RAJD POLSKI 2012: POWIEDZIELI PRZED STARTEM

W piątek rusza 69. Rajd Polski – druga po Rajdzie Monte Carlo najstarsza impreza sportowa świata. Organizatorzy przygotowali 13 szutrowych odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 230 kilometrów.

Zawody stanowią dziesiątą rundę Mistrzostw Europy kierowców i pilotów oraz szóstą, przedostatnia rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Wyniki poznamy w niedzielę wieczorem.

W tym roku organizatorzy Rajdu Polski postanowili sięgnąć po sprawdzony w Mistrzostwach Świata sposób: o kolejności startu do pierwszego etapu decydować będą wyniki uzyskane przez zawodników podczas odcinka kwalifikacyjnego na torze w Mikołajkach. Zwycięzca tej próby jako pierwszy wybierze pozycję startową do pierwszego dnia rajdu i tak kolejno każdy z zawodników. Pięć pierwszych załóg po sobotnich zmaganiach, następnego dnia (w niedzielę) pojedzie w odwróconej kolejności.


Zobacz także:
RAJD POLSKI 2012: FIŃSKIE KWALIFIKACJE
RAJD POLSKI 2012: PREMIERA CITROËNA DS3 R1
RAJD POLSKI 2012: SKODA – LAPPI ZASTĄPI HANINNENA
RAJD POLSKI 2012: 54 ZAŁOGI NA LIŚCIE ZGŁOSZEŃ
RAJD POLSKI 2012: KOŚCIUSZKO BĘDZIE TESTOWAŁ
RAJD POLSKI 2012: BOUFFIER W PEUGEOT 208 R2
RAJD POLSKI 2012: HOŁOWCZYC POJEDZIE SUBARU
RAJD POLSKI 2012: BARDZIEJ KOMPAKTOWA TRASA
RAJD POLSKI 2011: ARCHIWUM


A oto co mówią przed rozpoczęciem zmagań w Mikołajkach:

Kajetan Kajetanowicz (Lotos Dynamic Rally Team – Automobilklub Polski): Nie znam kierowcy ani fana rajdów, który nie cieszyłby się na nadchodzący rajd szutrowy. Jak co roku podczas Rajdu Polski startuje wielu bardziej ode mnie „zaprzyjaźnionych” z tą nawierzchnią zawodników. Mniejsze doświadczenie nie przeszkodziło jednak zwyciężać tutaj dwa razy z rzędu. Między innymi dlatego każdy z naszych bezpośrednich rywali szczególnie na tej imprezie chce mnie pokonać. Już w Koszycach zapewniliśmy sobie Mistrzostwo Polski i w przeciwieństwie do konkurentów nie muszę wygrać tego rajdu – tylko chcę.

Jarek Baran: Bardzo lubię rajdy na nawierzchni szutrowej i z ogromną przyjemnością jadę do Mikołajek. Trasa tegorocznego „Polskiego” częściowo pokrywa się z edycjami z lat ubiegłych. Drobne korekty czy zmiany długości prób nie wpływają na to co wiemy o tych oesach, ich nawierzchni i konfiguracji. Podczas niedzielnego etapu mamy nowy odcinek koło Mrągowa, który we fragmentach znają tylko „najstarsi górale”. Rajd jest bardzo kompaktowy, ale zapoznanie z trasa będzie wymagało sporo pracy i uwagi. Wielką niewiadomą będzie sposób wyboru kolejności startu, dokonywany w oparciu o wyniki Odcinka Kwalifikacyjnego rozegranego w piątek na torze w Mikołajkach. Partnerami naszego zespołu w sezonie 2012 są: producent paliw Lotos Dynamic oraz producent olejów Lotos, a także STP – producent dodatków i CUBE. Corporate Release.

Wojtek Chuchała (Lotos – Subaru Poland Rally Team): Cały rok czekaliśmy na wielkie wydarzenie, jakim jest Rajd Polski. To z pewnością najbardziej prestiżowa impreza w kalendarzu, pokazująca, jak duże zainteresowanie tym sportem mamy w naszym kraju. Do Mikołajek zawsze przyjeżdża wielu szybkich zawodników z różnych krajów, więc rywalizacja na pewno będzie zacięta. My zamierzamy mieć wiele frajdy z szybkiej jazdy po szutrach, przerywanej tylko lotami na hopach. Wprawdzie rok temu po jednym z takich skoków zaliczyliśmy dość niebezpieczne lądowanie, lecz podczas tegorocznego Zlotu Plejad miałem okazję do konsultacji z samym kapitanem Wroną, więc myślę, że tym razem będzie lepiej. Bardzo nam odpowiada klimat Mikołajek, gdzie można nie tylko ścigać się na świetnych trasach, ale także popływać łódką czy zrobić sobie małe wczasy. Na pierwszym miejscu stawiamy jednak rywalizację, mając nadzieję na wiele emocji. Chcemy, by poczuli je także nasi Partnerzy: Subaru Import Polska, LOTOS Oil z marką olejów LOTOS Quazar, LOTOS Paliwa z marką paliw LOTOS Dynamic, Keratronik, Raiffeisen Leasing, Geberit, SJS oraz Sony VAIO, a także nasi wierni kibice.

