PORSCHE: SPECJALNA WYSTAWA NA TEMAT 911 CARRERA RS 27

Porsche 911 Carrera RS 2.7 to niekwestionowana ikona historii motoryzacji, wyjątkowa i niezapomniana.

Pięćdziesiąt lat po światowej premierze modelu Porsche Museum uhonoruje go specjalną wystawą „Spirit of Carrera RS” (z ang. duch Carrera RS). Od 20 września 2022 r. na Porscheplatz w Stuttgarcie-Zuffenhausen dominuje „kaczy kuper”, „RS” lub, jak kto woli, „2.7” – bo pod tymi pseudonimami ten kultowy wariant 911 jest znany wśród entuzjastów Porsche.


Zobacz relacje:

RENAULT: 30 LAT LIMUZYNY SAFRANE

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Kiedy RS debiutował na salonie samochodowym w Paryżu, 5 października 1972 r., był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem z przednim i tylnym spojlerem. Wymogi dla koncepcji 911 z przeznaczeniem do wyścigów oraz rajdów od początku zostały jasno określone: hasłami przewodnimi były „lekkość” i „szybkość”.

Aby osiągnąć założone cele, Hans Mezger i Valentin Schäffer od podstaw opracowali nowy sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,7 litra, zasilany bezpośrednim wtryskiem paliwa. W wersji Sport 210-konne, ważące 960 kg coupé przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy i rozpędzało się do niemal 245 km/h. Precyzyjna aerodynamika, wówczas projektowana z myślą o samochodach wyścigowych, wciąż decyduje o wyjątkowości RS-a. „To najbardziej bezpośredni transfer techniki ze sportu motorowego do produkcji seryjnej, jaki kiedykolwiek nastąpił. Do dziś nic się tu nie zmieniło – to element modelowej tradycji Porsche” – powiedział szef działu samochodów GT Andreas Preuninger.

Porsche Museum opowiada historię RS-a i jego wyścigowego kuzyna – wariantu RSR – nie tylko poprzez samochody i anegdoty, ale także sięgając po filmy, zdjęcia, plakaty wyścigowe oraz interaktywne rozwiązania. Odwiedzający mogą na przykład skonfigurować własny, indywidualny egzemplarz RS-a, korzystając z kalejdoskopu, który pozwala zmieniać detale oraz kolorystykę. Aby spełnić jak najwięcej osobistych życzeń, także w przypadku Carrera RS 2.7 Porsche oferowało możliwości daleko idącej indywidualizacji. Nabywcy mogli wybierać spośród szerokiej gamy kolorów i opcji wyposażenia. Duży popyt pozytywnie zaskoczył producenta samochodów sportowych, który początkowo planował homologację zaledwie 500 seryjnych samochodów. W centrum specjalnej wystawy stoi jasnożółte 911 Carrera RS 2.7 w specyfikacji Touring, a także rzadki prototyp w zielonym metalizowanym odcieniu. Drogę od pojazdu rozwojowego do produkcyjnego Porsche dokumentują samochody, dokumenty projektowe, broszury reklamowe, cenniki, logo Carrera oraz artykuł z magazynu dla klientów „Christophorus”.

Goście mogą również spodziewać się innych niezwykłych aut powiązanych z „kaczym kuprem”, budowanych na przestrzeni pięciu dekad historii Porsche. Producent poszerzył rodzinę RS-ów o samochody sportowe chłodzone powietrzem wraz z duetem 911 RS (964) oraz 911 RS (993). Epokę chłodzenia cieczą reprezentują modele 911 GT3 RS (996), 911 GT3 RS (997) i 911 GT3 RS (991), a także 911 Sport Classic (992) – kolekcjonerska edycja z serii Heritage Design przygotowana przez Porsche Exclusive Manufaktur, z nieruchomym tylnym spojlerem. To charakterystyczny kształt tylnego spojlera dał zresztą inspirację dla przydomka 911 Carrera RS 2.7, czyli nawiązującego do anatomii ptaków „kaczego kupra”. Podczas szybkiej jazdy dociska on samochód do podłoża, a tym samym zmniejsza siłę nośną, pozwalając osiągnąć idealny balans i umożliwiając rozwijanie wyższych prędkości maksymalnych. Właśnie dzięki RS-owi producent samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen pół wieku temu osiągnął idealną syntezę masy, mocy, aerodynamiki oraz dynamiki jazdy. Lekką, szybką, gotową do startów w wyścigach i dopuszczoną do ruchu drogowego.

Porsche Museum jest czynne od wtorku do niedzieli w godzinach od 9 do 18. Aktualne przepisy w zakresie higieny są podane na stronie https://www.porsche.com/germany/aboutporsche/porschemuseum/.