BMW: MOTORRAD OFERUJE NOWY SYSTEM ABS

BMW HP4

W roku 2009 BMW Motorrad zaprezentowało model S 1000 RR – nie tylko swój pierwszy motocykl supersportowy, ale także pierwszy motocykl tego typu wyposażony w ABS. Tego samego roku w 24-godzinnym wyścigu w Barcelonie po raz pierwszy zwycięstwo odniósł motocykl wyposażony w ten system.

Od wprowadzenia tego wyścigowego ABS-u, producent oferował układ zapewniający wzrost bezpieczeństwa aktywnego. Jest on ciągle udoskonalany.


Zobacz także:
MOTOCYKLE


Funkcja ABS Pro to istotne usprawnienie wyścigowego ABS-u w tym sensie, że umożliwia on obecnie hamowanie w zakręcie ze wsparciem ABS. Oferowany jest jako opcja pozafabryczna, nabywana i montowana w punktach dealerskich BMW Motorrad. Początkowo zarezerwowano ją wyłącznie dla typoszeregu topowego modelu supersportowego BMW Motorrad, HP4.

Funkcję ABS Pro opracowano specjalnie z myślą o użytkowaniu na publicznych drogach. Technicznie rzecz biorąc, ABS Pro opiera się w swym działaniu na kalkulacjach dotyczących kąta pochylenia motocykla, kąta znoszenia i przyspieszenia bocznego – danych, które już dziś dostarcza zestaw czujników systemu Dynamicznej Kontroli Trakcji i elektronicznego zawieszenia DDC.

Podczas rozruchu motocykla wyposażonego w ABS Pro kierowca otrzymuje komunikat o funkcjonalności systemu w postaci wyświetlenia napisu ABS Pro z dodatkiem „Rain” i „Sport”. System ma jeszcze dwie funkcje, „Race” i „Slick”, ale te dwa tryby powinny być użytkowane wyłącznie przez doświadczonych kierowców i tylko na torze, jako że w tych trybach funkcja Pro nie jest wspierana: jej przeznaczeniem jest jazda po drogach publicznych.

Oczywiście nawet jeśli motocykl jest wyposażony w ABS Pro, wciąż możliwe jest niewłaściwe ocenienie sytuacji i doprowadzenie do przekroczenia fizycznych granic przyczepności oraz upadku. ABS Pro nie powstał, by zwiększyć indywidualne możliwości hamowania w zakrętach – szczególnie nie na torze wyścigowym. Jego zadaniem jest uczynienie bezpieczniejszym użytkowanie HP4 na drogach publicznych.

ABS Pro jako pozafabryczna opcja kosztuje dla BMW HP4 380 euro (cena w Niemczech). Dostępny będzie od października.