PEUGEOT: SPORTOWY 405 T16 CZYLI NAWIĄZANIE DO 405 TURBO 16

Na początku lat 90. na rynku pojawił się Peugeot 405 w sportowej wersji T16 ze stałym napędem na cztery koła. Rodzinne auto o wysokich osiągach.

Samochód miał silnik o mocy 220 KM, co zapewniało mu prędkość maksymalną 235 km/h.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Dla marki koncepcja sportowego samochodu o wysokich osiągach nie jest niczym nowym. Już od swojego debiutu w 1987 roku model 405 miał zadatki na sportowy samochód, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana. W 1993 roku wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia.

Bezpośrednio nawiązuje do 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż- Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 roku. Model pojawił się po legendarnym Peugeot 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż- Dakar w 1987 i 1988 roku.

Peugeot 405 T16 dysponował bardzo udaną konstrukcją, trafiającą w oczekiwania osób, którzy oczekiwały połączenia wygodnego rodzinnego samochodu i sportowego auta. Napędzane było 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett, rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM.

Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi na cztery koła i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53 proc. na przednią oś i 47 proc. na tylną.

405 T16 jest godnym poprzednikiem 508 Peugeot Sport Engineered, zaprezentowanego z okazji 210-lecia marki. 30 lat później, w erze transformacji energetycznej, model proponuje nową koncepcję sportowego samochodu. Rozwija moc 360 KM dzięki połączeniu silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych na przedniej i tylnej osi.

W ramach linii Peugeot Sport Engineered marka spod znaku lwa proponuje nową definicję osiągów konstruując auta, których napęd elektryczny jest źródłem satysfakcji z jazdy. Pierwsze samochody z serii to 508 i 508 SW. Nowe modele to połączenie sportowego charakteru i technologii. Wprowadza nas w erę nowego rodzaju osiągów przyjaznych dla środowiska – erę Neo- Performance.