ROLLS- ROYCE: POWSTAŁ OSTATNI EGZEMPLARZ MODELU PHANTOM VII

phantom-kon1

Od momentu stworzenia „Nowego Phantoma” w 1925 roku, każda generacja legendarnego pojazdu definiowała pojęcie luksusu, nie tylko w historii marki Rolls- Royce, ale także motoryzacji.

Po 13 latach Phantom VII zjechał właśnie ostatecznie ze sceny – czyli wytwórni w Goodwood. To koniec pierwszego, pomyślnego rozdziału w procesie odrodzenia marki po przejściu pod opiekę nowych właścicieli oraz stworzeniu centrum w hrabstwie West Sussex w Wielkiej Brytanii.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

– Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego Phantoma nieco ponad 90 lat temu, każdy kolejny samochód noszący to miano, wyznaczał na nowo standard postrzegania dóbr luksusowych. Phantom VII usuwa się w cień po tym, jak zdefiniował pierwszy rozdział odrodzenia marki Rolls- Royce. Wykorzystując ten sukces zamierzamy wkrótce zaprezentować jego następcę. Będzie to nowa, oparta na nowoczesnej architekturze, odważna realizacja, która zapewni świetlaną przyszłość najsłynniejszej marki w świecie luksusu – powiedział Torsten Müller- Ötvös, prezes spółki Rolls-Royce Motor Cars.

phantom-kon2

Phantom pierwszej generacji, podobnie jak jego współczesny następca, został stworzony w największej tajemnicy wynikającej z ciężaru oczekiwań towarzyszących powstawaniu tak ważnego samochodu. Główny inżynier, Ernest Hives, posunął się nawet do tego, że porozstawiał w fabryce fragmenty pancernego poszycia, aby uwiarygodnić kryptonim projektu: Wschodni Pojazd Opancerzony – Eastern Armoured Car (EAC).

Po siedemdziesięciu latach inżynierowie i projektanci zaszyli się w zupełnej tajemnicy w opuszczonym banku w śródmieściu Londynu. Ich zadaniem było stworzenie Phantoma godnego tej nazwy i nawiązującego do swojej historii, a przy tym mieli naprawdę mocno zaznaczyć czołową pozycję marki Rolls- Royce w odnowionym świecie luksusu.

Ta misja nie byłaby niczym nowym dla Ernesta Hivesa, który otrzymał zadanie stworzenia nowoczesnego pojazdu marki w dobie głębokich zmian. Celem stworzenia Phantoma I, jak i Phantoma VII było nakreślenie kursu marki w perspektywie zmieniających się gustów i wrażliwości ich bogatych nabywców.

phantom-kon3

Opracowaniem siódmej generacji zajął się Ian Cameron, a zespół projektantów stanął przed trudna próbą. Będąca pod opieką nowych właścicieli firma Rolls- Royce miała tylko pięć lat na pomyślne zaprojektowanie, rozwinięcie, wykonanie i przetestowanie pojazdu zdolnego na nowo wkraść się do świadomości szybko rosnącej, ale coraz bardziej globalnej elity. Świat czekał na efekty tych prac.

Urzeczywistniona wizja Camerona została zaprezentowana światu 3 stycznia 2003 roku, kiedy dziennikarze zjechali się do fabryki marki już trzeciego dnia od oficjalnego uruchomienia produkcji. Podobnie jak w wypadku Hivesa i jego podstępu zwodzącego prasę, również Phantom VII projektowano i rozwijano pod osłoną zupełnej tajemnicy.

W dniu zaprezentowania pierwszego egzemplarza media zareagowały jednogłośnie – pochwałami dla firmy Rolls- Royce i jej nowych właścicieli za zaproponowanie na wskroś nowoczesnej interpretacji klasycznych linii i proporcji. Pod wielkim, ale eleganckim nadwoziem stworzono podwaliny, na których oparto pierwsze fragmenty kolejnego rozdziału w historii marki Rolls- Royce. Zupełnie nowa aluminiowa rama, zaprojektowana i wykonana z myślą o wytrzymałości i obniżeniu masy, oraz napęd w postaci okazałego silnika wolnossącego V12 o pojemności 6,75 litra stały się znakiem firmowym współczesnych samochodów marki.

phantom-kon4

Za emblematycznymi drzwiami wozu znajduje się ręcznie wykończone wnętrze – wykonane wyłącznie z najlepszych materiałów przez nową załogę rzemieślników zwerbowaną z działających lokalnie branż szkutniczej i rymarskiej. Ci pierwsi rzemieślnicy, tworzący pierwszego dnia pracy ekipę liczącą tylko 350 osób, pełnili rolę mistrzów dla szybko napływającego, nowego pokolenia 1700 wykwalifikowanych rzemieślników, których kariery stały się udziałem sukcesu siódmej generacji Phantoma.

Po raz pierwszy odkąd zaczęto korzystać z usług konstruktorów karoserii, wielbicielom luksusu zaoferowano prawdziwą personalizację w ramach programu Bespoke, w którym Phantom stanowił wyborne białe płótno zdolne wyrazić najśmielsze wizje klientów.

I tak – na wzór Hivesa – Cameron przywrócił legendę „Najlepszego Samochodu Świata”… Teraz czas na następny krok..