VOLKSWAGEN: PÓŁWIECZE DZIAŁU MOTORSPORT – WYŚCIGI I RAJDY

Formula Vee

50 lat temu, 11 lipca 1966 roku, dealerzy i importerzy z zamiłowaniem do sportu samochodowego powołali w Monachium „Związek Formuły V Europa”.

Była to chwila narodzin Volkswagen Motorsport. Wszystko zaczęło się jednak w 1963 roku w USA. To tam wykorzystano rozwiązania techniczne niemieckiego producenta, by stworzyć serię wyścigów Formuły V („Formula Vee”) dla młodych utalentowanych kierowców.


Zobacz także:

RAJDY

SPORT

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Małe wyścigowe auta biorące udział w tej serii – z podzespołami legendarnego Volkswagena „Garbusa” – w ramach reimportu pojawiły się także w Niemczech. Oprócz mistrzostw obydwu krajów oraz wyścigów USA kontra Europa istniały również nieoficjalne mistrzostwa świata. Do 1971 roku Formuła Super V rozwijała się intensywnie, wyłaniając z czasem takich mistrzów, jak Jochen Rindt, Niki Lauda czy Keke Rosberg.

Volkswagen 50 years in Motorsport

W październiku 1973 roku związek, wtedy jeszcze niezbyt liczny, zmienił siedzibę. Ze stolicy Bawarii, Monachium, przeniósł się do Hanoweru, gdzie do rejestru sądowego wpisano nazwę Volkswagen Motorsport GmbH. Firma ma tam swoją siedzibę do dzisiaj. Po pełnym sukcesów okresie Formuły V Volkswagen także w kolejnych latach wsławił się doświadczeniem w wyszukiwaniu młodych talentów.

Wielokrotny mistrz świata Formuły 1 Michael Schumacher i legenda Le Mans Tom Kristensen rozpoczynali kariery w Formule 3, mając w swoich bolidach za plecami silniki Volkswagena.

24h Nürburgring

Od szkoły samochodów turystycznych po „Dakar” i mistrzostwo WRC

Swój ślad Volkswagen pozostawił również w wyścigach samochodów turystycznych i oczywiście w rajdach. W szkole samochodów turystycznych w latach 1998 – 2014 młodzi kierowcy uczyli się alfabetu sportowej jazdy. Do tego dochodzą zwycięstwa w klasach w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu w Scirocco GT24 napędzanym gazem ziemnym. Nie brakowało tez markowych pucharów (np. Golfa w Polsce).

Wspomnieć trzeba też o bezprecedensowej serii zwycięstw Volkswagena w Rajdzie Dakar. W latach 2009 – 2011 zespół z Wolfsburga, startujący modelem Race Touareg, odnosił tam zwycięstwa trzy razy z rzędu.

Rallye Dakar 2011

Ukoronowanie sukcesów w sportach samochodowych nadeszło wraz zaangażowaniem się Volkswagena w Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC). Trzykrotnie, w latach 2013, 2014 i 2015, zawodnicy startujący w Polo R WRC zdobywali mistrzowskie tytuły we wszystkich trzech klasyfikacjach – Producentów oraz, za sprawą fabrycznej załogi Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, w klasyfikacji Kierowców i Pilotów. To wielki sukces, który Volkswagen zamierza kontynuować także w przyszłości.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport: W chwili swoich 50. urodzin Volkswagen Motorsport ma się dobrze jak nigdy dotąd i realizuje bardzo bogaty program: na światowych trasach rajdowych w postaci udziału Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, na torach, gdzie w ramach poszukiwania młodych talentów toczą się zmagania w Formule 3 oraz w postaci startów Golfa GTI TCR w różnych krajowych seriach tych wyścigów. Ponadto, wraz z zespołem Andretti Autosport jesteśmy obecni w USA w rallycrossie – nowoczesnej i zyskującej popularność dyscyplinie sportu samochodowego. To wszystko sprawia, że widoki Volkswagen Motorsport na przyszłość są bardzo pozytywne. Jest to też powód do świętowania, ale i zobowiązanie oraz zachęta do dalszej aktywności. Chcemy odnosić sukcesy wszędzie tam, gdzie się zaangażujemy.

Rally Poland 2016