RAJD FRANCJI 2013: NEUVILLE LIDEREM, KUBICA SUPER (1. ETAP)

RF 10_31525

Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Ford Fiesta RS WRC) są po pierwszym etapie zmagań liderami Rajdu Francji w Alzacji, rundy Mistrzostw Świata WRC.

Belgowie znakomicie pojechali drugą piątkowa pętlę, wygrali wszystkie trzy odcinki specjalne i awansowali na pierwsze miejsce. Drudzy są Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC), a trzeci – Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC).


Zobacz także:
RAJDY
RAJD FRANCJI 2013: CESARZ LOEB O SWOJEJ KARIERZE
RAJD FRANCJI 2013: SORDO I KUBICA NAJSZYBSI (PROLOG)


Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC), którzy rozpoczęli dzień znakomicie, po południu stracili nie tylko pozycje liderów, ale spadli na czwarte miejsce. Za nimi są jednak nowi mistrzowie (a prywatnie od lat najwięksi antagoniści) – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

Ogier i Ingrassia, którzy w czwartek zostali już Mistrzami Świata 2013, mówili przed startem:

RF 12_11777

Sébastien Ogier: Jestem po prostu przeszczęśliwy! Mógłbym uściskać cały świat, tego uczucia po prostu nie można opisać. Zdobycie tytułu mistrza świata właśnie we Francji to spełnienie marzeń. W ostatnich dniach próbowałem nie myśleć o tym za wiele, aby nie popełnić jakiegoś błędu. Teraz ulga jest ogromna. Jako mały chłopiec podziwiałem z moim ojcem u siebie w Gap samochody i najlepszych kierowców startujących w Rajdzie Monte Carlo. A teraz z Julienem sam jestem rajdowym mistrzem świata. To niesamowite. Ale wiem również, że rajdy to sport zespołowy. Bez wspaniałego teamu Volkswagena sukces ten byłby niemożliwy. Obojętne, czy kierowcy ciężarówek, mechanicy czy inżynier rajdowy, wszystkim chciałbym podziękować. Jedno jest pewne – będziemy to hucznie świętować!

Julien Ingrassia: To chyba najpiękniejszy dzień w moim życiu, a na pewno w mojej karierze sportowej. Gdyby ktoś na początku sezonu mi powiedział, że Séb i ja na tyle przed końcem sezonu zostaniemy mistrzami świata, powiedziałbym mu, że zwariował. W Australii przed trzema tygodniami byliśmy już bardzo blisko, ale dopiero teraz tytuł mistrzowski stał się faktem.

Jost Capito: Sébastien i Julien przez prawie dwa lata w Volkswagenie bardzo ciężko pracowali na ten sukces i w tym sezonie pokazali, co potrafią. W pełni zasłużenie są nowymi rajdowymi mistrzami świata. Jednocześnie jest to jak na razie największy sukces sportowy w historii Volkswagen Motorsport. Naszej załodze od razu udało się skonstruować rajdowe auto zdolne do odnoszenia zwycięstw i stawienia czoła konkurentom posiadającym o wiele większe doświadczenie.

RF 13_8905

A oto jak przebiegała rywalizacja drugiego dnia (pierwszy etap):

Drugi odcinek specjalny (Klevener 1 – 10,66 km). Wygrywa ją Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) przed Danielem Sordo i Carlosem Del Barrioo (Citroen DS3 WRC – strata 0,9 sek.), Jari-Matti Latvalą i Miikka Anttilą (Volkswagen Polo R WRC – 1,1 sek) oraz Sébastienem Ogierem i Julienem Ingrassią (Volkswagen Polo R WRC – 1,2 sek.). Robert Kubica i9 Maciej Baran (Citroen DS3 RCC) dojechali na jedenastym miejscu, pierwszym w klasie WRC 2. Liderem rajdu jest Sordo przed Ogioerem (1,1 sek.) i Loebem (2,0 sek.).

Trzeci OS (Massifs des Grands Crus – Ungersberg 1 – 13,04 km). Zwycięża Loeb, a kolejne miejsca zajmują: Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Ford Fiesta RS WRC – 1,4 sek.), Sordo (1,8 sek.), Latvala (2,0 sek.), Ogier (3,0 sek.) oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC – 7,2 sek.). Kubica ponownie 11-ty (47,0) i pierwszy w klasie. Liderem jest Sordo o 0,2 sek. przed Loebem i o 2,3 sek. przed Ogierem.

