SKODA: VR JAKO NARZĘDZIE PRACY CZYLI ILUZJA RZECZYWISTOŚCI

skoda-wiirtual1

Wykorzystanie technologii rzeczywistości wirtualnej (ang. Virtual Reality – VR) pozwala obecnie zaoszczędzić producentom samochodów mnóstwo czasu i pieniędzy podczas rozwijania koncepcji, jak i późniejszej produkcji nowych modeli.

Na początku historii technologii VR skomplikowane i drogie urządzenia do jej obsługi były daleko poza zasięgiem wielu przedsiębiorstw.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Dziś jednak, jak twierdzi Leoš Červený, koordynator VR i cyfrowej fabryki Škody, technologia ta może już przynieść korzyści każdemu, kto jest nią zainteresowany.

W Škoda Auto po raz pierwszy pojawiła się w roku 1998, gdy w dziale rozwoju technicznego skonstruowano Cyfrowy Model Kontrolny. Dziś rzeczywistość wirtualna wykorzystywana jest już właściwie w wielu obszarach działalności firmy: od działu rozwoju przez planowanie produkcji, produkcję i kontrolę jakości po sprzedaż, marketing i usługi posprzedażne dla klientów.

Dział rozwoju technicznego

VR umożliwia zatwierdzanie projektów całych samochodów, nawet jeśli istnieją one wyłącznie jako Cyfrowy Model Kontrolny. Przy wykorzystaniu tej technologii ewaluowane mogą być także pojedyncze podzespoły. Podczas badań odtwarzane są różne warunki spotykane w realnym świecie, jak jazda w nocy, skrzyżowania i wiele różnych sytuacji napotykanych na drogach.

Etap pilotażowy

Na tym etapie specjaliści są odpowiedzialni za ocenę szans produkcji samochodu według założonego planu i wyboru, które z technologii rzeczywistości wirtualnej będą potrzebne w procesie produkcji. Montaż części odbywa się fizycznie, a jeśli któraś z nich nie może zostać poprawnie zamontowana według procedur produkcyjnych, skanuje się ją i przenosi do rzeczywistości wirtualnej, by tam porównać ją z oryginalnym modelem. W ten sposób można ocenić, czy dany element został niewłaściwie wykonany, błędnie zaprojektowany czy też niepoprawnie zamontowany.

Badanie jakości i produkcja

Technologia rzeczywistości wirtualnej jest wykorzystywana przez dział produkcji, na przykład do treningów finalnego badania jakości przeprowadzanego w fabryce w tunelu świetlnym. Według Červenego istnieją już konkretne plany symulacji kolejnych etapów produkcji z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej.

Sprzedaż, marketing i obsługa klienta

Rzeczywistość wirtualna jest cennym narzędziem producenta w działaniach marketingowych. Na przykład równolegle z premierą studialnego modelu Vision E w Szanghaju, w sześciu kolejnych krajach przeprowadzano prezentacje wirtualne. Do zrenderowania realistycznych zdjęć i filmów dla klientów, Škoda wykorzystuje ponad trzysta serwerów.

W planie jest także opracowanie specjalnej aplikacji, która zaoferuje pracownikom w punktach dealerskich marki zupełnie nowe możliwości w procesie sprzedaży samochodów: z pomocą tabletu bądź dużego ekranu pozwoli ona zwizualizować porównanie z konkurencją, działanie asystentów kierowcy, czy w końcu cały samochód.