MERCEDES-BENZ: ZROZUMIEĆ ELEKTROMOBILNOŚĆ CZ.1 – ZASIĘG

Mercedes-Benz Polska rozpoczyna nowy cykl informacyjno-edukacyjny poświęcony elektromobilności.

Nowa epoka motoryzacji odpowiada na wyzwania klimatu i oferuje zupełnie nowe doświadczenia, wspierane nowoczesnymi technologiami. Warto wiedzieć, jak poprawnie z nich korzystać, by zmaksymalizować korzyści płynące z napędu elektrycznego – i sprawić, by eksploatacja samochodu zasilanego prądem była intuicyjna i przyjazna. Pierwsza część cyklu „Zrozumieć elektromobilność” koncentruje się na zasięgu aut elektrycznych i przybliża przydatne narzędzie w postaci estymatora realnego zasięgu oraz czasu ładowania modeli Mercedes-EQ.


Zobacz także:

CUPRA: FOTELE BORNA Z MATERIAŁÓW POZYSKANYCH Z DNA MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
 

ECO


 

Elektryfikacja motoryzacji postępuje – wybór samochodów elektrycznych jest coraz szerszy, a ich sprzedaż dynamicznie rośnie. Obecnie co dziesiąty nowy Mercedes dostarczany klientom na świecie dysponuje napędem w pełni elektrycznym, a producent ma już kompleksową ofertę takich aut we wszystkich kluczowych segmentach rynku, w których jest obecny, od kompaktowego SUV-a EQA po luksusowe modele EQS oraz EQS SUV.

Samochody elektryczne to pojazdy zapewniające nieznany wcześnie wymiar doświadczeń z jazdy: ciche silniki generują moment obrotowy praktycznie natychmiast, układy 4 MATIC błyskawicznie i precyzyjnie rozdzielają siłę napędową pomiędzy osiami i kołami, a napęd cechuje bardzo wysoka efektywność. W wykorzystaniu całkowitego potencjału napędu elektrycznego pomaga szereg funkcji, których działanie umożliwiają cyfryzacja i stały dostęp auta do internetu. Warto zaznajomić się z ich działaniem i uczynić korzystanie z nich swoim nawykiem.

Pierwsza z nich to rekuperacja pozwalająca odzyskiwać cenną energię podczas hamowania. W modelach Mercedes-EQ kierowca ma do wyboru szereg trybów jazdy łączonych z rozbudowaną rekuperacją – auto może intensywnie wytracać prędkość po zdjęciu nogi z pedału gazu (tzw. jazda z jednym pedałem, przydatna w mieście) lub odwrotnie, „żeglować” i korzystać z zalet jazdy wybiegiem (np. na pustej drodze). Można zarządzać tym samodzielnie lub zdać się na automatyczny tryb rekuperacji, regulujący jej siłę w oparciu o dane z radaru samochodu.

Druga z przydatnych funkcji, której warto używać praktycznie przy każdej podróży, to inteligentna nawigacja, która planuje trasy z uwzględnieniem postojów na ładowanie. Modele Mercedes-EQ oferują wyjątkowo dopracowaną nawigację z podglądem zajętości stacji ładowania, a nawet cen prądu. Algorytm planowania trasy uwzględnia przy tym warunki na drodze: bieżące informacje o korkach, styl jazdy kierowcy, a nawet ukształtowanie terenu. Korzystanie z nawigacji jest intuicyjne dzięki inteligentnej obsłudze głosowej – po uruchomieniu samochodu wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes, chcę jechać do…”. Dodatkowym atutem jest szansa na uniknięcie korków na trasach, które pokonujemy regularnie i „na pamięć” – nierzadko okazuje się, że nawet w takich wypadkach warto uruchomić nawigację i sprawdzić, czy po drodze nie wystąpił akurat nieoczekiwany zator.

Korzystanie z tych narzędzi umożliwia intuicyjną eksploatację samochodów elektrycznych, ich sprawne ładowanie oraz maksymalizację zasięgu. Zasięg stanowi jeden z najbardziej zasadniczych parametrów aut elektrycznych. Przy jego określaniu producenci samochodów korzystają z zestawu procedur testowych WLTP, które uwzględniają zróżnicowane warunki jazdy, jednak uzyskane w ten sposób wartości mają przede wszystkim wartość porównawczą – pozwalają zestawić ze sobą wyniki różnych wersji i modeli aut.

Mercedes-Benz wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy oczekują realnych wartości zasięgu, i oferuje przydatne narzędzie w postaci estymatora zasięgu, dostępne pod adresem: ⁣Sprawdź w praktyce zasięg swojego EQ | Mercedes-EQ (mercedes-benz.pl).

Za pomocą przystępnych suwaków i ikon pozwala on sprawdzić i ocenić, jaki wpływ na zasięg komunikowany według norm WLTP ma temperatura otoczenia, włączenie klimatyzacji oraz udział tras miejskich, pozamiejskich i tych pokonywanych drogami szybkiego ruchu. W skrócie, estymator zasięgu Mercedes-Benz pozwala praktycznie całkowicie urealnić wskazania normy WLTP i wskazuje bardziej zbliżone do faktycznych wartości zasięgu poszczególnych modeli Mercedes-EQ (również hybryd plug-in), informując klientów, czego mogą spodziewać się w różnych – specyficznych warunkach eksploatacji.

Estymator ma też dodatkową funkcję symulacji czasu ładowania, która wskazuje czas potrzebny na uzupełnienie energii w określonym zakresie (np. od 10 do 80%) zależnie od źródła prądu, począwszy od domowego gniazdka do różnych stacji ładowania o wysokiej mocy.

Należy przy tym pamiętać, że na zasięg samochodu elektrycznego istotny wpływ ma styl jazdy kierowcy i intensywność korzystania z osiągów oraz funkcji komfortu. Tu również modele Mercedes-EQ służą przydatną funkcją w postaci asystenta ECO, który wspiera przewidującą jazdę za pomocą ikon w zestawie wskaźników. Na centralnym ekranie systemu MBUX można z kolei sprawdzić, ile energii pobierają aktualnie pracujące udogodnienia, takie jak np.: podgrzewane fotele.