RAJD W. BRYTANII 2012: FORD W ATAKU (1. ETAP)

Załogi zespołu Forda prowadzą po pierwszym etapie Rajdu Wielkiej Brytanii, rundy Mistrzostw Świata WRC. W Wales Rally GB liderują Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila w Fordzie Fiesta RS WRC.

Z sześciu rozegranych w piątek odcinków specjalnych Finowie wygrali cztery. Dwa dalsze padły “łupem” załogi Petter Solberg i Chris Patterson w bliźniaczej Fieście. Norwegowie po dniu zmagań tracą do kolegów 12,1 sekundy.

Trzecią pozycję ze stratą 21,3 sekundy zajmują Sebastien Loeb i Daniel Elena w Citroenie DS3 WRC. Tuż za podium są Mads Ostberg i Jonas Andersson w Fordzie (32,6 sek.) oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w Citroenie (53,8 sek.).


Zobacz także:
RAJD W. BRYTANII 2012: LATVALA! FINISZ LOEBA (3. ETAP)
RAJD W. BRYTANII: LATVALA NADAL LIDEREM (2. ETAP)
RAJD W. BRYTANII 2012: ZADECYDUJĄ OPONY
RAJD W. BRYTANII 2012: OLEKSOWICZ PO PUNKTY


Pierwszy odcinek specjalny (20,48 km). Pierwszymi liderami zostali Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC). Dwa kolejne miejsca zajęły także załogi w Fordach Fiesta: Mads Ostberg i Jonas Andersson (strata 1,5 sek.) oraz Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (1,6 sek.).

Mistrzostwie Świata, Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) okazali się gorsi od zwycięzców o 1,9 sek., natomiast ich koledzy z zespołu Citroena, którzy zajęli piąte miejsce – Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, stracili już 5,9 sek.

Na szóstym miejscu uplasowali się Ott Tänak i Kuldar Sikk (ford Fiesta RS WRC – 12,9 sek.), a na kolejnych: Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Fiord Fiesta RS WRC – 17,1 sek.), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC – 29,5 sek.), Chris Atkinson i Stephane Prevot (MINI John Cooper Works WRC – 31,5 sek.) oraz Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC – 31,5 sek.).

W SWRC wystartowali Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000). Polacy zajęli na otwarcie siódme miejsce, tracąc do zwycięzców w klasie 37,5 sekundy. Prowadzą Hayden Paddon i John Kennard Skoda Fabia S2000), a na podium uplasowali się także Per-Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) oraz Craig Breen i Paul Nagle (Ford Fiesta S2000).

Drugi odcinek specjalny (24,87 km). Znów najszybszy okazał się Petter Solberg. Norweg pokonał Sabastiena Loeba o 0,4 sek., Madsa Ostberga o 1,1 sek., Mikko Hirvonena o 2,7 sek., Jari – Mattiego Latvalę o 2,8 sek. oraz Jewgienija Nowikowa o 12,6 sek.

W klasyfikacji Petter ma 2,3 sek. przewagi nad Sebastienem oraz 2,6 sek. nad Madsem.

Maciej Oleksowicz wciąż jeszcze nie może znaleźć swojego tempa. Tym razem był szósty w SWRC (56,7 sek. straty). Wygrał Craig Breen przed załogą Alastair Fisher i Daniel Barritt (Ford Fiesta S2000).

Trzeci odcinek specjalny (27,88 km). Tym razem najszybszy okazał się wyraźnie Jari-Matti Latvala. Fina pokonał Sebastiena Loeba o 5,4 sek.oraz Pettera Solberga o 9,7 sek. Dzięki temu został nowym liderem zawodów. Drugi jest Loeb (3,3 sek.), a trzeci Solberg (5,3 sek.).

Na odcinku Mikko Hirvonen stracił 10,9 sek., Mads Ostberg – 13,9 sek., Ott Tank – 19,1 sek., Jewgienij Nowikow – 22,9 sek., Thierry Neuville – 37,4 sek., Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 44,5 sek., Matthew Wilson – 48,1 sek.

Maciej Oleksowicz był gorszy od Latvali o 2.45,0 minuty. Ale Polak wiedział co robi. Z siódmej pozycji awansował na czwartą w SWRC, bowiem dwóch rywali wypadło z walki, a Hayden Paddon znalazł się prawie 9,5 minuty za nim…

W klasie prowadzi Craig Breen. Oleksowicz traci do niego 3.11,1 minuty, a do trzeciego w klasyfikacji Toma Cave w Protonie – 1.55,5 minuty.

Maciej Oleksowicz: Pierwsza pętla Rajdu Wielkiej Brytanii obfitowała w przygody. Na pierwszym odcinku specjalnym zaczął nam się przegrzewać tylny dyferencjał, jednak to był najmniejszy problem. Na drugim oesie, na nawrocie lekko wjechaliśmy do rowu, ale okazało się, że w tym rowie było sporo dużych kamieni. W efekcie bardzo mocno skrzywiliśmy przedni drążek kierowniczy i samochód zupełnie przestał się prowadzić. Na dojazdówce oczywiście próbowaliśmy to naprawić. Zdjęliśmy koło, zdjęliśmy drążek i wyregulowaliśmy to wszystko mocno „na oko”, ale dzięki temu auto zaczęło się jako tako jechać. Niestety na trzeciej próbie, zupełnie nie wiemy gdzie, przebiliśmy tylną lewą oponę i jechaliśmy na niej przynajmniej 8-10 km. Dogonił nas przez to Tom Cave, którego przepuściliśmy, jak tylko zorientowaliśmy się, że za nami jedzie. Rajd jest bardzo ciężki, bo również praktycznie wszyscy nasi konkurenci mają jakieś problemy. Teraz, na krótkim, 15-minut serwisie zdalnym mechanicy postarają się wyregulować geometrię, naprawić co się da, założą nowe opony i ruszamy dalej do boju.

