VOLKSWAGEN: MANEWROWANIE Z PRZYCZEPĄ JEST TERAZ ŁATWIEJSZE

vw-przyczepa1

Nawet dla doświadczonych kierowców jazda samochodem z przyczepą jest szczególnym wyzwaniem. Skomplikowane i absorbujące jest zwłaszcza manewrowanie na wstecznym biegu.

Właśnie podczas cofania z pomocą przychodzi opracowany przez Volkswagena system „Trailer Assist”, znacznie ułatwiając ten manewr.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Gdy np. podczas zawodów konnych przyjdzie podstawić przyczepę pod właściwy boks, by wyprowadzić do niego konia, albo gdy na kempingu trzeba ustawić przyczepę w wyznaczonym miejscu – to „Trailer Assist” wykonuje ruchy kierownicą, a kierowca operuje jedynie pedałami przyspieszenia i hamulca. Właściwy kierunek jazdy wyznacza się korzystając z dżojstika sterowania lusterkami zewnętrznymi – łatwo, szybko i bezpiecznie.

Żeby umożliwić nawet mało doświadczonym kierowcom szybkie i bezpieczne manewrowanie do tyłu samochodem z przyczepą innowacyjny system „Trailer Assist” (oferowany w opcji) uruchamia się zwykłym przyciskiem. Za pomocą dźwigienki do regulacji lusterek zewnętrznych, która w tym wypadku działa jak dżojstik, można płynnie ustawić pożądany kierunek jazdy samochodu i przyczepy i w każdej chwili go zmienić.

Odpowiednia grafika na ekranie pomiędzy wskaźnikami na tablicy rozdzielczej pokazuje aktualny i wybrany kierunek ruchu auta i przyczepy. System automatycznie steruje układem kierowniczym, a kierowca kontroluje jedynie gaz i hamulec. Gdy przyczepa zostanie ustawiona we właściwym kierunku, „dżojstik” należy przesunąć w tył, a wtedy samochód bez trudu pcha przyczepę za sobą w wyznaczonym kierunku. Dzięki temu nawet konieczność dalekiej jazdy do tyłu po prostej przestaje być trudna.

Decydującą rolę podczas manewrowania odgrywa kamera. To dzięki niej „Trailer Assist” może automatycznie prowadzić auto i przyczepę. System ten działa w oparciu o algorytmy opracowywane poprzez przetworzenie obrazu z kamery umieszczonej z tyłu, która obserwuje i weryfikuje kąt skrętu przyczepy. Kamera przekazuje rzeczywisty obraz przyczepy i kąt jej skrętu i na tej podstawie system oblicza jak należy skręcić kierownicę – niezależnie od rodzaju przyczepy oraz systemu jej mocowania do samochodu.

„Trailer Assist” to kolejny przykład wynalazków inżynierów Volkswagena, którego zadaniem jest ułatwienie manewrów oraz parkowania samochodu z przyczepą i sprawienie, by była to czynność w pełni bezpieczna. Każdy, kto kieruje takim zestawem szybko doceni nowe urządzenie, kiedy na niewielkiej przestrzeni będzie zmuszony do manewrowania przyczepą motocyklową, kempingową albo przyczepką z odpadami ogrodowymi.