DETROIT 2015: VOLKSWAGEN CROSS COUPE GTE WAŻNY DLA MARKI

Suv_vw_0

Pod koniec 2016 roku Volkswagen of America rozpocznie w Chattanooga (Tennessee) produkcję nowego modelu, jednego z najważniejszych dla przedsiębiorstwa od pięćdziesięciu lat: siedmioosobowego Midsize- SUV-a.

Trwa końcowe odliczanie do premiery mierzącego około pięciu metrów (ok. 197 cali) wszechstronnego samochodu. Zwiastunem tego nowego auta jest prezentowany przez Volkswagena podczas targów motoryzacyjnych North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit pięcioosobowy Cross Coupé GTE.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

DETROIT 2015


 

Jest to ekskluzywny SUV z układem hybrydowym plug-in, napędem na wszystkie koła z „elektrycznym wałem Kardana”, maksymalną mocą systemową 265 kW/360 KM i zasięgiem 70 MPGe.

– Cross Coupé GTE jest zwiastunem nowego amerykańskiego języka designu Volkswagena. Studyjny model jest wyjątkowy, mocny, i charakteryzuje się agresywną sylwetką. Wiele z jego detali zdradza, jak wyobrażamy sobie przyszłego seryjnego SUV-a przeznaczonego na rynek północnoamerykański. Pod względem koncepcyjnym studyjne auto łączy niemiecką myśl technologiczną i design ze stylem motoryzacyjnego American Way of Life – stwierdził Klaus Bischoff, szef designu marki Volkswagen.

 

Sportowy i oszczędny. Skrót GTE to oznaczenie koncepcji tego Cross Coupé oraz modeli Volkswagena z napędem hybrydowym plug-in. Są to samochody o sportowym charakterze z nowoczesnymi silnikami. Oferują komfort na długich trasach typowy dla Gran Tourismo (GT), a dzięki silnikowi/ silnikom elektrycznym i ładowanej zewnętrznie baterii umożliwiają poruszanie się bez emisji szkodliwych substancji.

W Europie pierwszy GTE jest już na rynku, drugi stoi w blokach startowych. Prezentowany na salonie samochodowym Detroit Auto Show SUV przez 20 mil (32 kilometry) może być samochodem zeroemisyjnym (zasięgi z napędem elektrycznym w USA i Europie nie są identyczne ze względu na odmienne cykle testowe). Wszystkie modele GTE mogą poruszać się w różnych trybach. W przypadku Cross Coupé GTE są to tryby E (elektryczny), GTE, Hybrid, Offroad i Battery Hold /Battery Charge.

Innowacyjne technologie. Cross Coupé GTE jest trzecią wersją studyjną średniej wielkości SUV-a, prezentowaną przez Volkswagena przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Wszystkie trzy samochody koncepcyjne – pokazany w Detroit w styczniu 2013 roku CrossBlue, przedstawiony w listopadzie 2013 roku w Los Angeles CrossBlue Coupé oraz wystawiony teraz na salonie samochodoym NAIAS Cross Coupé GTE są możliwe do zrealizowania na bazie modułowej platformy MQB.

Wygląd zewnętrzny

Wymiary. Cross Coupé GTE w kolorze niebieskim Grand Pacific Glacier wygląda jeszcze bardziej wyjątkowo, niż modele studyjne zaprezentowane wcześniej. Model różni się wieloma detalami od wcześniejszych wersji i zdecydowanie zmierza w kierunku produkcji seryjnej. Prezentowany w Detroit samochód koncepcyjny ma długość 190,8 cala (4 847 mm) i wysokość 68,3 cala (1 736 mm). Jego szerokość wynosi 79,9 cala (2 030 mm).

