SKODA: MLADA BOLESLAV – NOWA TŁOCZNIA W 2017 ROKU

SAMSUNG CSC

Škoda rozwija swój centralny zakład produkcyjny w Mladá Boleslav. Na początku 2017 roku ma zacząć działać nowa tłocznia nadwozi, która jako pierwsza w historii marki będzie w stanie tłoczyć także elementy aluminiowe.

Prace w hali M4 w fabryce już się rozpoczęły. Wiosną 2016 roku firma będzie tam instalować nową, ultranowoczesną prasę z siłownikiem.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Nowy obiekt ma zacząć funkcjonować w lutym 2017 roku. Škoda inwestuje w ten projekt około 86 milionów euro. Nowa tłocznia jest kluczowym elementem dla jeszcze bardziej nowoczesnego, przyjaznego środowisku i wydajnego cyklu produkcyjnego. Czeska marka uruchomiła w Mladá Boleslav swoją pierwszą z nowoczesnych tłoczni z siłownikiem PXL 1 dwa lata temu.

Tłocznię PXL 2 zaprojektowano w taki sposób, by potrafiła tłoczyć duże panele aluminiowe z maksymalną wydajnością energetyczną, a przy tym była łatwa w obsłudze. Odzyskując energię wyzwoloną podczas tłoczenia, nowa prasa zużywa nawet do 15 proc. mniej energii w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań, które są stale stosowane.

– Nowa tłocznia uczyni naszą produkcję o wiele bardziej przyjazną środowisku, wydajną i postępową. Dokładnie tak jak w przypadku PXL 1, nowy obiekt będzie miał ogromny wkład w zrównoważoną produkcję w Mladá Boleslav. Dziękujemy także związkowi zawodowemu KOVO za ich wsparcie okazane przy konstrukcji nowej części fabryki – wyjaśnia Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Škody odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

Wszystkie koszty związane z budową nowej tłoczni nadwozi planowane są na około 86,4 miliona euro. Podczas gdy dotychczasowa hala M4 została zburzona, powstająca w jej miejscu budowla ma zostać ukończona przed połową 2016 roku.

19,5 miliona euro z tej sumy będzie zainwestowanych tylko w infrastrukturę i rekonstrukcję hali o powierzchni 11 600 m2. Konstrukcja nowej prasy PXL 2 rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku, a odbiór całej inwestycji jest zaplanowany na luty 2017 roku. Na rozwój nowoczesnych technologii tłoczenia Škoda przeznacza w sumie 55 milionów euro.

Nowa tłocznia będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie Środkowej. Czternaście siłowników w systemie zdecentralizowanym zapewni gładkość pracy całej linii produkcyjnej. Indywidualne procesy na liniach PXL mogą być regulowane w dużo bardziej elastyczny sposób niż wcześniej, poprzez dużą prasę z zasilaniem silnikowym.

Wrażenie robi krótki czas zmiany narzędzi do wytłoczek: zaledwie trzy minuty. Dla porównania, pod koniec lat 90., czynność ta zajmowała pięciokrotnie dłużej. Nowoczesne rozwiązania pozwolą na uczynienie całego procesu produkcyjnego nie tylko szybszym, ale i przyjaźniejszym środowisku.