowym, wykorzystującym ten sam silnik, akumulator napędowy i inne najważniejsze elementy modelu i-MiEV, wyposażonym w wyścigowe nadwozie o niewielkiej wadze i maksymalnych parametrach aerodynamicznych. Jeden silnik napędza przednie koła, zaś kolejne dwa silniki napędzają koła tylne, zapewniając napęd 4WD połączony z najwyższą wydajnością oraz stabilnością.

W swoim debiucie w ekstremalnym górskim wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, który odbył się w sierpniu 2012 roku w USA, samochód i-MiEV ukończył zawody na drugim miejscu. Uczestnictwo w tych wyścigach pozwoliło firmie Mitsubishi Motor Corporation na zebranie wartościowych informacji i doświadczeń, które zostaną dogłębnie wykorzystane w projektowaniu i budowie kolejnych modeli samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym (elektryczno-benzynowym).

MiEV HOUSE

Na targach Paris Motor Show zostanie także zaprezentowana instalacja MiEV House, która była już pokazywana na ubiegłorocznych targach Tokio Motor Show oraz na targach Geneva Motor Show, które odbyły się w marcu tego roku.

Prezentacja i-MiEV oraz MiEV House jest dowodem na to, jak akumulatory napędowe i inne elementy składowe silników elektrycznych, jak również baterie słoneczne oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą być użyte do jak najlepszego wykorzystania energii. Jest ona również przykładem zastosowania silników elektrycznych w zintegrowanym systemie energii odnawialnej, który jest częścią systemu zarządzania energią w domu (Home Energy Management System – HEMS).

Ponadto na stoisku będą też oczywiście modele Pajero oraz L200. Oczywiście największym jednak wydarzeniem będzie premiera europejskiej wersji produkowanego również przez Mitsubishi Motors Corporation (MMC) nowego kompaktowego samochodu ekologicznego MIRAGE, o którym pisaliśmy wcześniej.