WPADŁEŚ W POŚLIZG: NIE PANIKUJ – ZACHOWAJ SPOKÓJ (PORADY)

aquapla11

Do najbardziej niebezpiecznych sytuacji drogowych, które mogą mieć miejsce podczas jazdy samochodem jesienią należą nieoczekiwane poślizgi, na które kierowca nie jest zupełnie przygotowany.

Większość prowadzących pojazd, szczególnie zaskoczonych sytuacją, nie wie jednak, jak poprawnie zareagować, gdy samochód nagle straci przyczepność.


Zobacz także:

OPONY

BEZPIECZEŃSTWO


 

Wyniki badania przeprowadzonego przez Nokian Tyres wskazują, że zdaniem kierowców najbardziej niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym w czasie jesiennej słoty to ryzykowne wyprzedzanie, utrzymywanie zbyt małej odległości od samochodu z przodu, gwałtowne manewry wykonywane przez innych kierowców, jazda z nadmierną prędkością i poślizg. Ryzyko utraty przyczepności na drodze jest szczególnie duże w czasie ulewnych burz oraz wtedy, gdy na drodze zalegają mokre liście.

Dobre ogumienie i utrzymywanie właściwego ciśnienia powietrza w oponach znacząco zmniejszają niebezpieczeństwo, gdy auto wpadnie w poślizg, jednak to umiejętność zachowania zimnej krwi i prawidłowa reakcja kierowcy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.

– Kiedy samochód wpada w poślizg, nie należy hamować. Zamiast tego trzeba wcisnąć sprzęgło i zdjąć nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość pojazdu. Bardzo ważne jest także manewrowanie kierownicą w sposób, który pozwoli utrzymać pożądany kierunek jazdy. Jeżeli koła są skierowane całkowicie w prawo lub w lewo, to po odzyskaniu kontroli nad pojazdem może okazać się, że samochód nagle w niekontrolowany sposób zmienia kierunek jazdy. Ponadto podczas wyprowadzania samochodu z poślizgu nie należy przyspieszać – mówi Matti Morri, kierownik ds. obsługi technicznej klienta w Nokian Tyres.

Trzeba jednak pamiętać, że w czasie silnych opadów deszczu jedyną prawidłową reakcją kierowcy, gdy auto wpadnie w poślizg, jest redukcja prędkości. Dzięki temu rowki w oponach z powodzeniem odprowadzą wodę zgromadzoną między oponami a powierzchnią jezdni. Niezwykle ważne jest także utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko poślizgu oraz zmniejsza stabilność pojazdu i obniża trwałość opon.

W przypadku samochodów przewożących ciężkie ładunki kierowcy powinni zadbać, aby ciśnienie w oponach było o 10-15 proc. większe. Co więcej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, najmniejsza dozwolona głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm, a dla opon zimowych – 4 mm. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że ryzyko poślizgu wzrasta, jeżeli zużycie opon odpowiada tym parametrom.

Skuteczność wyprowadzania samochodu z poślizgu zależy w bardzo dużej mierze od jakości opon zimowych lub letnich. Dla przykładu Nokian Line SUV (opona letnia) wg. testów przeprowadzonych przez AutoBild Allrad (kwiecień 2015 r.), wpadała w poślizg przy prędkości 85 km/h, podczas gdy najsłabsze opony w zestawieniu osiągały wynik ok. 80,1 km/h.

Podobnie przedstawia się sytuacja z zimowymi oponami od Nokian Tyres – są w pełni dostosowane do jazdy w warunkach zimowych, zmniejszając ryzyko poślizgu.

Jak uniknąć wpadnięcia w poślizg
• w czasie jazdy w deszczu zmniejsz prędkość – nawet nowe opony zdziałają niewiele, jeżeli jedziesz za szybko;
• sprawdzaj głębokość bieżnika w swoich oponach – minimalna wartość to 4 mm;
• sprawdzaj ciśnienie w oponach – zbyt niskie sprzyja wpadaniu w poślizg;
• podczas jazdy po głównych drogach unikaj przejeżdżania po wypełnionych wodą szczelinach.

Jak zareagować w przypadku poślizgu
• zachowaj spokój!
• wciśnij sprzęgło i zdejmij nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość;
• nie kręć kierownicą z jednej strony na drugą – zamiast tego ustaw ją w pożądanym kierunku jazdy do momentu, w którym odzyskasz kontrolę nad pojazdem;
• kiedy wpadniesz w poślizg, nie hamuj ani nie przyspieszaj: to tylko zmniejszy Twoją kontrolę nad pojazdem.