Rafał Sonik bliski jest historycznego sukcesu – jeśli nic się nie wydarzy (odpukać!) to nasz quadowiec może zostać pierwszym polskim zwycięzcą Rajdu Dakar!
Dziś pecha mieli najmroźniejsi rywale naszego reprezentanta: faworyzowany Ignacio Casale musiał się wycofać, podobnie jak Sergio Lafuentem, który złamał bark po upadku. Przewaga Rafała nad drugim w klasyfikacji kierowcą wynosi 2:51.39 godziny. Teraz potrzeba rozwagi i łutu szczęścia…
Zobacz także:
Na dziesiątym etapie kapitan Poland National Team był osiągnął metę na czwartym miejscu, ale do zwycięzcy stracił tylko 5.44 minuty. W klasyfikacji generalnej klasy po etapie Jeremias Golzalez Ferioli (także quad Yamaha) traci do niego właśnie prawie trzy godziny.
– To, że ja i quad jesteśmy w całości na mecie to coś nieprawdopodobnego. Mijałem Ignacio na trasie. Miał urwany łańcuch. To prawdopodobnie przez silnik, a że dziś etap maratoński to nie było szans żeby to naprawić. Widziałem, że był kompletnie ugotowany psychicznie. W roadbooku na 193. kilometrze nie było zaznaczonej wielkiej dziury. Takiej, przy której powinny być dwa, a nawet trzy wykrzykniki. Wpadłem w nią i wyleciałem w powietrze. Trzymając cały czas kierownicę, aby zapobiec zrolowaniu quada, wpadłem na skały. Zostałem po nich przeciągnięty bokiem i nogami, które są całe posiniaczone i pokrwawione. Jestem z siebie dumny i absolutnie szczęśliwy, że wyszedłem z tego cało. Muszę sprawdzić i przygotować przed jutrem quada, roadbooka oraz moje ubranie, które jest kompletnie zniszczone. To jest w tej chwili najważniejsze. Potem muszę odpocząć, a śpimy dziś na kocach rozłożonych na betonie – powiedział Rafał Sonik.
W gronie motocyklistów Kuba Przygoński (Orlen Team – Automobilklub Polski) jedzie równym tempem. Dziś stracił do zwycięzcy odcinka 19.15 minuty. W klasyfikacji Jakub na KTM-ie jest 17-ty.
– Po wcześniejszych odcinkach w Chile, ten dzisiejszy był bardzo przyjemny. Była fajna, szutrowa droga, bez większych dziur. Przy trasie zebrało się wielu kibiców. Nie mamy pomocy mechaników, ale mój motocykl nie ucierpiał za bardzo i nie musiałem go naprawiać – mówił Kuba Przygoński.
A najszybszy okazał się Joan Barreda Bort (Honda), który w punktacji jest o dwie pozycje wyżej od naszego motocyklisty. Marc Coma (KTM) dojechał drugi, umacniając się na pozycji lidera. Pierwszych pięciu zawodników dzielą minuty (a nie godziny), ale tylko Paolo Goncalves (Honda) ma jeszcze dość bliski kontakt z Hiszpanem (7.35 minuty).
Przed startem 10. etapu doszło do niewielkiej zmiany. Samochody i ciężarówki, które miały początkowo jechać nieco inną, krótszą o 13 km trasą, ostatecznie wyjechały na ten samy 371-kilometrowy oes, co motocykle i quady. Krzysztof Hołowczyc od startu odcinka specjalnego walczył jak lew, by zbliżyć się do czołowej trójki. Bardzo długo jechał tuż za Nasserem Al-Attiyah i Nanim Romą. Drugi z wymienionych, zeszłoroczny zwycięzca ostudził jednak zapał stawki do ścigania, kiedy jego Mini rolowało na 193. kilometrze. Hiszpan i jego pilot wyszli ze zdarzenia nietknięci, ale odpadli z rajdu.
Na punkcie pomiaru czas podczas odcinka specjalnego Krzysztof Hołowczyc (Lotto Team – Automobilklub Polski) i Xavier Panseri zajmowali czwarte miejsce. Tymczasem „Hołka” dogonili, podążający jego śladami rywale. Dodatkowo z tyłu stawki zaatakowali Bernhard ten Brinke i Leeroy Poulter. Ostatecznie nasi zawodnicy uzyskali czas gorszy od kierowcy z Kataru o 6.01 minuty. Dało to załodze w MINI siódme miejsce na OS-ie. W klasyfikacji Hołek jest nadal czwarty i jego pozycja jest niezagrożona. Awans na podium jest jednak możliwy jedynie w przypadku błędu rywali.
