RETROMOBILE 2015: CZTERY MUZEALNE MODELE SKODY

sk_retromobile1

Już tradycyjnie marka Škoda rozpoczyna sezon wydarzeń, związanych z motoryzacją historyczną, swym udziałem w prestiżowym, paryskim salonie Rétromobile, który to w tym roku odbywa się po raz czterdziesty.

Do francuskiej metropolii marka przywiozła cztery wyjątkowe pojazdy ze zbiorów fabrycznego muzeum, wraz z repliką pierwszego samochodu Laurin & Klement Voiturette A, opracowanego w roku 1905.


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS


 

O wyjątkowym rzemiośle pracowników działu renowacji, przyległego do fabrycznego muzeum marki Škoda, goście salonu Rétromobile będą mogli przekonać się oglądając unikatowy egzemplarz Supersport Typ 966 z roku 1950. Wyczynowy pojazd z karoserią typu monopost, który swego czasu z wynikiem 197,7 km/h był najszybszym czechosłowackim pojazdem, od roku 2007 wzbogaca zbiory Škoda Muzeum. W sezonie 2014 ukończono jego bardzo złożoną renowację, której to efekty nikomu nie pozwolą przejść obojętnie obok stoiska marki.

SONY DSC

– Kolejnym filarem tegorocznej ekspozycji marki ŠKODA jest replika najwcześniejszego samochodu Laurin & Klement Voiturette A, opracowanego i wytwarzanego w latach 1905-1907, obecnie otwierającego pierwszy rozdział długiej tradycji produkcji pojazdów w Mladá Boleslav – mówi Michal Velebny, kierujący działem renowacji fabrycznego muzeum.

L&K Voiturette A jest napędzany dwucylindrowym, widlastym silnikiem czterosuwowym o objętości 1 005 ccm, generującym około 7 KM mocy, wystarczającymi do osiągnięcia prędkości maksymalnej około 40 km/h.

Także kolejne trzy eksponaty przekonają każdego odwiedzającego do dłuższego zatrzymania się na stoisku marki marki. Elegancki Popular Monte Carlo z roku 1937 jest ikoną aerodynamicznego designu drugiej połowy lat 30. oraz technicznej doskonałości, potwierdzonej m.in. rezultatami załogi Pohl i Hausmann na trasach Rajdu Monte Carlo w sezonach 1936 oraz 1937.

SONY DSC

Czarny egzemplarz należy dziś do najcenniejszych klejnotów zbiorów fabrycznego muzeum, zdobywając w przeszłości, za swój stan i prezencję, szereg nagród i wyróżnień. Wśród nich imponuje zwłaszcza zwycięstwo w konkurencji elegancji, w kategorii Rallye, podczas prestiżowej imprezy Schloss Bensberg Classic 2012.

Dzieje młodszych pojazdów, z lat 70. XX wieku, reprezentuje w halach wystawowych Porte de Versailles atrakcyjny model 110R. Piękne, sportowe coupe, wywodzące się z modeli 100/110 było produkowane w filii Kvasiny w latach 1970-1980. Od dłuższego czasu jest pojazdem intensywnie poszukiwanym przez kolekcjonerów i miłośników wyjątkowych konstrukcji. Obecność 110R na tak licznie odwiedzanej przez gości z całego świata imprezie jest bezsprzecznie uzasadniona.

Prezentacja pojazdów historycznych jest w Paryżu uzupełniona nowoczesnym studium projektowym VisionC, które to z kolei daje odwiedzającym możliwość spojrzenia na aktualny, nowy kierunek designu i filozofii projektowej szacownej marki z Mladá Boleslav.

Czterdziesta edycja Rétromobile potrwa do 8 lutego na terenie targowym Paris Expo – Porte de Versailles. Szacowana frekwencja odwiedzających to 100 000 osób, swą obecność potwierdziło 450 wystawców prezentujących ponad pół tysiąca pojazdów.