SUPERTEST EKONOMII 2014: CZY PADNIE REKORD?

Lancia2a

50 centów tygodniowo na serwis, 18 mil na jednym galonie benzyny – tak w 1903 roku zachwalano w ogłoszeniach jednocylindrowego Cadillac’a, jak pisano – najbardziej ekonomiczny samochód świata.

Koszty eksploatacji, w tym zwłaszcza paliwa, niezmiennie należą do najważniejszych kryteriów przy podejmowaniu decyzji o wyborze samochodu. Do tegorocznej rywalizacji podczas Supertestu Ekonomii zgłoszono do tej pory 7 samochodów: dwa modele aut grupy Fiat/ Chrysler, dwa Infiniti Q50 w różnych wersjach silnikowych – 2.2d oraz 3.5h, dwie Skody oraz Seata Ibizę 1.6 TDI CR.


Zobacz także:
ECO


Do organizatorów dotarła ponadto wstępna deklaracja udziału samochodów zasilanych gazem ziemnym.

W dotychczasowych 10. Supertestach Ekonomii uczestniczyło łącznie 111 samochodów 26 marek. Obok aut osobowych na trasach pojawiały się także: autobus, mikrobusy, samochody ciężarowe i dostawcze.

W klasyfikacji generalnej (koszt paliwa) sześciokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, trzykrotnie zasilane gazem ziemnym a raz triumfował samochód hybrydowy.

Tegoroczny, już 11 sprawdzian jazdy ekonomicznej, ekologicznej i bezpiecznej organizowany przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich zaplanowano na 14 czerwca, na trasie okrężnej ze startem i metą w Warszawie, po drogach usytuowanych na północny- zachód od stolicy, ze znaczącym udziałem odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Zapowiada się najszybsza edycja Supertestu Ekonomii…

CIEKAWOSTKI

Najniższe średnie zużycie udało się uzyskać w 2011 roku w Skodzie Octavii 1.6 TDI GreenLine – 1.89 l/100 km, która jednak przegrała w klasyfikacji generalnej z Pandą zasilaną zdecydowanie tańszym gazem ziemnym – 3.03 m3/100km. To spalanie jest najniższe w historii 4 startów samochodów CNG.

Wśród samochodów benzynowych najniższe do tej pory zużycie – 3.26 l/100 km – uzyskała Skoda Octavia 1.2 TSI. Samochody hybrydowe pięciokrotnie stawały na starcie Supertestu, najczęściej Toyota Prius. Najlepszy rezultat, z 2007 r, to 3.11 l benzyny/100 km uzyskany na blisko 500 km trasie z Warszawy do Poznania, w tym ponad 200 km odcinku A2 pokonywanym z autostradową prędkością.

Klasyfikacja „Mistrz zasięgu” bierze pod uwagę dystans jaki samochód mógłby pokonać na jednym zbiorniku paliwa przy zużyciu osiągniętym w Superteście. Już w pierwszej edycji poprzeczkę wysoko zawiesił Renault Clio 1.5 dCi – 1635 km. Rezultat ten trzykrotnie poprawiały: Citroen C3 1.4 HDi (1643 km), Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion ( 2271 km) i Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine (2910 km).

Najtańsze paliwo było w 2004 roku: 3,26 zł za litr oleju napędowego i 3,96 zł benzyny a najdroższe w 2012, odpowiednio: 5.94 i 5.99 za litr, diesel zdrożał więc o 82 proc. a benzyna o 51 proc. Metr sześcienny gazu ziemnego przy pierwszym starcie pojazdów CNG w 2010 r. kosztował 2.22 zł a w najdroższym – 2012 – już 3.03 zł.