RF 16_31301

Czwarta próba – najdłuższa w rajdzie (Vosges – Pays d’Ormont 1 – 34,34 km). Sebastien Loeb po raz trzeci najszybszy. Za nim Jari – Matti Latvala (0,9 sek.), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC – 0,9 sek.), Dano Sordo ((6,4 sek.), Sebastien Ogier (20,2 sek,) oraz Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC – 21,6 sek.). Robert Kubica dwunasty (1.11,2 min.0, wyraźnie najszybszy w klasie.

Po pętli na prowadzenie wyszedł Loeb. Latvala traci do niego 3,7 sek., Neuville – 4,7 sek., Sordo – 6,2 sek., Ogier – 22,3 sek., Nowikow – 46,5. Kubica jest jedenasty (2.20,5 sek.). Drudzy w klasie – X. Lemonnier i M. Lemonnier (Mitsubishi Lancer Evo X R4) tracą do Polaka 2.48,7 min.

RF 11_31078

Piąty odcinek specjalny (Klevener 2 – 10,66 km). Gdy Ogier przed rajdem opowiadał, że zamierza wygrać z Loebem zawody, ten drugi się śmiał… Jak na razie miał do tego powody. Seb (3,2 sek.) co prawda przegrał próbę z Neuvillem, Sordo (0,2 sek.) i Nowikowem (1,4 sek.), ale nie dał znów szans młodszemu rodakowi (3,3 sek.). Kubica wciąż niepokonany w klasie (17,1 sek.). W klasyfikacji Loeb ma 2,0 sek. przewagi nad Neuviille i 3,7 sek. nad Sordo. Kubica jedenasty (2.34,9 min.).

Szósty OS (Massifs des Grands Crus – Ungersberg 2 – 13,04 km). Na śliskiej nawierzchni znów najszybszy Neuville. Zostaje nowym liderem! Latvala stracił 1,9 sek., Sordo – 2,0 sek., Ogier – 3,8 sek., a Loeb – 4,6 sek. Belg wyprzedza Loeba o 2,6 sek. i Sordo o 3,7 sek. Latvala jest 0,4 sek. za Hiszpanem. Ponownie słabo jedzie Mikko Hirvonen (jest siódmy ze stratą prawie minuty). Kubica na mecie (26,1 sek.) – poprawił się w stosunku do pierwszego przejazdu o 14,1 sekundy.

Siódma próba, ostatnia pierwszego etapu (Vosges – Pays d’Ormont 1 – 34,34 km). Świetna seria Thierry’ego Neuville’a trwa – Belg najszybszy, co pozwoliło mu awansować na pierwsze miejsce w rajdzie. Ogier był wolniejszy o 4,0 sek., Sordo – o 6,2, Latvala – o 7,7 sek., a Loeb o 9,6 sek. Robert Kubica i Maciej Baran dziś okazali się niepokonani w klasie – stracili 57,6 sekundy, a więc pojechali zdecydowanie szybciej niż podczas porannego przejazdu.

RF 14_31531

Po etapie na czele Neuville, a Sordo traci już 9,9 sek., natomiast Latvala – 11,8 sek. Leob jest czwarty (12,2 sek.), natomiast Ogier traci już 28,7 sek. Jutro będzie ciekawie!

WYNIKI PO 1. ETAPIE

1. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 1:08.56,5 godz.;
2. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – strata 9,9 sek.;
3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 11,8 sek.;
4. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) – 12,2 sek.;
5. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 28,7 sek.;
6. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 1.03,6 min.;
7. Andreas Mikkelsen i Paul Nagle (Volkswagen Polo R WRC) – 1.26,4 min..;
8. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 1.33,5 min.;
9. Mads Østberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 1.37,5 min.;
10. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 2.36,3 min.;
11. Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RCC) – 3.56,6 min.;
12. Lionel Baud i Alex Chioso (Ford Fiesta RS WRC) – 4.34,2 min.;
13. Romain Dumas i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 5.00,5 min.;
14. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta R5) – 7.27,6 min.;
15. Quentin Gilbert i Renaud Jamoul (Citroën DS3 R3T) – 7.41,4 min.

RF 15_686