SZANGHAJ 2015: CITROËN AIRCROSS – NOWY KONCEPT TYPU SUV

Ci_airc0

Na salonie samochodowym w Szanghaju będzie miała miejsce światowa premiera concept- caru Citroen Aircross. To model typu SUV o wyrazistym wyglądzie.

Wybór tej lokalizacji ma wysoce symboliczny wymiar i stanowi potwierdzenie znaczenia rynku chińskiego dla Marki. To jej największy rynek zbytu reprezentujący 25 procent sprzedaży.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE


 

Citroen świętuje sprzedaż 50-milionowego samochodu od momentu powstania marki, 95 lat temu. Nowy koncepcyjny samochód potwierdza ambicje i umiejętności stworzenia pojazdu światowego, który podobnie jak C4 Cactus, został zaprojektowany z myślą o sprzedaży na wszystkich kontynentach. Stylistyka i wystrój kabiny stawiają na nowoczesność i niepowtarzalny charakter, odwołując się do akcentów stylistycznych i innych elementów wyróżniających nowe produkty marki.

Aircross ma wymiary: 4,58 m x 2,1 m x 1,73 m. Wyróżnia się płynną linią i naturalnym kształtem. Subtelne załamania i wyraziste kształty nadwozia przyciągają wzrok. Duże opony o rozmiarze 275/45 R 22 zostały specjalnie zaprojektowane przez firmę Continental. Są wyposażone w masywne klocki z ułożonymi wzdłużnie lamelami, których głębokie nacięcia zapewniają doskonały napęd w trudniejszym terenie. Wyrazista stylistyka obręczy podkreśla zdolności terenowe studyjnego modelu.

ci_airc1

Poziomy boczny pas nadwozia – wręcz równoległy do drogi – budzi poczucie pewności. To zupełnie nowe rozwiązanie stylistyczne w świecie SUV-ów. Gładkie i jednolite stylistycznie przednie i tylne zderzaki zwracają uwagę typowym dla marki kształtem. Z przodu uwagę przyciąga wyeksponowane logo marki i dwupoziomowy, charakterystyczny układ świateł, wprowadzony w C4 Picasso, a z tyłu wyraziste światła z efektem 3D.

Dopełnieniem charakterystycznych elementów typowej dla marki stylistyki jest płynna linia dachu i ciągła powierzchnia szyb , wpływające na poziomy układ bryły tego studyjnego samochodu.

W Aircrossie pojawia się nowa interpretacja paneli Airbump wprowadzonych po raz pierwszy w C4 Cactus. Zadaniem było zabezpieczenie nadwozia przed drobnymi codziennymi stłuczkami, natomiast Alloy Bump chronią auto przed bocznymi zderzeniami. Posiadają one konstrukcję plastra miodu i są wykonane z aluminiowej pianki o wysokiej zdolności pochłaniania energii zderzenia. Ten wykorzystywany w sportach motorowych materiał łączy doskonałe parametry ochronne, niską masę z estetycznym wyglądem.

W sylwetce samochodu uwagę przyciągają wyraziste elementy, które mają na celu dalszą poprawę parametrów aerodynamicznych: Air Sign. Charakterystyczny chromowany element na tylnej szybie ułatwia odpływ powietrza przez specjalny tunel. Air Signs oprócz poprawy aerodynamiki podkreśla znaczenie tylnych miejsc w samochodzie.

ci_airc3

Auto przyciąga wzrok intensywnym kolorem nadwozia – nasyconym odcieniem czerwieni wpadającym w pomarańcz. Jest również dopasowany do wykończenia kabiny, zapewniając ciągłość stylistyczną pomiędzy nadwoziem a wnętrzem samochodu. Na kolorowej płaszczyźnie wyróżniają się elementy z masywnego metalu w podstawie lusterek bocznych, osłonie chłodnicy, Air Signs czy w hakach holowniczych.

Wnętrze

Wnętrze nowego koncepcyjnego Citroena z miejsca kojarzy się z najwyższym poziomem komfortu. Stylistykę oparto na układzie poziomych linii. Odnaleźć tu można zapoczątkowaną w modelu C4 Cactus koncepcję obszernych „kanapowych” siedzisk, nieco zmodyfikowaną w celu lepszego dopasowania do świata SUV-ów. Z uwagi na obecność środkowej konsoli, poziomy układ linii uzyskano dzięki ciągłości graficznych akcentów między drzwiami, fotelami a środkową konsolą oraz dzięki pokryciu siedzeń i środkowej konsoli białą, grubą skórą.

