PEUGEOT: KONCEPCYJNY EXALT – KROK W PRZYSZŁOŚĆ

exalt 1_140

Peugeot zaprezentował nowy koncepcyjny model EXALT, którego inspiracją jest concept car Onyx. Jego wyróżnikiem są odważny design i zaskakujące zestawienia materiałów.

Charakterystyczne linie nadwozia modelu koncepcyjnego ONYX zostały poddane reinterpretacji dzięki połączeniu surowego metalu z przypominającą fakturą skórę rekina tkaniną Shark Skin o optymalnych parametrach użytkowych.


Zobacz także:
PREMIERY


Kabina, która charakteryzuje się wysokim poziomem komfortu akustycznego została wykończona różnymi rodzajami materiałów – naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, patynowaną skórą, surową stalą i czarnym hebanem. To jeden z najszlachetniejszych gatunków drewna, który we wnętrzu został wykończony unikalnym wzorem zaprojektowanym przez studio PINWU Design Trio.

Podróż staje się ciekawym doświadczeniem dzięki zastosowanym technologiom: Peugeot i-Cockpit, światłom ultrafioletowym, oczyszczaczowi powietrza Pure Blue.

Mocno zarysowane linie nadwozia modelu EXALT, szeroki rozstaw kół i silnie zaznaczone nadkola podkreślają odważną stylistykę 5-drzwiowego nadwozia o długości 4,70 m. Połączenie płaskich powierzchni i prostych linii daje wrażenie lekkości. Zastosowane tworzywa są owocem francuskiego i chińskiego know-how oraz inspiracji kulturą obu krajów. Wszystkie materiały zostały dobrane pod kątem parametrów użytkowych. Ręcznie wykuta stalowa karoseria samochodu jest hołdem złożonym sztuce francuskiej motoryzacji lat 20. i 30.

exalt 2_2

Dynamiczne, wyciągnie linie, wysoki pas boczny, nachylona szyba przednia, nisko poprowadzona linia dachu (zaledwie 1,31 m), smukła sylwetka, która kryje przestronną kabinę, precyzyjnie spasowane płaszczyzny boczne z progami z włókna bazaltowego i 20-calowe koła – to elementy charakterystyczne stylistyki. Długa maska silnika jest naturalnym przedłużeniem wyrazistego przodu.

Wbudowane w zderzak podwójne reflektory przednie mają charakterystyczny dla marki kształt. W centralnej części umieszczono grill, który tworzy tło dla lwa niosącego w tym przypadku podwójną symbolikę. W chińskiej kulturze, logo francuskiej marki jest symbolem władzy i prestiżu. W dolnej części maski, strumień powietrza wlatujący do silnika przecinają wyprofilowania, na których umieszczono kierunkowskazy LED.

Aby poprawić współczynnik oporu aerodynamicznego, tylna część modelu EXALT została wykończona materiałem Shark Skin o optymalnych parametrach użytkowych. Prosta linia, która oddziela krawędź tylnych drzwi od trójkątnego okna zapewnia płynne przejście między szarością płata stali i czerwienią. Zastosowanie tego tworzywa w połączeniu z innymi elementami – umieszczonym w tylnym zderzaku wylotem powietrza, płynną linią dachu i profilowanymi lusterkami bocznymi – pozwoliło na zoptymalizowanie właściwości aerodynamicznych modelu EXALT, którego współczynnik SCx wynosi 0,6.

Dwuczęściowa klapa bagażnika została wyposażona w nowatorski mechanizm podnoszenia. Wykończony drewnem bagażnik wygląda bardzo estetycznie i ułatwia załadunek bagażu.

WNĘTRZE

Peugeot i-Cockpit zapewnia intuicyjność. Niewielkich rozmiarów kierownica, pokryta skórą i naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, oraz cyfrowa deska rozdzielcza są rozmieszczone vis-a-vis fotela kierowcy. W rozbudowanej środkowej konsoli umieszczono dwa składane ekrany dotykowe. Na górnym wyświetlaczu pokazują się odczyty z komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji. Drugi ekran pełni funkcję widocznego w czasie jazdy panelu sterowania automatycznej klimatyzacji i systemu Pure Blue.

