PEUGEOT: 9X8 ZADEBIUTUJE W LIPCU NA TORZE MONZA

Już w lipcu na torze Monza Peugeot zapowiedział debiut swojego nowego modelu wyścigowego 9X8 Hypercar

W niecały rok od zaprezentowania makiety projektu i zaledwie pięć miesięcy od rozpoczęcia programu jazd testowych na torze zespół PEUGEOT TotalEnergies odkrywa przed nami w Portimao swój samochód wyścigowy: PEUGEOT 9X8 Hypercar z hybrydowym (elektrycznym) napędem na 4 koła.


Zobacz także:

PREMIERY

SPORT


 

W lipcu zadebiutuje on w wyścigu na torze Monza w ramach czwartej edycji Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA (WEC). W marce PEUGEOT rozpoczęło się odliczanie.

10 lipca 2022 na torze Monza (Włochy) otworzy się nowa era dla PEUGEOT i wyścigów wytrzymałościowych. PEUGEOT 9X8 – najnowsze, oryginalne dzieło francuskiej marki, następca zwycięskich samochodów 905 i 908 – wyjedzie po raz pierwszy na tor w zawodach WEC i nada tej dyscyplinie sportu zupełnie nowe oblicze.

Przełomowy hipersamochód, wyróżniający się przede wszystkim brakiem tylnego spojlera, jest zgodny z nowym regulaminem Le Mans Hypercar (LMH) ACO/FIA, który daje pierwszeństwo projektom bardziej przystępnym ekonomicznie niż LMP1, ale jednocześnie równie konkurencyjnym. Samochód ten odzwierciedla strategię PEUGEOT: niepowtarzalny wygląd charakteryzujący się przyczajoną sylwetką o wyjątkowo czystych formach, silnie zaznaczoną tożsamością marki poprzez specyficzny kształt świateł, przypominający ślad trzech pazurów, typowy dla samochodów seryjnych, a także podkreślający technologiczne know-how. Samochód posiada hybrydowy napęd elektryczny, niezbędny w procesie transformacji energetycznej, a także w dążeniu do wysokich osiągów zarówno w sporcie jak i dla klientów. Wyjątkowy wygląd dzięki zaawansowanemu designowi, emocje dzięki przyjemności z jazdy i zamiłowaniu do sportu oraz doskonałość technologiczna – oto trzy główne filary marki PEUGEOT przyświecające programowi startów i powrotowi do wyścigów długodystansowych, a szczególnie do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, który jest nadzwyczajną rywalizacją, idealnie nadającą się do sprawdzenia i potwierdzenia kompetencji oraz rozwiązań technologicznych. Marka PEUGEOT ambitnie zdecydowała się podjąć to wyzwanie zgłaszając zespół i samochód wyścigowy do zawodów.

Przygotowanie do sportowego i technologicznego wyzwania

PEUGEOT 9X8 jest prototypem elektrycznej hybrydy z napędem na 4 koła. Jego jednostka napędowa pozostaje pod pełnym nadzorem ekip PEUGEOT Sport. Silnik V6 2,6l, bi-turbo o mocy 520 kW napędza koła tylnej osi. Specjalny, wyczynowy silnik elektryczny o mocy 200 kW napędzający przednie koła oraz falownik z węglika krzemu zostały skonstruowane we współpracy z firmą Marelli.

Natomiast wysokonapięciowy akumulator 900 V opracowano wspólnie z TotalEnergies / Saft. Dostawcą opon zgodnych z regulaminem dla hipersamochodów jest firma Michelin.

PEUGEOT 9X8 ma atletyczną sylwetkę, co potwierdzają wymiary samochodu: długość 4,995 m, szerokość 2 m, wysokość 1,145 m. Waży 1030 kg, a jego zbiornik może pomieścić 90 litrów w 100 % odnawialnego paliwa TotalEnergies, excellium racing 100.

