CONTINENTAL: MOBILNOŚĆ SYMBOLEM NOWEJ ERY

continental-syst1

Technologie, podzespoły i systemy opracowywane przez koncern Continental znajdują się w czterech na każde pięć samochodów poruszających się po drogach całego świata.

Eksperci twierdzą, że samochody bez kierowców, które komunikują się z innymi pojazdami i otoczeniem, to tylko kwestia czasu.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Przyszłość motoryzacji kształtują takie trendy, jak łączność, autonomiczna jazda czy elektromobilność.

Continental opracowuje i wdraża rozwiązania mające wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego – od układów asystujących podczas awaryjnego hamowania i wspomagających kierowcę przy zmianie pasa ruchu, przez systemy do monitorowania ciśnienia w ogumieniu, aż po technologie tworzone z myślą o pojazdach autonomicznych. Wśród najważniejszych systemów bezpieczeństwa znajdują się także opony.

continental-syst3

Są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią, a co za tym idzie, mają znaczący wpływ na długość drogi hamowania, przyczepność czy właściwości jezdne. Opony są także ściśle powiązane z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak: ABS, BAS (system wspomagania nagłego hamowania), EBD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania), ESP, TPMS (system kontroli ciśnienia w oponach), ASR (system kontroli trakcji) oraz wielu innych.

Opony na pierwsze wyposażenie

Nie wystarczy tylko wyprodukować opony. Kluczem do sukcesu jest ścisła współpraca z producentami aut, by już dziś identyfikować potrzeby jutra i w niedalekiej przyszłości móc realnie na nie odpowiedzieć, dostarczając bezpieczne rozwiązania i systemy. Continental, we współpracy z najlepszymi koncernami samochodowymi z segmentu premium, opracowuje ogumienie i testuje prototypy tak długo, aż inżynierowie stworzą idealny produkt.

Przed rozpoczęciem produkcji, opony muszą przejść około 100 różnych testów, w czasie których sprawdzane są ich właściwości jezdne podczas hamowania, przyspieszania czy osiągania maksymalnej prędkości. Oczekiwania producentów samochodów wobec opony są uzależnione m.in. od mocy pojazdu, segmentu czy zastosowanego napędu. Jedynie ogumienie odpowiednio dobrane do danego modelu samochodu sprawia, że parametry pojazdu deklarowane na papierze przekładają się na realne osiągi na drodze.

Równie duże znaczenie ma jazda na ogumieniu przystosowanym do danej pory roku – kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się długotrwale na poziomie poniżej 7°C, kierowcy powinni zmienić opony na zimowe.

continental-syst2

– Inżynierowie Continental, opracowując sportową zimową oponę WinterContact TS 860 S mieli na celu stworzenie modelu, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo w zmiennych zimowych warunkach. W związku z tym, że jest to model przeznaczony do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, musieli wziąć pod uwagę także zdolność opony do przenoszenia sportowych możliwości pojazdu na drogę. Wiązało się to z koniecznością opracowania nowej koncepcji wzoru bieżnika oraz zastosowania odpowiedniej mieszanki. Przykładowo, wydajne hamowanie auta wyposażonego w opony WinterContact TS 860 S jest efektem zastosowania bloków hamujących. Kluczowymi elementami wpływającymi na przyczepność i przyspieszenie na zaśnieżonych drogach są obwodowe kanały śnieżne. Natomiast sztywne żebro zewnętrzne umożliwia przenoszenie większych sił na suchych zimowych drogach, co poprawia kierowalność i zwiększa kontrolę nad pojazdem. podczas dynamicznej sportowej jazdy – powiedział Łukasz Kusiak, Product Manager Continental Opony Polska.

O wysokiej jakości i wyjątkowych właściwościach opon Continental świadczą liczby – obecnie około 1/3 nowych samochodów w Europie wyjeżdża z fabryk na ogumieniu wyprodukowanym przez niemieckiego producenta.

Od opony przez systemy bezpieczeństwa po łączności w chmurze

Celem Continental jest realizacja założeń Wizji Zero, która zakłada zero poszkodowanych, zero ofiar śmiertelnych i zero wypadków. W celu osiągnięcia powyższych założeń, Continental współpracuje nie tylko z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, ale także sektora innowacyjnych technologii i telekomunikacji.

Celem podejmowanych partnerstw jest opracowywanie najwyższej jakości opon, systemów bezpieczeństwa, inteligentnych rozwiązań związanych z infrastrukturą drogową, a także bezpiecznych i efektywnych systemów komunikacji pomiędzy samochodami (Car2Car) oraz pojazdami a infrastrukturą (V2X).

continental-syst4

– Era nowej mobilności to niezaprzeczalnie era przełomowych technologii umożliwiających łączność i komunikację w czasie rzeczywistym. Aby jazda bez wypadków była możliwa, konieczne jest opracowanie i wdrażanie do samochodów rozwiązań, które pozwolą na stały monitoring manewrów wykonywanych przez samochody, motocyklistów, pieszych i rowerzystów oraz wymianę informacji pomiędzy samochodami, ale także elementami infrastruktury, np. oświetleniem ulicznym. Dzięki danym, które będą zbierane, przetwarzane i udostępniane w czasie rzeczywistym, samochody będą mogły m.in. wykrywać przeszkody na drodze, omijać korki, dostosowywać prędkość do stanu drogi czy tworzyć „korytarz życia” dla pojazdów uprzywilejowanych. Dzięki podłączeniu pojazdów i elementów infrastruktury do sieci, w przyszłości autonomiczne samochody będą samodzielnie ulepszać swoje funkcje wspomagające bezpieczeństwo – dodał Łukasz Kusiak.

Słowo „mobilność” stało się symbolem nowej ery w motoryzacji. Trendy na rynku nowych technologii przenikają się z trendami w branży motoryzacyjnej. Coraz więcej producentów samochodów robi pierwszy krok w kierunku autonomicznej mobilności, wprowadzając na rynek auta z częściowo zautomatyzowanymi funkcjami. Czujniki i związane z nimi jednostki sterujące, opracowywane przez firmy technologiczne, wyznaczają drogę do następnego etapu w dążeniach do autonomicznej jazdy.

Według Allied Market Research rynek pojazdów autonomicznych do 2026 roku ma osiągnąć wartość przeszło 54 mld dolarów. W najbliższych latach będzie się rozwijać w tempie blisko 40 proc. w skali roku. Obecnie Continental posiada około 15 proc. udziałów w globalnym rynku zaawansowanych systemów wspomagania kierowców.