ECO: DLACZEGO PRZYSZŁOŚĆ CIĘŻARÓWEK DALEKOBIEŻNYCH JEST ELEKTRYCZNA?

T&E analizuje postępy na drodze do osiągnięcia zerowej emisji w sektorze transportu towarowego i pokazuje, w jaki sposób unijne normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych mogą ułatwić lub uniemożliwić transformację.

Samochody ciężarowe powodują prawie jedną czwartą emisji w transporcie drogowym w Europie. Jednak już dziś, przy obecnym miksie energetycznym, ciężarówki z elektrycznym napędem akumulatorowym mogą zmniejszyć emisję z nowych pojazdów o połowę, a w dłuższej perspektywie całkowicie zdekarbonizują transport drogowy.


Zobacz także:

ECO


 

Wśród europejskich producentów samochodów ciężarowych i przedstawicieli branży panuje coraz większa zgoda co do tego, że ciężarówki o napędzie elektrycznym bateryjnym odegrają dominującą rolę w ograniczaniu emisji z sektora drogowego transportu towarowego, w tym transportu dalekobieżnego. Ponieważ pojazdy ciężarowe są intensywnie wykorzystywanymi dobrami inwestycyjnymi, przewaga elektrycznych pojazdów akumulatorowych pod względem niższych kosztów paliwa i konserwacji zwiększa się wraz z rosnącym przebiegiem, co czyni je szczególnie konkurencyjnymi w transporcie dalekobieżnym.

Zaostrzenie norm emisji CO2 w ramach planowanej na ten rok rewizji regulacji może stworzyć niezbędną pewność co do kierunku i tempa zmian rynku. Ułatwi to producentom planowanie zwiększenia produkcji pojazdów ciężarowych o zerowej emisji, a firmom logistycznym – planowanie procesu przechodzenia na floty o zerowej emisji.

Więcej informacji można znaleźć w materiale informacyjnym Transport & Environment: Dlaczego przyszłość długodystansowych przewozów ciężarowych to napęd elektryczny bateryjny?