– To był odcinek w zasadzie bez specjalnej historii. Początkowo dość techniczny i jechało nam się bardzo dobrze, ale od około 200 km. samochód stracił moc, słabo wchodził na obroty. Trasa po dużych opadach deszczu była pełna zdradliwych miejsc zalanych wodą. Widzieliśmy leżący na dachu poważnie rozbity samochód Naniego Romy, który wpadł w taką pułapkę i dachował. Załodze nic się nie stało, ale przypomniało nam to o tym, że ani na chwilę nie możemy stracić koncentracji. W obecnej sytuacji w czołówce musimy jechać bardzo rozważnie i spokojnie, bo choć najcięższe odcinki mamy już chyba za sobą, to jednak jeszcze parę tysięcy kilometrów trzeba przejechać – komentował na mecie Krzysztof Hołowczyc.
Marek Dąbrowski i Mark Powell w Toyocie dotarli na 19. miejscu (17.45 min.). w “generalce” zajmują 25. lokatę (9:59.05 godz.). Na trasie etapu borykali się z problemami technicznymi, ale szczęśliwie doprowadzili samochód do mety w Salcie.
– Kierownica mi się zacinała, ciężko mi się prowadziło, a że jechaliśmy wysoko w górach, po półkach skalnych, było to stresujące. Przyczyną awarii było wczorajsze uderzenie i mimo, iż wczoraj naprawiliśmy samochód, dziś na trasie znów doszło do uszkodzenia. Mam nadzieję, że do jutra uporamy się z tym – powiedział Marek Dąbrowski.
Piotr Beaupre z Jackiem Lisickim ((Klub Żubry Kraków) dzisiaj jechali już zdecydowanie lepiej niż wczoraj – ich starta do zwycięzcy wyniosła 39.39 minuty. Polska załoga w najszybszym BMW na trasie zajmuje nadal 34. miejsce (14:07.46 godz.).
Ze względu na odległe miejsce zajęte wczoraj, Stéphane Peterhansel (Team Peugeot-Total) musiał stawić czoła znacznie gorszym warunkom jazdy niż pierwsi zawodnicy.
– To był wspaniały i trudny OS – na oko wydawał się OK, ale miał kilka pułapek. Trasa była tak wąska, że przypominała mi trochę OS z rajdowych Mistrzostw Świata. Największym problemem była dla mnie moja odległa pozycja na starcie – bardzo ciężko było ją poprawić, nie podejmując zbędnego ryzyka. Udało się nam ukończyć w pierwszej dziesiątce – to dobra wiadomość! Zapewni nam to jutro lepsze warunki, a w każdym razie nie gorsze! Kolejnym pozytywnym punktem jest to, że właściwie nie mieliśmy dziś problemów z samochodem. Ustawienia nie były może idealne, ale ogólnie rzecz biorąc było OK – powiedział Stéphane Peterhansel.
– OS był moim zdaniem bardzo kręty i szybki, czyli dokładnie taki, do jakiego nie jestem przyzwyczajony! Wiem, że muszę się jeszcze dużo nauczyć w tych warunkach i po raz kolejny bardzo się cieszyłem, że mam przy sobie Gilles’a. Powinienem się tu przeprowadzić dla samej przyjemności prowadzenia i nauki jazdy po takich drogach… Priorytetem dla mnie było uniknięcie problemów. Wzdłuż drogi było dużo skał i nie chciałem popełnić najmniejszego błędu – dodał drugi kierowca Peugeot 2008 DKR, Cyril Despres.
– Bardziej niż kiedykolwiek zależy nam na doprowadzeniu obu samochodów na metę tych wszystkich bardzo wyczerpujących oesów. Ustawienia nie były optymalne, niemniej nie było żadnego problemu technicznego, co pokazuje poziom niezawodności, jaki udało się nam już teraz osiągnąć. Pozostają jeszcze trzy etapy i nie możemy sobie pozwolić na odpuszczenie nawet na sekundę, dopóki nie staniemy na mecie. To nasz główny cel – skomentował Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport
Eric Bernard i Alexandre Vigneau w Trio II z Team Trio Racing stracili dziś 51.12 minuty. W klasyfikacji spadli o trzy pozycje – na 28. miejsce (11:41.26 godz.).