Czwarty odcinek specjalny (20,48 km). Jari-Matti Latvala w ataku. Zyskał kolejne dwie sekundy nad Sebastienam Loebem i 4,2 sekundy nad Petterem Solbergiem. Mads Ostberg (5,0 sek.) nadrobił z kolei 1,3 sek. nad Mikko Hirvonenem.

W czołówce nie zaszły zmiany.

Maciej Oleksowicz na czwartym miejscu w SWRC. Prowadzi nadal Craig Breen.

Piąty odcinek specjalny (24,87 km). Świetna postawa Jari-Mattiego Latvali. Fin pokonał o 2,3 sekundy Pettera Solberga oraz o 6,8 sekundy Madsa Ostberga.

Czwarty na mecie Loeb stracił 10 sek., siódmy Mikko Hirvonen – 14,2 sek. Fin traci dystans do Ostberga.

Maciej Oleksowicz konsekwentnie swoim tempem. Był czwarty w klasie SWRC. Jego szanse na dogonienie rywali są bardzo nikłe, natomiast punty za czwarte miejsce – pewne. Nie warto ryzykować – może to rywale popełnia błąd?

Szósty odcinek specjalny (27,88 km). Jari-Matti po raz czwarty w dniu dzisiejszym wygrywa próbę, umacniając się na pozycji lidera rajdu.

Petter Solberg przegrał z kolega tylko o 0,3 sek. i jest drugi w klasyfikacji. Sebastien Loeb 6,0 sek. za kierowcami Forda. Jego strata w punktacji wzrosła do 21,3 sek. Mimo to losy rywalizacji nie są przesądzone…

Znów świetna postawa Madsa Ostberga. Norweg jest czwarty, wyprzedzając Mikko Hirvonena o 21,2 sekundy. To niespodzianka!

Kolejne miejsca zajmują: Ott Tank, Jewgienij Nowikow, Thierry Neuville, Matthew Wilson i Martin Prokop. Jak widać czołowi kierowcy nie popełniali dziś błędów…

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski osiągnęli metę próby na czwartym miejscu i taką lokatę zajmują w klasyfikacji. Do trzeciego miejsca – Toma Cave tracą 3.19,4 minuty. Z kolei Hayden Paddon jest za nimi o 10.09,1 minuty.

Prowadzi Craig Breen, drugi jest Yazeed Al Rajhi (1.14,0 min.).

Maciej Oleksowicz: Ciężki dzień. Pomimo tego, że nie padał deszcz to odcinki były w większości bardzo mokre po nocnych ulewach. Na drugiej pętli zrobiło się chyba jeszcze trudniej, bo przyczepność się bardzo zmieniała. Na zacienionych partiach jechaliśmy po mokrym błocie i gęstej glinie. Na otwartych przestrzeniach trasa przesychała i robiło się mocno przyczepnie. Podczas pierwszej pętli skrzywiliśmy prawy przedni drążek kierowniczy i złapaliśmy kapcia, ale poza tym nie mieliśmy żadnych problemów z samochodem. Fajnie, że mechanicy sobie poradzili z naszymi problemami na 15-minutowym serwisie, w trakcie którego nie można użyć żadnych części poza tymi, które mamy w samochodzie. Odcinki są przepiękne, choć bardzo trudne. Mnóstwo kamieni na cięciach, pełno zaciskających się zakrętów i bardzo często zmieniająca się przyczepność. W sobotę przed nami trochę krótsze pętle. Postaramy się jutro skupić na szukaniu lepszego tempa.

WYNIKI PO 1. ETAPIE

1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 1:25.05,7 godz.;
2. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – strata 12,1 sek.;
3. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 21,3 sek.;
4. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 32,6 sek.;
5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 53,8 sek.;
6. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 1.22,2 min.;
7. Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 1.32,8 min.;
8. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 2.27,9 min.;
9. Mathew Wilson i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC) – 3.17,0 min.;
10. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 3.36,8 min.;
11. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Mini John Cooper Works WRC) – 4.11,6 min.;
12. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 4.19,0 min.;
13. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 5.09,7 min.;
14. Craig Breen i Paul Nagle (Ford Fiesta S2000) – 5.31,2 min.;
15. Kevin Abring i Frederic Miclotte (Skoda Fabia S2000) – 5.49,6 min.;
16. Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000) – 6.45,2 min.;
17. Tom Cave i Craig Parry (Proton Satria Neo S2000) – 7.57,3 min.;
18. Jannie Habig i R. Durant (Ford Fiesta RS WRC) – 7.57,5 min.;
19. Edoardo Bresolini i Rudy Pollet (Ford Fiesta S2000) – 8.27,9 min.;
20. Paulo Nobre i Edu Paula (Mini John Cooper Works WRC) – 11.10,5 min.;
21. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) – 11.16,7 min.;
22. Mathieu Arzeno i Renaud Jamoul (Citroen DS3 R3T) – 11.36,9 min.