Kabinę utrzymano w tej samej kolorystyce co nadwozie. Wystrój – biała skóra kontrastuje z tkaninowymi i skórzanymi elementami w kolorze pomarańczowym – jest pełen dynamiki i nowoczesny. Komfort dla ciała, to przede wszystkim fotele „king size”. Ich oparcia są obszerne i bardzo wygodne. Obejmujące głowę zagłówki są równie komfortowe. Siedzenia są w swojej górnej części pokryte materiałem przypominającym dzianinę. To nowa propozycja interpretacji tego elementu wyposażenia: bardzo zaawansowana technologicznie i futurystyczna z uwagi na fakturę 3D oraz nawiązująca do materiałów „vintage”.

Środkową konsolę projektanci wzbogacili o obszerne, praktyczne i estetyczne schowki. Równie pomysłowe schowki znajdziemy w płatach drzwi oraz w górnej części deski rozdzielczej. Motyw podróży powtarza się poprzez zastosowanie pasów jako uchwytów na dłonie.

ci_airc2

Technologie

Oprócz wysoko umieszczonych zegarów, w modelu Aircross są również dwa 12-calowe panoramiczne ekrany HD, nawiązujące do świata mody i ekskluzywnych mebli. Dzięki bogactwu warstwy graficznej w niezwykle jasny i czytelny sposób dostarczają informacji dotyczących prowadzenia samochodu oraz infotainmentu.

Jeden z dwóch ekranów jest ruchomy i wyposażony w napęd: jest zamontowany na prowadnicy i może się swobodnie przemieszczać w kierunku pasażera pod wpływem zwykłego ruchu ręki, dzięki umieszczonemu w konsoli czujnikowi. W ten sposób pasażer może również korzystać z informacji dotyczących trasy przejazdu, obejrzeć film, wybrać utwór muzyczny, czy sprawdzić, na jaką wystawę warto pójść. Mając zapewnioną łączność ze światem, staje się on w równej mierze decydentem w sprawie podróży, co kierowca.

Obydwa ekrany mogą również zostać połączone w jedną całość do wyłącznej dyspozycji kierowcy, który może je obsługiwać za pomocą touchpadów umieszczonych po obu stronach kierownicy.

Każdy z 4 foteli jest wyposażony w głośniki i mikrofon, co ułatwia komunikację między pasażerami bądź też wręcz przeciwnie, pozwala się odizolować. Te dźwiękowe kapsuły sprawiają, że każdy może zdecydować, z kim chce się komunikować, nie zakłócając przy tym spokoju pozostałych pasażerów. Dwie kamerki internetowe, umieszczone w drzwiach po obu stronach auta, umożliwiają robienie zdjęć. Zdjęcia z kamer, wyświetlane na ekranach, mogą również służyć do zbierania informacji o widocznych wzdłuż trasy obiektach i zabytkach.

ci_airc4

Napęd

Pokazany na targach motoryzacyjnych Auto Shanghai 2015 samochód koncepcyjny jest wyposażony w technologię Hybrid Plug-In. Hybrydowy, doładowywany układ napędowy stanowi połączenie silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym umieszczonym na tylnej osi. Ma on moc 95 KM (70 kW) i moment obrotowy 200 Nm. Silnik jest zasilany z akumulatorów litowo- jonowych, których czas pełnego ładowania z gniazdka domowego (16 A) wynosi 3,5 godziny. Współpracuje on z silnikiem benzynowym 1.6 THP o mocy 218 KM (160 kW) i momencie obrotowym 275 Nm.

Dzięki technologii hybrydowej Plug-in, Citroen Aircross jest przyjazny dla środowiska, w szczególności podczas użytkowania w mieście w trybie ZEV (Zero Emission Vehicle), w którym auto jest napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym o zasięgu 50 km, czy też na drogach wymagających częstych przyspieszeń i hamowań, na których układ hybrydowy pozwala ograniczyć zużycie paliwa poprzez równoczesne wykorzystanie obu napędów. Podczas jazdy po autostradach auto jest napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym, zapewniającym bardzo dobre osiągi.

W przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału gazu lub potrzeby natychmiastowego zwiększenia momentu obrotowego, funkcja „boost” umożliwia równoczesne wykorzystanie obu silników, zapewniając pojazdowi bardzo wysokie osiągi (313 KM), bez zwiększania zużycia paliwa (1,7 l/100 km i 39 g CO2km). Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,5 sekundy.

ci_airc5

DANE TECHNICZNE

* Wymiary
– długość: 4,58 m;
– szerokość: 2,1 m;
– wysokość: 1,73 m;
– rozstaw osi: 2,80 m.

* Hybrydowy zespół napędowy typu plug-in
– silnik benzynowy 1.6 THP: moc 218 KM (160 kW) / moment obrotowy 275 Nm;
– silnik elektryczny na tylnej osi: moc 95 KM / moment obrotowy 200 Nm;
– tryb ZEV: zasięg 50 km.

* Osiągi i zużycie paliwa
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,5 sek.;
– zużycie paliwa: 1,7 l/100 km w cyklu mieszanym (zgodnym z normą MVEG);
– emisja CO2: 39 g/km.

* Opony
– Continental 275/45 R 22.