GENEWA 2019: KONCEPCYJNY SEAT EL-BORN Z DUŻYM ZASIĘGIEM

SEAT-el-Born1

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show ciekawostką na stoisku SEAT-a jest model el-Born. To pierwszy w stu procentach elektryczny pojazd zbudowany na platformie MEB zaprojektowanej przez Volkswagena.

Innowacyjny samochód hiszpańskiej marki łączy w sobie kluczowe rozwiązania i technologie, które będą przyszłością motoryzacji: napęd elektryczny, system autonomicznej jazdy, potrzeby shared- mobility oraz łączność z siecią.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2019


 

W miastach żyje coraz więcej ludzi, lecz mimo rosnącej populacji mieszkańcy nie chcą rezygnować z własnego środka transportu. Wychodząc naprzeciw potrzebom i wyzwaniom nisko- emisyjnej przyszłości, SEAT prezentuje pierwszy w pełni elektryczny model el-Born. Samochód przyjął nazwę jednej z najbardziej ikonicznych dzielnic Barcelony, która stała się źródłem inspiracji dla projektantów i inżynierów marki.

SEAT-el-Born2

Projekt el-Born – auta o sportowym charakterze, naszpikowanego najnowocześniejszą technologią – narodził się i został rozwinięty w stolicy Katalonii. Produkcja seryjna rozpocznie się w 2020 roku w niemieckim Zwickau.

Moc, z której chce się korzystać

SEAT el-Born zapewnia osiągi, które wychodzą naprzeciw wymogom i potrzebom współczesnego kierowcy. Sercem pojazdu jest 204-konny silnik elektryczny zasilany zestawem akumulatorów o wydajności 62 kWh. Dzięki tym parametrom, zasięg wydłuża się do 420 km (wg WLTP), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Z kolei zaprojektowana ładowarka pozwala na naładowanie akumulatorów do 80 proc. w 47 minut.

– Mobilność podlega ciągłym zmianom, a wraz z nią ewoluują nasze samochody. SEAT stoi na czele tych zmian. Koncepcyjny el-Born wyraża filozofię projektowania marki oraz wdraża rozwiązania technologiczne, które pomogą zmierzyć się z wyzwaniami przyszłości – stwierdził Luca de Meo, Prezes SEAT-a.

SEAT-el-Born3

Zaprojektowany do jazdy

SEAT el-Born został zaprojektowany dla zasięgu. Nie byłby on możliwy bez odpowiedniej aerodynamiki pojazdu. Osiągnięto ją m.in. dzięki przeniesieniu niżej wlotów powietrza chłodzących akumulatory czy wpasowaniu logo marki w karoserię samochodu. Efektywny przepływ powietrza umożliwiają również wloty zaprojektowane przy nadkolu, które dodatkowo zapewniają chłodzenie klocków hamulcowych. Samochód wyposażono w podwójny spoiler.

Wykorzystanie ogniw elektrycznych zamiast klasycznego silnika umożliwiło maksymalizację przestrzeni pasażerskiej. We wnętrzu dominują opływowe kształty, które nadają lekkości i podkreślają technologiczne zaawansowanie pojazdu. Po środku deski rozdzielczej zaprojektowano cyfrowy kokpit z 10-calowym ekranem z dostępem do sieci, informacji oraz multimediów.

Wysoki komfort jazdy zapewniają wygodne fotele kubełkowe dla wszystkich pasażerów oraz dodatkowo wygospodarowana przestrzeń na bagaże. By zrozumieć różnicę w jakości z podróżowania, wystarczy wspomnieć, że między przednimi siedzeniami spokojnie zmieści się dodatkowa torba.

SEAT-el-Born4

Wraz ze wzrostem ruchu na drogach pojawia się coraz większa potrzeba, by samochód przejmował od kierowcy część obowiązków. el-Born wyposażony jest w łączność i najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w autonomicznych pojazdach. W samochodzie wprowadzono drugi poziom jazdy autonomicznej, który pozwala na częściową automatyzację manewrów i przejęcie kontroli podczas kierowania, przyspieszania i zwalniania.

Auto wyposażone jest również w asystenta parkowania Intelligent Park Assist.

SEAT el-Born można zobaczyć podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych International Motor Show w Genewie.