Nadwozie. Precyzyjne krawędzie długiej maski wyglądają jak wycięte laserem. Pokrywa komory silnika na środku jest wyższa niż po bokach, a jej tylne zewnętrzne krawędzie przechodzą w masywne błotniki. Dominującą cechą bardzo wysokiego przodu jest osłona chłodnicy. Reflektory, kierunkowskazy i osłona chłodnicy stapiają się w jeden moduł stylistyczny. Podstawową konstrukcję osłony chłodnicy stanowią dwie masywne aluminiowe, poziome listwy. Listwy zwężają się w kierunku podwójnych diodowych reflektorów co sprawia, że ich kształt przypomina skrzydła.

 

Dolny wlot powietrza na zewnątrz jest obramowany czarną, błyszczącą listwą, na środku widać element z polerowanego aluminium. Efekt „spojrzenia” podwójnych diodowych reflektorów uzyskano między innymi dzięki kompaktowym modułom LED oraz umieszczonym na zewnątrz i nad nimi „brwiom”. Przednie, ostre załamanie maski silnika rozpoczyna linię, która rozciąga się po bokach przez przednie błotniki, pod bocznymi szybami i sięga aż do tylnej pokrywy. Przesunięty daleko do tyłu słupek A oraz mocno pochylony słupek C tworzą sylwetkę, która w pełni zdradza sportową ekskluzywność.

W nadkolu po stronie kierowcy znajduje się przyłącze ładowania baterii litowo- jonowej; po drugiej stronie nadwozia w tym samym miejscu znajduje się wlew paliwa. 22-calowe obręcze ze stopu metali lekkich (opony: 285/40) z dziesięcioma połyskującymi ramionami uzupełniają niezwykły wygląd. W oczy rzucają się także niezwykle krótkie zwisy nadwozia.

Boczna linia charakteru w Cross Coupé GTE przechodzi z tyłu w listwę z polerowanego aluminium. Nad tą listwą umieszczone są diodowe światła tylne w kształcie trapezu. Czerwone główne moduły posiadają zróżnicowane osłony (bezbarwne przejrzyste) i obudowy.

Wnętrze

Cross Coupé GTE stanowi okno, przez które można zobaczyć przyszły design marki Volkswagen. Przykładem może być ostateczne przejście z ery analogowej systemów wyposażenia wnętrza do ery w pełni elektronicznej. Pod przednią szybą we wnętrzu studyjnego auta znajduje się poziomy obszar otoczony granatową skórą Nappa. Do umiejscowionego na środku deski rozdzielczej ekranu dotykowego systemu Infotainment o rozmiarze 10,1 cala przylegają z prawej i lewej strony po trzy, umieszczone jeden pod drugim, wloty wentylacji. Wszystkimi funkcjami steruje się przy użyciu ekranu dotykowego.

 

W zależności od profilu jazdy – Snow, Sport, Onroad lub Offroad – zmienia się układ graficzny wyświetlacza. Ponadto dane nawigacji mogą być wyświetlane w formacie dwu- lub trójwymiarowym. Grafika zmienia się w zależności od wybranego trybu napędu (np. tryb E lub GTE).

Podobnie jak system Infotainment, także sterowanie klimatyzacją wnętrza wraz z klimatyzacją siedzeń wykonane jest w formie ekranu dotykowego. Na poziomej płaszczyźnie środkowej konsoli umieszczona jest z lewej strony dźwignia zmiany biegów 6-biegowej DSG, sterowanej „by wire”. Za dźwignią umieszczony został moduł umożliwiający wybór profilu jazdy: Onroad, Offroad, Sport i Snow. Na środku znajdują się czarne przyciski ESC, trybu E i trybu GTE oraz aluminiowy przycisk Start/Stop Engine.

W dachu nad konsolą środkową znajduje się kolejna konsola z przyciskami dotykowymi do obsługi panoramicznego szklanego dachu, rolety przeciwsłonecznej i funkcji oświetlenia wnętrza.

Siedzenia obszyte są dwukolorową skórą Nappa (także skórą semianilinową). Tylną kanapę (trzy miejsca siedzące) można składać w stosunku 1/3 do 2/3. Po złożeniu powstaje płaska podłoga bagażnika. Podobnie jak z przodu, także z tyłu w konsoli środkowej znajduje się panel obsługowy klimatyzacji z ekranem dotykowym. W zagłówki siedzeń wbudowane są uchwyty na tablety.

