AUTA ELEKTRYCZNE STAŁY SIĘ JUŻ KONKURENCYJNE CENOWO

renault_zoe1h

Według najnowszej analizy przygotowanej przez LeasePlan w ramach globalnego badania Car Cost Index, pojazdy elektryczne są już konkurencyjne cenowo w kilku krajach europejskich.

W Norwegii i Holandii “elektryki” są tańsze od samochodów z tradycyjnymi układami napędowymi, natomiast w Belgii i Wielkiej Brytanii różnica w całkowitym koszcie posiadania szybko się zmniejsza.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

LeasePlan’s Car Cost Index to kompleksowa analiza kosztu posiadania (TCO) małego lub średniego samochodu (segment B i C) w 21 krajach europejskich. Jej celem jest pokazanie całości kosztów ponoszonych przez kierowców w każdym kraju, z uwzględnieniem paliwa, amortyzacji, podatków, ubezpieczenia i serwisu.

Tex Gunning, Prezes LeasePlan: Dobrą wiadomością jest to, że pojazdy elektryczne są obecnie konkurencyjną cenowo opcją dla kierowców w kilku krajach europejskich. Ale nie wszędzie tak jest. Nasz indeks kosztów samochodów pokazuje, że decydenci polityczni muszą podjąć działania w kluczowych kwestiach, takich jak opodatkowanie pojazdów i infrastruktura ładowania, aby pojazdy elektryczne stały się realną alternatywą w całej Europie. Musimy zacząć już teraz. Pojazdy elektryczne są jednym z najlepszych sposobów walki ze zmianami klimatycznymi dlatego powinny być dostępne dla każdego.

Najważniejsze wnioski:
• Średni koszt posiadania samochodu w Europie jest bardzo zróżnicowany i waha się od 448 euro miesięcznie w Polsce do 761 euro miesięcznie we Włoszech. Średnia europejska wynosi 616 euro miesięcznie.
• Biorąc pod uwagę PKB, kierowcy we Włoszech, Finlandii i Belgii ponoszą najwyższe łączne koszty własności, podczas gdy kierowcy w Irlandii, Polsce i Szwajcarii ponoszą najniższe koszty.
• Koszty samochodów z silnikami elektrycznymi w Europie są bardzo zróżnicowane. Są one najniższe na Węgrzech, gdzie średni miesięczny koszt wynosi 597 euro. Natomiast we Włoszech średni koszt miesięczny wynosi 986 euro, co czyni Włochy najdroższym krajem dla posiadaczy pojazdu elektrycznego.
• Norwegia jest jedynym krajem, w którym całkowity średni koszt posiadania pojazdu elektrycznego (670 euro miesięcznie) jest niższy od kosztu zarówno samochodu benzynowego (731 euro), jak i wysokoprężnego (722 euro).
• W Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z silnikiem diesla. Miesięczny koszt eksploatacji elektryków wynosi 829 euro w porównaniu z 861 euro dla oleju napędowego. Koszty samochodów benzynowych są nieco niższe i wynoszą 785 euro miesięcznie.
• Norwegia jest najdroższym krajem, jeśli chodzi o jazdę samochodem napędzanym tradycyjnie. Średni koszt posiadania samochodu benzynowego wynosi 731 euro miesięcznie, a dla oleju napędowego 722 euro. W obu przypadkach jest to o około 200 euro więcej niż średnia europejska. Różnica ta wynika głównie z wyższych podatków drogowych i podatku VAT na benzynę i samochody z silnikiem wysokoprężnym w Norwegii, a także z wyższych kosztów życia.
• Właściciele pojazdów elektrycznych płacą wyższe podatki. Przeciętny właściciel samochodu elektrycznego płaci miesięcznie 131 euro podatku drogowego i VAT (ze względu na wyższą cenę zakupu). Jest to znacznie więcej niż średnia 104 euro dla samochodów benzynowych i 108 euro dla silników wysokoprężnych.
• Właściciele aut elektrycznych oszczędzają na paliwie. Wydają oni średnio 39 euro miesięcznie na energię elektryczną, w porównaniu do 110 euro miesięcznie na benzynę i 78 euro miesięcznie na olej napędowy.
• Rumunia jest najtańszym miejscem do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Całkowity miesięczny koszt posiadania samochodu z silnikiem benzynowym wynosi tu średnio zaledwie 353 euro. Podatki są szczególnie niskie: Rumuńscy kierowcy płacą średnio 50 euro miesięcznie z tytułu podatku VAT i podatku drogowego, co stanowi 48 proc. średniej europejskiej.

Całkowity miesięczny koszt posiadania, w podziale na kraj i rodzaj paliwa:
(benzyna – Diesel – elektryk)
* Austria: €538 – €497 – €788;
* Belgia: €590 – €561 – €898;
* Czechy: €416 – €425 – €800;
* Dania: €642 – €607 – €914;
* Finlandia: €630 – €637 – €955;
* Francja: €472 – €475 – €836;
* Niemcy: €515 – €489 – €788;
* Grecja: €468 – €427 – €953;
* Węgry: €393 – €405 – €597;
* Irlandia: €506 – €474 – €852;
* Włochy: €667 – €628 – €986;
* Holandia: €604 – €686 – €705;
* Norwegia: €731 – €722 – €670;
* Polska: €445 – €359 – €634;
* Rumunia: €353 – €363 – €890;
* Słowacja: €442 – €416 – €955;
* Hiszpania: €477 – €476 – €952;
* Szwecja: €631 – €568 – €770;
* Szwajcaria: €557 – €516 – €800;
* Turcja: €492 – €519 – bd;
* Wielka Brytania: €538 – €535 – €719;
* Średnio: €536 – €523 – €819.

Indeks kosztów leasingu samochodu (LeasePlan Car Cost Index) na 2017 r. jest dostępny do pobrania na stronie https://www.leaseplan.com/corporate/news-and-media/newsroom.

W LeasePlan Car Cost Index wzięło udział 21 krajów. Modele samochodów objęte niniejszą analizą to: BMW i3, Ford Focus/ Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/ Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart For two, VW Golf/ e-Golf i VW Polo. Koszty paliwa oparte są na danych producenta dotyczących zużycia paliwa.

LeasePlan zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji netto z całej floty do 2030 r., jest również partnerem założycielem inicjatywy Grupy Klimatycznej EV100, zainicjowanej wokół Zgromadzenia Ogólnego ONZ we wrześniu 2017 roku.