Ścisła współpraca zespołów designu PEUGEOT pod kierownictwem Matthiasa Hossanna i działu sportu zarządzanego przez Oliviera Jansonniego, stojąca na najwyższym poziomie, zaowocowała zbudowaniem rasowego samochodu o ekstremalnych osiągach, który zrywa z dotychczasowymi kanonami. W lipcu 2021 roku podczas prezentacji makiety zapowiadającej projekt PEUGEOT 9X8 wielu myślało, że brak tylnego spojlera pozostanie wyłącznie w zamierzeniach. Interpretacja przepisów LMH ACO/FIA nakłoniła zespół Oliviera Jansonniego – dyrektora technicznego PEUGEOT Sport – do wyboru tego rozwiązania. Jazdy próbne na torze przeprowadzone od grudnia na pięciu różnych trasach o odmiennej charakterystyce (tory w Portimao, Le Castellet, Motorland Aragon, Barcelonie i Magny-Cours) potwierdziły słuszność tej nowatorskiej koncepcji: samochód wyścigowy przedstawiony w Portimao przed kolejną sesją jazd próbnych jest zgodny z wizją zaprezentowaną w formie makiety w 2021 roku.

W ciągu 25 dni PEUGEOT 9X8 pokonał 10 000 kilometrów jazd testowych. Równolegle prowadzone były wraz z FIA prace nad homologacją samochodu, natomiast ekipa François Coudraina, dyrektora ds. zespołów napędowych, pracowała nad jednostką napędową na stanowisku badawczym, na symulatorze i na torze wyścigowym.

Czas niezbędny do zakończenia faz projektu najważniejszych dla zmian konstrukcyjnych, dążenia do niezawodności i wysokich osiągów hipersamochodu wymusił przesunięcie rozpoczęcia startów samochodu na lipiec – po wyścigu 24 godziny Le Mans w 2022 roku. PEUGEOT 9X8 zadebiutuje w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych 10 lipca podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Monza uznanego za świątynię prędkości. Właśnie tam samochód po raz pierwszy pojawi się oficjalnie na torze, przed publicznością i w starciu z konkurencją.

Zespół z mocnym know-how

W dążeniu do wysokich wyników na torze jak i na drodze publicznej Team PEUGEOT TotalEnergies współpracuje z międzynarodowymi partnerami, którzy odgrywają zasadniczą rolę w pracach nad projektem i cieszą się uznaniem w swych dziedzinach. Capgemini (sztuczna inteligencja) i PEUGEOT Sport razem opracowują strategię mającą na celu uzyskanie optymalnej sprawności samochodu 9X8, zwłaszcza poprzez zarządzanie energią tak w trakcie przyspieszania jak i regeneracji.

PEUGEOT Sport i Modex konfrontują swoje pomysły, inspiracje, wizje technologiczne i innowacyjne, by stworzyć synergię działania i wykorzystać cechy łączące obie te marki.

Kultowa włoska marka ubrań do sportów wyczynowych – Sparco – dostarcza wyposażenie niezbędne do zapewnienia zespołowi bezpieczeństwa w trakcie startów.

Zespoły duńskiej firmy Jack & Jones opracowały oficjalny strój, który nosić będą wszyscy członkowie Team’u PEUGEOT TotalEnergies.

Le Mans 2022, Le Mans 2023

W 2023 roku Team PEUGEOT TotalEnergies uczestniczyć będzie w setnej edycji wyścigu 24 godziny Le Mans i stawi czoła licznym międzynarodowym konkurentom, którzy – podobnie jak PEUGEOT – wybrali kategorię LMH lub Le Mans Daytona Hybrid (LMdH). Zawody te, określane przez wielu specjalistów jako szczytowe w nowej, złotej erze wyścigów długodystansowych, zapowiadają się już dziś jako historyczne.

Mimo że 9X8 nie wyjedzie na tor w 2022 roku, marka PEUGEOT chciała jeszcze w tym roku spotkać się ze swoimi fanami w trakcie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Wystawa zatytułowana „ALLURE – LE MANS”, poświęcona historii startów marki PEUGEOT na torze w departamencie Sarthe, zorganizowana wspólnie z Automobile Club de l’Ouest (Automobilklub Zachodni), została otwarta 21 maja w muzeum wyścigów 24 godziny Le Mans. Oryginalna makieta PEUGEOT 9X8 będzie tam eksponowana do września.

