PORSCHE: SZTUCZNA INTELIGENCJA KLUCZOWA DLA ROZWOJU NAPĘDÓW

Aby zespoły napędowe były jeszcze bardziej efektywne i zrównoważone oraz by dalej optymalizować procesy rozwoju, przy projektowaniu samochodów Porsche wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI).

Zapewnia ona komputerom możliwość analizowania problemów i automatycznego ich rozwiązywania – podobnie jak człowiek. Ten potencjał jest teraz wykorzystywany w rozwoju układów napędowych, zarówno w dziedzinie elektromobilności, jak i jednostek spalinowych, które stanowią tradycyjną domenę inżynierii mechanicznej.


Zobacz także:

TECHNIKA


 

Przewidywanie pienienia się oleju

W rozwoju tradycyjnych silników spalinowych sztuczna inteligencja rozwiązuje na przykład problem szacowania zawartości gazu w oleju silnikowym. Ponieważ wysokie stężenie gazu prowadzi do pienienia się oleju, a tym samym do ograniczenia smarności, układ smarowania musi być zaprojektowany z naciskiem na możliwie najmniejszą zawartość gazu. Niestety, pomiary tego parametru praktycznie nie mogą być przeprowadzane w samochodzie z pracującą jednostką napędową. Wiarygodne prognozy zawartości gazu w oleju silnikowym zapewnia nowy proces Porsche z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

W ramach tego procesu byliśmy w stanie utrzymać moc obliczeniową, jakiej wymaga algorytm AI, na tak niskim poziomie, że możemy łatwo zintegrować go z procesem rozwoju silnika – powiedziała Hong Truc Jung, inżynier ds. rozwoju odpowiedzialna za narzędzia AI w układach napędowych Porsche. Podczas standardowych testów na stanowisku kontrolnym (proces) odbywa się w sposób ciągły i dostarcza nam odpowiednie dane.

Pierwszym silnikiem, w którym Porsche wykorzystało nowy proces na bazie sztucznej inteligencji, jest 6-cylindrowa jednostka typu bokser w modelu Cayman GT4.

Analiza stanu baterii w samochodach elektrycznych

Porsche Engineering, spółka zależna Porsche, korzysta ze sztucznej inteligencji m.in. do określenia, jak zachowuje się starzejący się akumulator litowo-jonowy. Już teraz kierowcy używają tej funkcji do prognozowania zasięgu swojego auta elektrycznego. Aby ocenić stopień starzenia się akumulatora, algorytm sztucznej inteligencji sprawdza jego wewnętrzną rezystancję. Uwzględnia również czynniki takie jak temperatura oraz stan naładowania, a także wyniki długoterminowych i flotowych testów. Sztuczna inteligencja dostosowuje się do profilu eksploatacji samochodu, co pozwala na bardziej precyzyjne przewidywanie.

Uczenie przez wzmacnianie Porsche Engineering (PERL – Porsche Engineering Reinforcement Learning)

W oparciu o głębokie uczenie się przez sztuczną inteligencję Porsche Engineering opracowało szczególnie elastyczną metodologię o dużym potencjale, jeśli chodzi o przypadki zastosowań. Nasza metodologia PERL wykracza poza rozwiązywanie konkretnych zadań, ponieważ »rozumie« relacje systemowe i uczy się podejmować strategiczne decyzje – wyjaśnia Matthias Bach, starszy kierownik Porsche Engineering ds. zastosowań silników oraz mechaniki.

Ponieważ sieci neuronowe algorytmu AI mogą zmieniać kilka parametrów jednocześnie, również w połączeniu ze sobą, i przewidywać wynikające z tego efekty, PERL idealnie sprawdza się przy złożonych zadaniach w zakresie zastosowań silników, a także w wielu innych obszarach rozwoju pojazdów. Dzięki PERL możemy skrócić czas opracowywania, a jednocześnie osiągać lepsze wyniki naszej pracy, niż byłoby to możliwe przy użyciu konwencjonalnych metod – dodaje Bach.

Obecnie metoda jest poddawana praktycznym testom w dziale rozwoju napędów. W perspektywie średnioterminowej będzie stosowana przez Porsche Engineering również w innych obszarach, takich jak kompletny samochód, podwozie oraz elektryka/elektronika.