SKODA 1200: OD PROTOTYPU 955 DO SEDANA

Komunistyczny przewrót w Czechosłowacji z początku 1948 roku postawił zakłady Škoda przed wielką niewiadomą. Nowo powstały układ polityczny, nie wróżył niczego dobrego. Jak pokazał czas, w przypadku koncernu najgorszy z potencjalnych scenariuszy na szczęście się nie ziścił.

Obawy przed zmarginalizowaniem potrzeb fabryki, jak również powszechnie stosowanymi zmianami profilu i nazw przedsiębiorstw, odeszły w cień po deklaracji nowej władzy o utrzymaniu marki Škoda wraz z czytelnym potwierdzeniem jej statusu silnego producenta samochodów własnej konstrukcji.

Tym czytelnym potwierdzeniem miał być nowoczesny model samochodu średniolitrażowego. Konstruktorzy i grupa inżynierów kierowana przez mistrza Josefa Velebneho, mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z modelu Tudor i zminimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.

Całkowicie nowe miały być nadwozie i wnętrze pojazdu – zgodne z zagranicznymi trendami, modne, pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w gusta odbiorców na rynkach zagranicznych. Misją nowego projektu było przede wszystkim dostarczenie gospodarce dewiz, a w dalszej kolejności zaspokojenie potrzeb transportowych sektorów administracji, przedsiębiorstw państwowych i służb specjalnych.

Inżynierski kolektyw zakładów AZNP w Mlada Boleslav, jak zwykle sprawnie i profesjonalnie podszedł do powierzonego zadania. Po kilku miesiącach, pracownia nadwozi zapełniła się makietami w skali 1:20, nieco później okazalszymi, posiadającymi znacznie więcej szczegółów, w skali 1:5. Te ostatnie przeszły szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym, także porównawcze, z makietami modelu 1102.

Wyniki prób zaowocowały korektami kształtów i jeszcze w roku 1949 przystąpiono do budowy modeli wzorcowych.

Pierwsze jeżdżące prototypy 955, zbudowane w roku 1950 na podwoziu Tudora 1102 o niewielkim rozstawie osi, wyróżniała skrócona część tylna nadwozia i bardziej stromo opadająca pokrywa bagażnika. Właśnie tę fazę projektu przedstawiają załączone zdjęcia.

Prototypy te poprzedzały bezpośrednio model seryjny, nazwany oficjalnie Skoda 1200 oraz potocznie “Sedan” – zbudowany na podwoziu o wydłużonym rozstawie osi i wprowadzony do seryjnej produkcji w połowie 1952 roku.

Dla ŠKkoda PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”