VOLKSWAGEN: e-CRAFTER Z ELEKTRYCZNYM NAPĘDEM

e-crafter_1

Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował w Hamburgu nowego e-Craftera – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony.

Nowy samochód osiągający moc 100 kW (136 KM) będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym marki. W ofercie auto pojawi się we wrześniu, a jego debiut oznacza początek ofensywy w dziedzinie pojazdów EV.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe będzie uzupełniała paletę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne.

e-Crafter nie emituje żadnych szkodliwych substancji, stąd sprawdza się w tzw. czystych strefach miejskich na całym świecie. Nie musi się także obawiać zakazów wjazdu. Jeszcze zanim pojawił się w sprzedaży, nowe auto zostało wyróżnione „Europejską Nagrodą Transportową dla Aut Zgodnych z Zasadami Zrównoważonego Rozwoju 2018” w kategorii „Samochody Transportowe i Dostawcze”.

e-crafter_2

Zasięg dostosowany do rzeczywistych potrzeb

e-Crafter został stworzony dla tych firm, które działają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innego rodzaju usługi przewozowe. Zasięg wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalną ograniczono celowo do 90 km/h.

Większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. Konstruktorom nie chodziło więc o jak największy zasięg, lecz taki, jaki będzie rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań tego auta. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter będzie kosztował w Niemczech od 69 500 euro netto. Polskie ceny będą znane za kilka tygodni.

Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, będzie produkowany w fabryce we Wrześni. Końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się natomiast odbywał w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.

e-crafter_3

Elektryczne auto na bazie Craftera

e-Craftera konstruowano równolegle z modelami wyposażanymi w zmodyfikowane pod względem emisji silniki Diesla (TDI) spełniające normę Euro 6. Wynika z tego bardzo ważna zaleta: e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz został od samego początku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Akumulator litowo- jonowy znajduje się w podłodze, co oznacza dużą oszczędność miejsca.

Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość furgonu z wysokim dachem wynosi 2 590 mm, szerokość otworu ładunkowego – 1 380 mm, wysokość przedziału ładunkowego – 1 861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.

W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW, maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą 1-biegowej przekładni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł.

e-crafter_4

Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo- jonowym akumulatorze jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.

e-Crafter jest samochodem dynamicznym. Jest też oszczędny – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km.

Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut.

e-crafter_5

Nowoczesne systemy

e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot oraz wielofunkcyjna kamera (z przodu) i kamera z tyłu. Nowy model jest wyposażony seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji, system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, LED-owe reflektory, automatyczną klimatyzację (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompę ciepła i ogrzewaną przednią szybę, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny „Discover Media” z „App-Connect”, system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego.

W ramach wyposażenia dodatkowego, za pośrednictwem „Car-Net Guide & Inform”, można korzystać z mobilnych usług internetowych.

W końcowych testach e-Craftera wzięło udział 25 przedsiębiorstw z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Do swojej floty samochodów dostawczych włączyły one 38 przedseryjnych aut.

e-crafter_6