Układ napędowy

Cross Coupé GTE teoretycznie może być napędzamy wszystkimi rodzajami układów napędowych.

 

Studyjny SUV napędzany jest silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 litra i dwoma silnikami elektrycznymi. Sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem (FSI) rozwija moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Dwa silniki elektryczne mają moc 40 kW i moment obrotowy 220 Nm (przedni) oraz 85 kW i 270 Nm (tylny). Silniki te zasilane są baterią litowo- jonową, umieszczoną w tunelu wału Kardana. Pojemność baterii wynosi 14,1 kWh. Całkowita moc systemowa napędu to 265 kW/360 KM. W przypadku poboru całej mocy, Cross Coupé GTE rozwijający prędkość maksymalną 130 mph (209 km/h) przyspiesza do 60 mph (97 km/h) zaledwie w 6 sekund.

Dostępne są następujące profile jazdy zmieniające parametry poszczególnych podzespołów: Onroad (z podprofilami Comfort i Eco), Offroad (z wariantami Rocks, Sludge&Sand i Gravel), Sport i Snow. Auto może poruszać się w pięciu różnych, wybieranych intuicyjnie trybach pracy napędu: E, Hybrid, GTE, Offroad i Battery Hold / Battery Charge.

Tryb E (elektryczny). Dzięki baterii litowo-jonowej wbudowanej w tunel środkowy, Cross Coupé GTE może przejechać odległość do 20 mil (32 kilometry) z napędem wyłącznie elektrycznym. Silnik elektryczny o mocy 85 kW zamontowany jest na tylnej osi. Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonej wartości zostanie płynnie uruchomiony silnik benzynowy. Układ elektroniki mocy zarządza przepływem energii wysokonapięciowej z baterii i do baterii, względnie do silników elektrycznych.

 

Hybrid. Standardowo model studyjny uruchamiany jest w trybie Hybrid. Cross Coupé GTE jest wtedy klasyczną pełną hybrydą, która przy hamowaniu ładuje baterię przez rekuperację i w zależności od sytuacji automatycznie wykorzystuje silnik FSI i/lub silniki elektryczne.

„Żeglowanie”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, a bateria jest dostatecznie naładowana, wszystkie silniki zostają odłączone od układu napędowego. Mamy wtedy do czynienia z tzw. żeglowaniem, w którym nie są generowane żadne emisje.

Tryb rekuperacji. Gdy kierowca puści pedał przyspieszenia względnie hamuje, a bateria nie jest dostatecznie naładowana, oba silniki elektryczne pracują jak prądnice i przesyłają energię odzyskaną podczas hamowania do baterii litowo-jonowej. W tym przypadku FSI także jest wyłączony i odłączony od układu napędowego.

Napęd z silnikiem FSI. Jeżeli pracuje tylko silnik benzynowy, napęd przenoszony jest na przednie koła.

GTE. Po wciśnięciu przez kierowcę przycisku GTE, studyjne auto pokazuje całą swoją dynamikę – silnik FSI i silniki elektryczne pracują razem, generując pełną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.

Offroad. Po jego włączeniu napędzane są zawsze wszystkie cztery koła. W związku z faktem, że FSI w tym trybie napędza tylny silnik poprzez przedni silnik elektryczny, napęd na wszystkie koła działa także przy niskim poziomie naładowania baterii. Zatem także w wersji hybrydowej plug-in, Cross Coupé jest w pełni przydatnym do jazdy terenowej SUV-em.

Battery Charge / Battery Hold. Podwójny tryb jest aktywowany w podmenu systemu Infotainment. Stosuje się go na przykład wtedy, gdy kierowca zamierza u celu swojej podróży – w mieście – poruszać się tylko w trybie elektrycznym.