FUSO: CANTER ECO HYBRID CZYLI ZIELONA BIEDRONKA W WARSZAWIE

fuso-bied1

Cichy i ekonomiczny – ciężarówka z napędem hybrydowym Fuso Canter Eco Hybrid zdaje egzamin podczas pracy w obsłudze sieci dystrybucyjnej sklepów Biedronka.

Dzieje się to w ramach podczas testu długoterminowego w realnych warunkach dystrybucji miejskiej. Ekologiczny samochód przyjeżdża z dostawami towarów do sklepu w ścisłym centrum Warszawy przy ul. Chmielnej, tuż przy Pasażu Wiecha na tyłach Domów Centrum.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Elektryczny silnik pozwala niemal bezszelestnie i – co najważniejsze – praktycznie bezemisyjnie wjechać do podziemnego garażu, gdzie pojazd się rozładowuje. Zabudowa chłodnia wymaga jednak pracy agregatu chłodniczego, więc jednostka spalinowa podczas „elektrycznej jazdy” nie wyłącza się, ale pracuje na biegu jałowym. Fuso Canter Eco Hybrid w barwach Biedronki to pierwsza taka lekka ciężarówka w Polsce.

fuso-bief2

– Pojawienie się tego modelu to przykład innowacji szczególnie ważnej w przypadku aglomeracji miejskich, gdzie dostosowanie pojazdu do miejsca realizacji dostaw ma wyjątkowe znaczenie – mówił, odbierając samochód Marcin Dopierała, dyrektor logistyki JMP, firmy, do której należy sieć sklepów Biedronka.

– Po kilku miesiącach eksploatacji hybrydowy napęd pokazuje swoje zalety w ruchu miejskim. To specyficzna jazda, od świateł do świateł, w korku, na niskich biegach, co nie sprzyja oszczędzaniu paliwa. Dzięki silnikowi elektrycznemu, który napędza samochód przy ruszaniu i niewielkich prędkościach oraz wspomaga silnik spalinowy np. podczas wyprzedzania, zużycie paliwa jest mniejsze o 15 do 20 proc. Myślę, że może jeszcze spaść, bo przez pewien czas jeździliśmy bez zamontowanego spojlera nad kabiną – opowiada Jarosław Komasara z firmy transportowo- usługowej Iwona Krasoń, która jest jednym z podwykonawców jeżdżących w barwach popularnej sieci dyskontów.

Zdaniem Jarosława Komasary prowadzenie takiego samochodu jest bardzo proste i nie wymaga – poza obyciem z automatyczną skrzynią biegów – żadnych dodatkowych umiejętności. Przełączanie pomiędzy jednostkami napędowymi odbywa się automatycznie. Sercem Fuso Canter Eco Hybrid jest konstrukcja równoległego napędu silnikiem spalinowym z dodatkową jednostką elektryczną pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów Duonic.

fuso-bied3

Podstawą jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik diesla o pojemności trzech litrów i mocy 150 KM, wspomagany przez synchroniczny silnik elektryczny o mocy 54 KM. Auto rusza z miejsca, korzystając z jednostki elektrycznej i dopiero po przekroczeniu 10 km/h dołączany jest silnik dieslowski, który wcześniej pracuje na biegu jałowym i zasila agregaty dodatkowe.

System start- stop odłącza konwencjonalny silnik diesla, gdy pojazd stoi – dzięki tym rozwiązaniom Fuso Canter Eco Hybrid może spalać nawet o 23 proc. mniej paliwa niż konwencjonalne auto i emituje znacznie mniej szkodliwych substancji.

– To bardzo przyszłościowe rozwiązanie. Myślę, że już niedługo największe polskie miasta, wzorem Zachodu, zaczną zamykać bądź ograniczać dostęp samochodów do ścisłych centrów, pozostawiając możliwość wjazdu pojazdom nisko- bądź zeroemisyjnym, takim jak hybrydowy Canter. Doskonale sprawdzą się one także na osiedlach, gdzie dostawy trzeba realizować w różnych, nieraz późnych godzinach. Elektryczny napęd sprawia, że taki samochód jest zdecydowanie mniej uciążliwy dla otoczenia – twierdzi Jarosław Komasara.

fuso-bied4

Plusem jest także ładowność tej ekologicznej ciężarówki o DMC 7,5 t. Nośność jej podwozia wynosi 4,84 t.

– Cieszymy się, że możemy sprawdzać taki samochód. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli „zatrudnić” kolejne ekologiczne Fuso.. – mówi przedstawiciel firmy dystrybucyjnej.