PORSCHE: NOWY MODEL 911 RSR WYSTARTUJE W WYŚCIGU W LE MANS

pors-rsr1

W sezonie 2017 Porsche wystartuje z całkiem nowym samochodem wyścigowym klasy GT. Najnowsze 911 RSR w pełni wykorzystuje możliwości, jakie dają przepisy obowiązujące w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Poza lekką konstrukcją auto wyróżnia się 6-cylindrowym silnikiem typu bokser umieszczonym tuż przed tylną osią. Lekka, 4-litrowa jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ rozrządu z zamocowanymi na sztywno dźwigienkami zaworowymi i charakteryzuje się wydajnością.


Zobacz także:

SPORT

PREMIERY


 

Nowe 911 RSR zadebiutuje w styczniu 2017 r., podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.

pors-rsr5

– Chociaż nasz topowy model klasy GT zachowuje design typowy dla 911, stanowi największą ewolucję w swojej dotychczasowej historii. 911 RSR jest kompletnie nową konstrukcją: jego zawieszenie, koncepcja aerodynamiki, silnik oraz przekładnia zostały zaprojektowane od podstaw. Dzięki połączeniu go z zamocowanym u góry skrzydłem, pochodzącym z prototypu klasy LMP1 – modelu 919 Hybrid, znacznie wzrosła siła docisku i efektywność aerodynamiczna. Przepisy LM-GTE z zasady przewidują całkowitą równoważność różnych rodzajów napędu, więc charakterystyki jednostek turbo i wolnossących zostają ze sobą zrównane – mówi szef działu Porsche Motorsport, Frank- Steffen Walliser.

Zależnie od wielkości zwężki nowy, wolnossący motor generuje moc około 375 kW (510 KM). Za przeniesienie napędu na tylne koła (każde o szerokości 31 cm) odpowiada sekwencyjna, 6-biegowa przekładnia z obudową z magnezu. Do zmiany przełożeń służą manetki przy kierownicy. Tym samym przejście na nową generację silników dobiega końca. Po 911 GT3 R oraz 911 GT3 Cup także czołowy samochód wyścigowy Porsche klasy GT otrzymuje jednostkę z nowej rodziny przełomowych bokserów o 6 cylindrach.

pors-rsr2

Po raz pierwszy wyścigowy samochód Porsche klasy GT dysponuje najnowocześniejszymi systemami wspomagającymi – nowe 911 RSR wyposażono w radarowy system ostrzegania przed kolizją „Collision Avoid System”. Nawet w ciemności odpowiednio wcześnie wykrywa on szybsze prototypy LMP i pozwala uniknąć groźnych sytuacji. Bezpieczeństwo kierowcy zwiększają również nowa klatka bezpieczeństwa oraz nowy wyścigowy fotel, na sztywno zamontowany do podwozia. Z jego powodu zastosowano regulowane mocowanie pedałów.

Konstrukcja 911 RSR jest też wyraźnie prostsza w serwisowaniu: dzięki zastosowaniu szybkich złączek można w bardzo krótkim czasie wymieniać kompletne elementy nadwozia z włókien węglowych. Znacznie łatwiej i szybciej przeprowadza się również zmiany w ustawieniach zawieszenia. GT zyskał nowy fabryczny design, stanowiący rozwinięcie języka projektowania Porsche Motorsport.

pors-rsr3

W sezonie 2017 producent zakłada udział nowego 911 RSR w 19 wyścigach, co odpowiada ponad 140 godzinom rywalizacji. Dwa egzemplarze wystartują w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), w tym w 24-godzinnym maratonie Le Mans, a także w amerykańskich mistrzostwach aut sportowych IMSA Weathertech Championship. Nowy model będzie świętował swój debiut w najcięższych warunkach, w otwierającym sezon IMSA wyścigu na torze Daytona (28-29 stycznia 2017 r.).

DANE TECHNICZNE PORSCHE 911 RSR

* Jednomiejscowy samochód wyścigowy przeznaczony dla kategorii LM-GTE.

* Wymiary: długość – 4557 mm (bez splittera, tylnego skrzydła i dyfuzora), szerokość – 2042 mm (przednia oś) / 2048 mm (tylna oś), rozstaw osi – 2516 mm, masa własna – około 1243 kg.

* Silnik: chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser, umieszczony tuż przed tylną osią; pojemność skokowa 4000 cm3, skok tłoka: 81,5 mm, średnica cylindra: 102 mm; moc: około 375 kW (510 KM) – zależnie od zwężki; cztery zawory na cylinder; bezpośredni wtrysk benzyny; układ smarowania z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe, moc silnika ograniczona zwężką; elektroniczna przepustnica.

pors-rsr4

* Skrzynia biegów: sekwencyjna przekładnia 6-stopniowa z kołami stale zazębionymi; układ wzdłużny, dwuwałkowy z przekładnią stożkową; magnezowa obudowa skrzyni; wielotarczowy samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną; trzytarczowe karbonowe sprzęgło wyścigowe.

* Nadwozie: konstrukcja z aluminium i stali; zdejmowana pokrywa dachowa zapewniająca dostęp do kokpitu; zintegrowane w dachu tuleje podnośne; zbiornik paliwa FT3 umieszczony z przodu pojazdu; klatka bezpieczeństwa; siedzenie zgodne z FIA; sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dostosowane do kołnierzy HANS; wzdłużna regulacja modułu pedałów; karoseria z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) i szybko wymienianymi panelami; tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja”; czterokolumnowy podnośnik pneumatyczny z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa; elektronicznie uruchamiany system gaśniczy; podgrzewana przednia szyba.

* Zawieszenie: oś przednia: podwójne wahacze poprzeczne; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Oś tylna: zintegrowana rama pomocnicza z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; hydrauliczne wspomaganie kierownicy; wał napędowy z przegubem trójramiennym.

pors-rsr6

* Układ hamulcowy: dwa niezależne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania. Oś przednia: 6-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców. Oś tylna: 4-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.

* Koła/ opony: oś przednia: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 12,5 J x 18, ET = 25, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 30/68-18. Oś tylna: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 13 J x 18, ET = 37, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 31/71-18.

Elektryka: centralna jednostka rejestrująca Cosworth; wielofunkcyjna kierownica z CFRP ze zintegrowanym ekranem; manetki zmiany biegów i szybkozłącze; układ antyzderzeniowy Collision Avoidance System; alternator z systemem sterowania połączony z akumulatorem LiFePo4; reflektory LED-owe; LED-owe tylne światła plus lampa deszczowa; podświetlany numer samochodu i oświetlenie pojazdów znajdujących się w czołówce wyścigu; lampa światła czarnego w kokpicie; elektrycznie regulowane lusterka na błotnikach z funkcją pamięci ustawień; system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TMPS); system podawania napoju; klimatyzacja; membranowy panel przełączników na z fluorescencyjnymi oznaczeniami konsoli środkowej.