EXALT 3_wnęt

W desce rozdzielczej umieszczono także dziewięć przełączników typu Toggle Switch, których stylistyka nawiązuje do wzornictwa instrumentów muzycznych. Dwa przełączniki znajdują się po lewej stronie kierownicy, a pozostałych siedem z prawej strony kokpitu. Kierowca może według własnego życzenia przypisać przełączniki do wybranych funkcji: dokonywać zmian w ustawieniach nawigacji za pomocą jednego z przycisków lub korzystać z innego, by uzyskać dostęp do ustawień pojazdu.

Może także skonfigurować jeden z przycisków typu Toggle Switch, by aktywować nim system świateł ultrafioletowych. Ten zintegrowany z przednimi reflektorami system oświetlenia jest bardzo przydatny o zmierzchu. Tzw. czarne światło sprawia, że poziomie znaki drogowe stają się bardziej wyraźne, co znacznie poprawia widoczność i podnosi komfort jazdy. Dla wygody pasażerów, EXALT został wyposażony w system oczyszczania powietrza Pure Blue. Kiedy samochód stoi w miejscu i nikt nie przebywa w jego wnętrzu, system Pure Blue rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze, aby zdezynfekować wnętrze kabiny.

Peuegot EXALT jest rozwinięciem wizjonerskiej koncepcji ONYX, którą zaprezentowano po raz pierwszy w 2012 roku. Stalowe powierzchnie pokrywają elementy samochodu, z którymi nie stykają się ciała jego czterech użytkowników. Podłokietniki i część siedzenia, która podpiera ramiona zostały wykończone drewnem w ciepłych odcieniach. Górna część kabiny jest wyłożona od dolnej krawędzi okien naturalną, melanżową tkaniną z domieszką wełny, którą wykorzystano także do obicia paneli drzwi, deski rozdzielczej i sufitu. Oddzielająca obie materiały listwa z trójwymiarowym nadrukiem maskuje głośniki systemu Hi-Fi.

Siedziska i oparcia wykonanych z kompozytów foteli kubełkowych, są wykończone naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, a ich boki są obite patynowaną skórą. W nowym modelu wykorzystano natomiast wszystkie kawałki skór, których niedoskonałości stają się ich unikalnym wyróżnikiem. Proces starzenia przebiegał w naturalny sposób, bez użycia środków chemicznych.

exalt 4_4

Projektanci zdecydowali się na wybór czarnego drewna hebanowego ze względu na jego unikalne właściwości oraz azjatyckie pochodzenie. Drewniane elementy zdobi motyw zaprojektowany przez studio PINWU Design Trio. Rysunek lwa na tle pędów i liści bambusa to dzieło chińskiego mistrza, który korzystał z tradycyjnych technik rzemieślniczych.

NAPĘD

EXALT, który waży zaledwie 1700 kg, jest wyposażony w napęd hybrydowy plug-in HYbrid4 o łącznej mocy 340 koni mechanicznych przenoszonej na cztery koła. Jednostka 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych sygnowana jest przez Peugeot Sport. 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o maksymalnej mocy do 170 KM z litra pojemności skokowej.

Silnik elektryczny o mocy 50 kW generujący moc w fazie działania napędu elektrycznego lub hybrydowego jest zintegrowany z tylną osią o zawieszeniu wielowahaczowym. Silnik odzyskuje energię z hamowania, dzięki czemu doładowuje także akumulator. Podczas wytracania prędkości, siła hamowania jest wytwarzana przez moment oporowy silnika elektrycznego. Dzięki temu, technologia HYbrid4 przetwarza energię elektryczną w energię kinetyczną, która zostałaby w przeciwnym przypadku wydzielona w postaci ciepła przez tarcze i klocki hamulcowe.

Inteligentna technologia HYbrid4 reaguje na polecenia kierowcy, wybierając optymalny tryb jazdy: napęd wyłącznie elektryczny, benzynowy lub benzynowo- hybrydowy.

Koncepcyjny EXALT pokazany zostanie po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego Pekin 2014 – Beijing International Auto China.