Widzowie 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2022 roku będą mogli zawitać do miejsca spotkań w pobliżu toru, gdzie w specjalnie wyznaczonym miejscu znajdzie się PEUGEOT 9X8 oraz sklep z artykułami promocyjnymi, w którym możliwe będzie nabycie oficjalnych strojów teamu zaprojektowanych przez Jack & Jones. Najbardziej zagorzali fani będą mieli okazję skosztowania koktajli Kryptonite, których nazwa nawiązuje do nowego, ulubionego koloru PEUGEOT Sport!

Sześciu kierowców dwóch PEUGEOT 9X8

Sześciu kierowców wejdzie w skład dwóch zespołów wystawionych do startu we Włoszech w 6-godzinnym wyścigu w Monza 10 lipca. Będą to Paul Di Resta (GBR), Loïc Duval (FRA), Mikkel Jensen (DAN), Gustavo Menezes (USA/BRA), James Rossiter (GBR) i Jean-Eric Vergne (FRA). Skład tych zespołów zostanie oficjalnie podany po ostatnich testach, przeprowadzonych przed rozpoczęciem startów, w najbliższych tygodniach. Samochody PEUGEOT 9X8 wystartują również w 6-godzinnym wyścigu Fuji, a następnie w 8-godzinnym wyścigu Bahrajnu w listopadzie.

Linda Jackson, dyrektor generalna PEUGEOT powiedział: Start marki PEUGEOT w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych FIA jest kolejnym dowodem na jej innowacyjność i wrodzoną pasję do sportu. Jest również przyczynkiem do przenoszenia technologii stosowanych w wyścigach do samochodów seryjnych, zwłaszcza w dziedzinie ich elektryfikacji. Aby uczestniczyć w transformacji energetycznej, marka PEUGEOT zobowiązała się, że do 2024 roku produkować będzie gamę pojazdów w 100% zelektryfikowanych. W celu przejścia do kolejnych etapów transformacji i oferowania gamy samochodów w 100% elektrycznych w Europie do 2030 roku, chcemy przodować w tej dziedzinie. Rywalizacja w sporcie nam w tym pomaga. Zanim jeszcze PEUGEOT 9X8 wystartował w wyścigu, jego inżynierowie przenieśli zastosowany w nim system napędu hybrydowego do samochodu seryjnego – PEUGEOT 508 PEUGEOT Sport Engineered. A w przygotowaniu są kolejne wdrożenia czerpane z lekcji, jakie daje nam PEUGEOT 9X8.

Jean-Marc Finot, dyrektor Stellantis Motorsport powiedział: Dziś w Portimao Team PEUGEOT TotalEnergies prezentuje PEUGEOT 9X8, prototyp Le Mans Hypercar. Ten rasowy samochód o najwyższych osiągach, który niesie w sobie DNA marki, jest owocem intensywnej pracy zespołowej działów sportu i designu z cennym wparciem ze strony naszych głównych i kluczowych partnerów w ich dziedzinach wiedzy i doświadczenia. Sukces w zawodach sportowych może wynikać wyłącznie z połączenia kompetencji.

Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny PEUGEOT Sport powiedział: Wraz z dzisiejszą prezentacją nowego samochodu wyścigowego dotrzymujemy obietnicy złożonej latem: wyścigowy PEUGEOT 9X8 w żadnym stopniu nie odbiega od naszych zamiarów ujawnionych w lipcu 2021 roku. W ostatnich miesiącach mierzyliśmy się z podwójnym wyzwaniem: nasz zespół kształtował się w trakcie prac konstruktorskich i opracowywał samochód pod kątem startu w wyścigu. Kilka tygodni przed pierwszym występem na arenie międzynarodowej, w Monza, PEUGEOT 9X8 pokonał wiele kilometrów jazd testowych na różnych torach. Nic jednak nie zastąpi prawdziwego wyścigu. Czekamy więc z niecierpliwością na możliwość sprawdzenia potencjału hybrydowego hipersamochodu elektrycznego, zbudowanego w naszych warsztatach, który dowiedzie naszej wiedzy i doświadczenia w dziedzinie napędów hybrydowych.