SKODA: JUBILEUSZ – ZAKŁADY BAZ MAJĄ 40 LAT

40 lat temu powołano do życia fabrykę samochodów w Bratysławie, wskazując jej siedzibę na bezpośrednich przedmieściach miasta – w Dewińskiej Nowej Wsi. Bratislavské automobilové závody miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk Škoda.

Były zarazem miejscem wytwarzania nowoczesnej rodziny pojazdów, wywodzących się w linii prostej z programu prototypów Š720. Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.

Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70., spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.

Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy Š720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.

W późniejszym okresie, w omawianym miejscu, zrodziło się wiele świetnie przemyślanych opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.

12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z Volkswagenem, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego VW Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele produkowane przez marki wchodzące w skład Grupy Volkswagen.

XXI wiek fabryka rozpoczęła od potężnej rozbudowy i modernizacji – ich symbolem stała się słynna kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Marka Škoda, dla której przed laty powstały zakłady, powróciła do nich ponownie w marcu 2008 roku, z modelem Octavia II.

Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.

Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu Skody – Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów – wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.

Dla Škoda PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”