PEUGEOT: AMBITNE WYZWANIE TECHNICZNE – 2008 DKR

Peugeot_DK1

Po prezentacji linii nadwozia modelu 2008 DKR, Team Peugeot-Total uchyla rąbka tajemnicy, jeśli chodzi o technologie wyczynowej maszyny. Podczas najbliższego Rajdu Dakar imponujący mocą model z napędem na 2 koła rzuci wyzwanie samochodom 4×4.

Wydmy, góry, rzeki, kaniony, rozpalone do białości w słońcu słone pustynie, nierówności terenu, wszechobecny pył… To tylko niektóre z atrakcji, jakie czekają na 2008 DKR podczas najbliższego rajdu.


Zobacz także:
SPORT


Team Peugeot-Total postanowił stawić czoła temu wyzwaniu, sięgając po bardzo odważne rozwiązanie techniczne.

Peugeot_DK2

– Podobnie jak zrobiliśmy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, gdzie postawiliśmy na zamknięte nadwozie, tu również zdecydowaliśmy się na nowatorską koncepcję. W rajdach terenowych podstawową kwestią jest wybór napędu na cztery lub na dwa koła. Po analizie zdecydowaliśmy się na optymalizację napędu na dwa koła, który ma wiele ważnych atutów – mówi Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport.

To bardzo śmiała decyzja. 2008 DKR byłby pierwszym samochodem z napędem na dwa koła i silnikiem wysokoprężnym, który wygrał Dakar.

Peugeot_DK3

W celu zapewnienia wszystkim zespołom równych szans regulamin rajdu kompensuje naturalną przewagę samochodów z napędem 4×4, zapewniając kilka cennych przywilejów autom z napędem na dwa koła.

– W sportach samochodowych masa jest wrogiem osiągów. A w tym rajdzie terenowym samochód z napędem na dwa koła może mieć zdecydowanie mniejsze obciążenie od terenówki z napędem 4×4. Może mieć również większe koła, co daje pewną przewagę przy pokonywaniu licznych terenowych pułapek. Pozwala to też skrócić zwis przedni. Dzięki temu 2008 KR może wjeżdżać na niemal pionowe ściany! I to nie wszystko: dzięki większemu skokowi zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – z większą łatwością pokonuje przeszkody terenowe. A to kluczowy atut w przypadku rajdu Dakar! – przekonuje Jean- Christophe Pallier, kierownik techniczny projektu Dakar.

Peugeot_DK4

Kolejną znaczącą korzyścią jest możliwość zdalnego sterowania z kabiny ciśnieniem w oponach. Można je zmienić w momencie wjazdu na wydmę… To wystarczy, by zyskać cenne minuty przewagi nad zespołami startującymi na samochodach z napędem na cztery koła.

Konstruktorzy Peugeot Sport prześcigali się w wymyślaniu nowych rozwiązań, aby w pełni wykorzystać te możliwości i stworzyć samochód o ekstremalnie kompaktowych wymiarach. Auto, napędzane umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem V6 Diesel przypomina potężną bestię gotową do ataku na każdą przeszkodę, jaka jej stanie na drodze.

– Zmieszczenie wszystkich potrzebnych podzespołów w tak małej przestrzeni było prawdziwym wyzwaniem! Małe samochody zazwyczaj lepiej sobie radzą na krętych odcinkach specjalnych typu WRC. Zwiększa to potencjał aut z napędem na dwa koła w sytuacjach, w których zazwyczaj mają przewagę terenowe auta z napędem 4×4 – przyznał Jean- Christophe Pallier.

Peugeot_DK7

Również zespół Red Bull od dwóch lat jest przekonany, że samochody z napędem na dwa koła robią większe wrażenie i dysponują mocnymi atutami, które warto wykorzystać, nawet w tak niegościnnym terenie. Takie rozwiązanie techniczne jest jak najbardziej uzasadnione w oczach francuskiego producenta.

– Wziąwszy pod uwagę, że seryjnie produkowany model 2008 jest crossoverem z napędem na dwa koła, wyposażonym w technologię Grip Control, dzięki której może właściwe wszędzie przejechać, wybór takiego napędu dla 2008 DKR, który ma stawić czoła trudnościom rajdu Dakar, jest jak najbardziej zasadny – podkreśla Bruno Famin.

Peugeot_DK5