Ponownie „z zębem” pojechała polska ciężarówka. Robin Szustkowski i Jarek Kazberuk zajęli co prawda 28. miejsce, ale znacznie ważniejszy jest fakt, że na szybkim odcinku niewiele stracili do lidera. Edward Nikołajew z dominującego w rajdzie Kamaza, był na mecie 51 minut przed Tatrą Jamal mistrza i ucznia, a to w „wadze ciężkiej” niewielka różnica. Duet wspierany na trasie przez czeskiego mechanika Filipa Skrobanka utrzymał doskonałą 18. pozycję w klasyfikacji rajdu.
W czwartek motocykliści i quadowcy zakończą etap maratoński 357-kilometrowym odcinkiem specjalnym z metą w Termas de Rio Hondo. Samochody i ciężarówki dotrą tam nieco inną drogą, pokonując zdecydowanie krótszy OS (194 km).
WYNIKI 10. ETAPU
Calama-Cachi Marathon Stage – 891 kilometrów, w tym 371 km odcinka specjalnego
Motocykliści
1. Joan Barreda Bort (Honda) – 4:07.11 godz.;
2. Marc Coma (KTM) – strata 1.39 min.;
3. Ruben Faria (KTM) – 1.57 min.;
4. Toby Price (KTM) – 2.14 min.;
5. Paolo Goncalves (Honda) – 3.46 min.;
6. Stefan Svitko (KTM) – 6.22 min.;
7. Helder Rodrigues (Honda) – 6.26 min.;
8. Pablo Qunitanilla (KTM) – 6.29 min.;
9. Ivan Jakes (KTM) – 8.59 min.;
10. Hans Vogels (KTM) – 10.19 min.;
21. Jakub Przygonski (KTM) – 19.15 min.
Klasyfikacja: 1. Coma – 38:13.50 godz.; 2. Goncalves – 7.35 min.; 3. Qunitanilla – 31.42 min.; 4. Price – 32.06 min.; 5. Svitko – 45.19 min.; 6. Casteu – 1:41.14 godz.; 7. Faria – 1:41.40 godz.; 8. Sanz – 2:05.00 godz.; 9. Jakes – 2:25.51 godz.; 17. Przygoński – 4:59.14 godz.
Samochody
1. Nasser Al-Attiyah – 3:49.59 godz.;
2. Orlando Terranova – strata 1.35
3. Yazeed Al-Rajhi – 3.39 min.;
7. Krzysztof Hołowczyc – 6.01 min.;
9. Stéphane Peterhansel – 7.23
19. Marek Dąbrowski – 17.45 min.;
22. Cyril Despres – 18.35 min.;
36. Piotr Beaupre – 39.39 min.
Klasyfikacja: 1. Nasser Al-Attiyah – 35:19.37 godz.; 2. Giniel de Villiers – strata 28.22 min.; 3. Yazeed Al-Rajhi – min.; 43.08 4. Krzysztof Hołowczyc – 1:23.42 godz.; 25. Marek Dąbrowski – 9:59.05 godz.; 14. Peterhansel – 5:14.05 godz.; 34. Piotr Beaupre – 14:07.46 godz.; 36. Cyril Despres – 15:16.13 godz.
Quady
1. Nelson Sanabria – 4:57.59 godz.;
2. Jeremias Gonzalez Ferioli – strata 3.40 min.;
3. Walter Nosiglia – 4.30 min.;
4. Rafał Sonik – 5.44 min.
Klasyfikacja: 1. Rafał Sonik – 48:02.07 godz.; 2. Jeremias Gonzalez Ferioli – strata 2:51.39 godz.; 3. Walter Nosiglia – 3:44.25 godz.
Ciężarówki
1. Edward Nikołajew – 4:18.17 godz.;
2. Airat Mardiejew – strata 49 sek.;
3. Ales Loprais – 4.42 min.;
4. Gerard de Rooy, Dariusz Rodewald i Jurgen Damen – 5.19 min.;
28. Robin Szustkowski, Jarek Kazberuk i Filip Skrobanek – 51.30 min.
Klasyfikacja: 1. Airat Mardiejew – 36:11.56 godz.; 2. Edward Nikołajew – strata 13.21 min.; 3. Ales Loprais – 1:22.10 godz.; 10. Gerard de Rooy, Dariusz Rodewald i Jurgen Damen – 7:10.04 godz.; 18. Robin Szustkowski, Jarek Kazberuk i Filip Skrobanek – 11:51.24 godz.













![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
