RAJD LIPAWY 2016: TRZY POLSKIE ZAŁOGI W CZOŁÓWCE KWALIFIKACJI

rlip-kwa1

Odcinek kwalifikacyjny otworzył Rajd Lipawy, 9. rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC). Pierwszą załogą, która wystartowała do tej próby, byli aktualni liderzy klasyfikacji mistrzostw i główni pretendenci do tytułu Rajdowych Mistrzów Europy, czyli Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran.

Na liczącej 4,57 km szutrowej trasie odcinka kwalifikacyjnego załoga Lotos Rally Team pojechała pewnie, szybko i skutecznie. W efekcie Polacy wywalczyli drugi rezultat i przedłużyli swoją serię miejsc na podium w kwalifikacjach przed rundami europejskiego czempionatu.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD LIPAWY – LIEPAJA RALLY

KAJETANOWICZ W MISTRZOSTWACH EUROPY


 

Osiągnięty dziś rezultat to już dziesiąte z rzędu i osiemnaste w sumie podium Kajetana i Jarka na odcinku kwalifikacyjnym rundy FIA ERC. Pierwsze miejsce należało dziś do rosyjskiej załogi Łukjaniuk i Arnautow. Aleksiej Łukjaniuk jest najgroźniejszym (i jedynym obecnie rywalem) kierowcy Automobilklubu Polski w walce o tytuł.

Za Kajetanowiczem i Baranem uplasowali się kolejno Sirmacis i Simins (strata 1,099 sek.), Łukasz Habaj i Jacek Spentany (1,519 sek.) oraz mistrzowie Estonii – Plangi i Sarapuu (1,629 sek.).

Obok Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana (Ford Fiesta R5) oraz Łukasza Habaja i Jacka Spentanego (także Ford), dobrze spisała się załoga Automobilklubu Polski, Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5), którzy zajęli dziesiąte miejsce.

Rezultaty odcinka kwalifikacyjnego mają znaczenie przede wszystkim w imprezach takich jak Rajd Lipawy, czyli rozgrywanych na szutrze, w których kolejność startowa do odcinków specjalnych jest szczególnie ważna. Pozycja zajęta w kwalifikacjach determinuje kolejność, w jakiej czołowa piętnastka zawodników będzie wybierać pozycję startową do odcinków tworzących pierwszy etapu rajdu. Zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego decyduje jako pierwszy, więc ma jednocześnie przywilej i trudność wybrania dla siebie optymalnej kolejności startu.

rlip-kwa2

O tym, kto wyjedzie z Łotwy jako zwycięzca 9. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy zdecyduje suma czasów uzyskana na 13 odcinkach specjalnych. Łącznie załogi czeka 203,6 km ścigania po szybkich szutrowych trasach. W sobotę, 17 września zawodnicy przejadą nieco ponad połowę tego dystansu (102,8 km), który podzielono na 7 prób sportowych. Pierwsza z nich – niemal 13-kilometrowy OS Padure ruszy o 8:25 polskiego czasu. Do pokonania będzie także najdłuższa próba zawodów – liczący niemal 29 km odcinek Alsunga. Pierwszy etap rajdu zakończy się dwoma przejazdami miejskiego OS-u Great Amber (1,67 km).

W odróżnieniu od pięciu pierwszych sobotnich prób, trasa odcinka w Lipawie wiedzie po asfalcie, a nie po szutrze.

Przed Rajdem Lipawy Kajetan Kajetanowicz ma 76-punktów przewagi nad swoim konkurentem do mistrzowskiego tytułu – Aleksiejem Łukjaniukiem.

Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski – Lotos Rally Team): Uśmiech na mojej twarzy, taki jak teraz, nie zależy od tego czy jedziemy po śniegu czy lodzie, szutrze czy asfalcie, ale od tego jaką czerpię przyjemność z jazdy i tego, co robimy w samochodzie. Natomiast dobre czasy na odcinku testowym i kwalifikacyjnym zdecydowanie także poprawiają humor. To będzie kompletnie inny rajd niż poprzednie edycje. Startowaliśmy tutaj dwukrotnie zimą, ale latem wszystko jest inne – nie tylko kibice nie mają puchowych kurtek, ale i odcinki wyglądają inaczej – są zarośnięte, a na trasie jest dużo kamieni. Czeka nas także rywalizacja na wielu zupełnie nowych fragmentach trasy. Odcinki, mam wrażenie, że są szybsze, jest wiele prostych i takich pozornych zakrętów, przed którymi w ogóle nie zdejmujemy nogi z gazu. Luźne nawierzchnie zawsze sprawiały mi frajdę, więc i na ten rajd mamy taki plan – cieszyć się z jazdy. Oczywiście nie jedziemy tylko, by sprawiać sobie przyjemność, ale również – a może przede wszystkim – walczyć o tytuł Mistrzów Europy. Chcielibyśmy po raz kolejny go zdobyć. Choć nie chcę sobie zajmować tym myśli, to wiem, że ten cel gdzieś tam „wisi” z tyłu głowy i podczas jazdy trzeba będzie mieć to na uwadze. To oczywiście nie jest łatwe, bo aby pokonać odcinki szybko i pewnie, trzeba być bardzo mocno skoncentrowanym na samej jeździe. Nam wystarczy czwarte czy piąte miejsce do obrony tytułu, ale chcielibyśmy walczyć o podium w tym rajdzie i wydaje mi się, że jesteśmy w stanie jechać tempem, które pozwala to osiągnąć.

Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Liepaja Rally:
1. Łukjaniuk i Kapustin (Mitsubishi Lancer Evo X) – 2.13,590 min.;
2. Kajetanowicz i Baran (Ford Fiesta R5) – 0,751 sek.;
3. Sirmacis i Simins (Skoda Fabia R5) – 1,85 sek.;
4. Habaj i Spentany (Ford Fiesta R5) – 2,274 sek.;
5. Plangi i Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X) – 2,388 sek.;.
6. Jeets i Toom (Skoda Fabia R5) – 2,864 sek.;
7. Larsen i Eriksen (Citroen DS3 R5) – 3,315 sek.;
9. Kisiels i Ronis (Skoda Fabia R5) – 5,022 sek.;
10. Kołtun i Pleskot (PFord Fiesta R5) – 5,613 sek.