AUDI: CENTRUM TESTOWANIA SILNIKÓW OTWARTE

Uruchomienie nowego Centrum Testowania Silników w fabryce Audi w Neckarsulm oznacza oddanie do użytku najnowocześniejszych na świecie i najbardziej wydajnych urządzeń do badania jednostek napędowych.

Centrum wyznacza również nowe standardy w oszczędnym korzystaniu z zasobów naturalnych. W uroczystości otwarcia udział wzięło blisko 300 osób, w tym goście ze świata gospodarki i polityki, a także przedstawiciele Audi AG.

Zbudowane kosztem 100 mln euro Centrum Testowania Silników w Neckarsulm jest najnowocześniejszym ośrodkiem badawczym tego typu na świecie.

Silniki, wraz z wszystkimi innymi podzespołami samochodu mogą być montowane i badane na tym samym stanowisku testowym. Ponadto, Audi analizuje tu także nowatorskie rodzaje napędu korzystające z alternatywnych paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii. Przykładem tego jest stworzony w Neckarsulm silnik 4.0 TFSI, montowany w produkowanych tu modelach Audi S6, S6 Avant, S7 Sportback, A8 i S8.

W jednostce tej zastosowano wszystkie rozwiązania oferowane w ramach Modułowego Systemu Efektywności, począwszy od technologii odłączania cylindrów cylinder on demand, poprzez sposoby zmniejszenia tarcia wewnętrznego, system Start-Stop, system rekuperacji aż po innowacyjny system zarządzania temperaturą. Nowa, regulowana pompa olejowa dostosowuje ciśnienie oleju w dwóch zakresach, a chłodzenie tłoków przez natrysk oleju na spód denka, inicjowane jest zależnie od mapy charakterystyk.

Ta różnorodność rozwiązań technicznych ma również wpływ na stanowiska testowe. W nowym Centrum, bez jakichkolwiek przestojów potrzebnych do odpowiedniego przygotowania stanowisk i bez konieczności dokonywania zmian w ich konstrukcji, można badać zarówno układy napędowe z poprzecznie montowanym silnikiem, jak i z silnikiem ułożonym podłużnie. To nowość na skalę światową.

Na pięćdziesięciu siedmiu różnych stanowiskach badawczych, w ciągu roku można przeprowadzić ok. 1600 testów silników. Do tego dochodzą warsztaty do analizy mechaniki, elektroniki i elektryki. W celu zapewniania optymalnej komunikacji pomiędzy stanowiskami i laboratorium rozwojowym, pracownie zatrudnionych tu inżynierów połączono ze sobą. Silniki diesla i jednostki o zapłonie iskrowym są badane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, spełniających kryterium dokładnej powtarzalności, a następnie optymalizowane pod względem takich parametrów jak moc, moment obrotowy, dynamika, zużycie paliwa, emisja spalin i żywotność. Każdy silnik testowany jest w identycznych warunkach, dlatego też wyniki są porównywalne. W trakcie „testu długotrwałej pracy i testu przyspieszonego“, jednostki napędowe są poddawane próbom nawet przez 1500 godzin.

W Centrum pracuje 230 konstruktorów i 120 pracowników obsługi stanowisk testowych. Budynek Centrum spełnia najwyższe wymagania pod względem ochrony przed hałasem, posiada nowoczesną instalację wentylacyjną połączoną ze zintegrowanym systemem odzyskiwania ciepła – można odzyskać 86 procent energii kinetycznej.

Dane i fakty
– łączna wartość inwestycji: blisko 100 mln euro;
– I faza budowy (20 stanowisk testowych): 10.2003 – 03.2007;
– II faza budowy (37 stanowisk testowych): 03.2008 – 04.2012;
– wymiary budynku: długość – 135,7 m, szerokość – 42,3 m, wysokość – 28,2 m;
– liczba testów silników rocznie: blisko 1600;
– liczba miejsc pracy dla pracowników biurowych: 230;
– liczba miejsc pracy w warsztatach i na stanowiskach testowych: 120.