GENEWA 2016: SKODA VISIONS – NOWY SUV POWYŻEJ YETI

geneva-skov0

Wydarzeniem dla Skody na 86. salonie samochodowym Geneva International Motor Show jest studium stylistyczne VisionS, które pokazuje przyszłość producenta w segmencie SUV.

Rzuca on światło na wygląd przyszłego modelu powyżej Yeti, który zostanie przedstawiony w drugiej połowie 2016. Oprócz języka stylistyki prezentuje też najważniejsze rozwiązania, którymi marka będzie się zajmować w nadchodzących latach.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

Do sprawdzonej funkcjonalności i nowej emocjonalności marki w większym stopniu dochodzi teraz także zastosowanie innowacyjnych rozwiązań: samochód pokazowy VisionS ma napęd hybrydowy plug-in, który w przyszłości w podobnej formie trafi też do produkcji seryjnej. Škoda ponadto pracuje również nad napędem czysto elektrycznym.

Kolejnym przyszłościowym tematem dla marki jest jazda automatyczna. Już dzisiaj funkcje takie jak wspomaganie jazdy w korku, Traffic Jam Assist, i nadzór odstępu z funkcją hamowania awaryjnego podczas jazdy w mieście, Front Assist, wspierają kierowców modeli i zwiększają bezpieczeństwo. Rozbudowa oferty w zakresie funkcji wspomagania kierowcy w przyszłości będzie odgrywać główną rolę w strategii innowacyjnej.

 

ŠKODA VisionS

Przy wymiarach: długości 4,70 m, szerokości 1,91 m, wysokości 1,68 m i z rozstawem osi 2,79 m auto świetnie się prezentuje na drodze. Powstałe na bazie modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzecznie umieszczonym silnikiem (MQB) koncernu Volkswagen, jest pierwszą sześciomiejscową Škodą z siedzeniami w trzech rzędach.

W pierwszych dwóch rzędach siedzeń każda z dwóch dorosłych osób ma dużo miejsca na głowę, kolana i łokcie. Trzeci rząd jest zaprojektowany dla dwóch kolejnych osób. Bagażnik, zależnie od ustawienia siedzeń, ma pojemność do 460 litrów. Dzięki płaskiej podłodze, niskiej krawędzi załadowczej i wysoko otwieranej pokrywie bez trudu można do niego wkładać bagaż.

Zewnętrzny design

Pokazując przed dwoma laty także na Genewskich targach motoryzacyjnych studium stylistyczne VisionC, marka zaprezentowała swoją nową linię stylistyczną, która w Fabii i Superbie weszła do produkcji seryjnej. W VisionS podwójnie pociągnięte poziome linie symbolizują ochronę i siłę. Pokrywa komory silnika jest intensywnie plastycznie ukształtowana. Klinowo wycięte i wysoko osadzone są reflektory – technika LED wkrótce trafi do produkcji seryjnej.

Z ostro pociągnięta i silnie podkreślona linia górnego przetłoczenia zaczyna się przy górnym reflektorze i ciągnie przez pełne siły nadwozie. Z tyłu powierzchnia na tablicę rejestracyjną jest mocno pochylona do przodu. Pod szybą znajdują się klinowate lampy tylne LED.

 

Wnętrze

Prosto przebiegająca deska rozdzielcza jest dopasowana kształtem zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Z jej przodu dwa duże, płaskie ekrany o przekątnej 16 cali tworzą figury geometryczne. Na konsoli na tunelu środkowym leży trzeci ekran, dla pasażerów na drugim i trzecim rzędzie siedzeń ekrany znajdują się w zagłówkach. W każdych drzwiach jest zintegrowany schowek na telefon Phonebox.

Z napędem hybrydowym plug-in

W przyszłości w ofercie Skody znajdzie się napęd hybrydowy plug­in, wkrótce potem pojawi się napęd czysto elektryczny. Showcar z zainstalowaną mocą systemową 165 kW (225 KM) przyspiesza w 7,4 sek. od zera do 100 km/h i rozwija prędkość niemal 200 km/h. Na 100 km zadowala się 1,9 litra benzyny (45 gramów CO2 na kilometr).

Jako silnik spalinowy zastosowano 1,4 TSI o mocy 115 kW (156 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Współpracuje on z silnikiem elektrycznym o mocy 40 kW i momencie obrotowym 220 Nm. Silnik ten jest zintegrowany z sześciostopniową skrzynią biegów DSG, która napęd przenosi na przednie koła. Na tylnej osi znajduje się drugi silnik elektryczny o mocy do 85 kW i momencie 270 Nm.

Inteligentny układ sterowania zarządza współpracą trzech silników. Kierowca może wybierać między różnymi rodzajami pracy – od napędu czysto elektrycznego do trybu ładowania akumulatorów. Chłodzony cieczą akumulator litowo- jonowy o pojemności 12,4 kWh znajduje się w strefie mało narażonej na zderzenie, przed tylną osią.

 

Zawieszenie

Opony mają rozmiar 275/40 i są założone na obręczach o średnicy 21 cali. Na przedniej osi z kolumnami amortyzacyjnymi MacPhersona wiele części jest wykonanych z aluminium, starannie skonstruowana czerowahaczowa oś tylna niezależnie przejmuje siły wzdłużne i poprzeczne. Progresywny układ kierowniczy wraz ze zwiększającym się kątem skrętu kierownicy ma coraz mniejsze przełożenie. Adaptacyjne zawieszenie, Dynamic Chassis Control (DCC), steruje pracą amortyzatorów – dzięki temu kierowca może zmienić charakterystykę zawieszenia w trybach normalnym, komfortowym i sportowym.

Rozbudowa oferty możliwości komunikacyjnych

Różnorodne możliwości połączenia z sobą samochodu, kierowcy i pasażerów zapewnią w przyszłości jazdę jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną.
Każdy pasażer ma oprócz własnego ekranu słuchawki i schowek na smartfon z funkcją SmartLink, z możliwością ładowania indukcyjnego. Połączenie z Internetem odbywa się z wykorzystaniem standardu szybkiej transmisji danych LTE.

Nowe możliwości komunikacyjne mogą w przyszłości zostać rozciągnięte także na takie funkcje jak indywidualne nastawienie samochodu dla kierowcy i pasażerów. Do otwarcia samochodu służy cyfrowy klucz w telefonie komórkowym lub zegarku Smartwatch.