Kamil Heller: Przed nami Rajd Polski, czyli jedyna szutrowa runda w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Mamy nadzieję, że na tej nawierzchni nie będzie nas już prześladował pech i uda nam się sprawdzić, czego nauczyliśmy się przez ostatni rok. Na pewno jazda po tych trasach jest dużym wyzwaniem, a na wyjątkowo szybkich próbach czeka sporo pułapek. Przed nami ponad 233 kilometry oesowe, więc wiele może się wydarzyć. Liczymy na udane zawody i doping kibiców, których zapraszamy do Mikołajek w ostatni weekend września!

Jan Chmielewski (NEO – PETROELTECH Rally Team): Nigdy nie ukrywałem, że jazda po luźnych nawierzchniach jest dla mnie esencją rajdów samochodowych. Tym bardziej cieszę się, że już w najbliższy weekend będziemy się ścigać na trudnych, szutrowych oesach nieopodal Mikołajek. Co ważne, w Rajdzie Polski wystartuje rekordowa jak dotąd liczba Citroenów DS3 R3, w tym goście z zagranicy, na czele z doświadczonym na międzynarodowej arenie Janem Černym. Miejmy nadzieję, że problemy sprzętowe nie będą nam tym razem doskwierać i walczyć będziemy jedynie z upływającym czasem. W ubiegłym roku właśnie w Mikołajkach pierwszy raz sprawdzałem przydatność „Deesa” na luźnej nawierzchni i samochód zdał test na szóstkę. Jeżeli pogoda dopisze i oszczędzi nam deszczu, to jestem pewien, że frajda z jazdy po mazurskich szutrach będzie ogromna i obyśmy w niedzielę połączyli ją z radością z dobrego wyniku na mecie. Sponsorami naszego zespołu są dystrybutor narzędzi marki NEO, firmy PETROELTECH i WESEM, a patronat medialny sprawują Radio RMF FM i magazyn “Eurostudent”.

Jakub Gerber: Rajd Polski będzie dla mnie nowością z tego względu, że dotąd nie miałem okazji startować turbodoładowaną „ośką” na luźnej nawierzchni. Na powtórzenie wyników z rajdów asfaltowych raczej nie możemy liczyć, ale w zasadzie w ciemno mogę się zgodzić z Jankiem, że radości z jazdy nie powinno nam zabraknąć, tym bardziej, że konkurencja w grupie R i w klasie 5 dopisała jak nigdy dotąd. Kolejną nowością, tym razem dla wszystkich załóg, będzie wzorowany na Mistrzostwach Świata piątkowy odcinek kwalifikacyjny, który zadecyduje o kolejności na starcie sobotnich oesów. Jego lokalizacja wraz z odcinkiem testowym na torze w Mikołajkach budzi pewne kontrowersje, ale powinna przyciągnąć liczne rzesze kibiców, bez których przecież nie byłoby sensu organizowania rajdów samochodowych.

Tomasz Gryc (Gryc-Racing ): 15 września wystąpiliśmy w Verva Street Racing, gdzie dobrze bawiliśmy się – nowym dla nas samochodem Citroënem DS3 R3 reklamując super szybkie dyski SSD firmy Samsung. Był to na tą chwilę jednorazowy występ w tym aucie. Następnego dnia już testowaliśmy naszym treningowym Citroënem C2 R2 szutrowe oesy pod Olsztynem. Przejechaliśmy na dwóch odcinkach specjalnych ponad 200 kilometrów. Chcieliśmy jak najszybciej przestawić się na szutrowy styl jazdy i myślę, że to się udało. W poniedziałek jeździliśmy po raz kolejny treningówką, aby przetestować definitywnie wykonane modyfikacje w nastawach. Baza, którą mamy jest wyjściową na Rajd Polski. Od środy zaczynamy intensywne zapoznanie z trasą. Z informacji otrzymanej od organizatora wiemy, że czeka nas nowy oes Mrągowo o długości 23 kilometrów, który nigdy wcześniej, w żadnej konfiguracji nie był rozgrywany w Rajdzie Polski. Założeniem na weekend będzie dobra zabawa na odcinkach specjalnych i osiągniecie mety w Mikołajkach!

Michał Kuśnierz: Po dłuższej przerwie wracamy na szutrowe odcinki specjalnie. Na niedzielnych testach złapaliśmy dobry rytm jazdy i szybko przestawiliśmy się na luźną nawierzchnię. Zmodyfikowaliśmy kilka rzeczy w tym opis oraz nastawy zawieszenia. Myślę, że stać nas na dobry występ na wymagających mazurskich oesach! Wsparcia podczas startów w 2012 udzielają nam firmy: Firma GRYC – www.gryc.com.pl, Faza, Siso oraz Mercury. Patronat medialny nad załogą objęły: iTV, Świat Szkła, Wydawnictwo Faktor – www.wydawnictwofaktor.pl, Antyradio oraz Magazyn OKtany – oktany.eu. Serwisem Citroëna C2 R2 Max zajmie się HIGH-TEC – www.high-tec.pl.