MERCEDES: INICJATYWA adVANce ORAZ ELEKTRYCZNY VISION VAN

merc_van-vis1

Mercedes- Benz Vans poinformował o nowej inicjatywie na przyszłość dla branży transportowej: adVANce. Z producenta samochodów rozwija się w kierunku dostawcy systemowych rozwiązań.

Marka poza swoimi pojazdami ma zamiar oferować zintegrowane i inteligentne systemy mające jeszcze efektywniejszym uczynić transport dóbr i pasażerów.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Mercedes- Benz Vans systematycznie korzysta z obecnych i przyszłych możliwości technologicznych, jakie daje cyfryzacja, automatyzacja i robotyka. Dzięki inicjatywie adVANce systematycznie dostosowuje się do nowych, dynamicznie zmieniających się wymagań nabywców – np. rosnącą popularność jedzenia i codziennych towarów zamawianych przez internet.

Gwałtownie przybywa tu klientów, którzy oczekują dostawy tego samego dnia, a nawet w ciągu godziny. Jednocześnie coraz więcej ludzi żyje w miastach – do 2030 roku tereny zurbanizowane ma zamieszkiwać ponad 2/3 światowej populacji. Nie ma wątpliwości, że już wkrótce rosnące wymagania transportowe będzie trzeba spełniać szybciej i efektywniej, a przede wszystkim w sposób przyjazny dla środowiska.

Elektryczne studium “Vision Van”

Mercedes- Benz Vans prezentuje zintegrowane rozwiązanie odpowiadające nowym potrzebom klientów – to studium auta użytkowego Vision Van, jeden z elementów strategii adVANce. Elektryczny pojazd łączy szereg innowacyjnych technologii pomocnych przy realizowaniu dostaw w obszarach miejskich i podmiejskich. To pierwszy na świecie samochód użytkowy w pełni cyfrowo połączony z ludźmi oraz powiązanymi procesami, począwszy od centrum dystrybucji aż do odbiorcy.

merc_van-vis2

Co więcej dysponuje on całkowicie zautomatyzowaną przestrzenią ładunkową oraz zintegrowanymi dronami dostawczymi. Przykładowo, jeśli dostawca paczki zatrzyma swój wóz w dzielnicy mieszkalnej, dostawa przesyłek będzie mogła odbyć się nie tylko osobiście, ale i autonomicznie, drogą powietrzną – nawet gdy adresatów nie będzie w domu. Ułatwia to pracę kuriera, skraca czas dostawy i oferuje klientom zupełnie nowe możliwości, takie jak odbiór paczki tego samego dnia, o ustalonej godzinie.

Mercedes-Benz Vans przewiduje, że wykorzystanie Vision Vana pozwoli zwiększyć efektywność pracy w ostatniej fazie dostawy nawet o 50 proc. Pojazd wyposażono w napęd elektryczny o mocy 75 kW, a jego zasięg – zależnie od zastosowań – waha się od 80 do 270 km bezemisyjnej jazdy.

Inicjatywa adVANce

W ramach swojej strategicznej inicjatywy adVANce Mercedes- Benz Vans skupi się na trzech polach innowacji: pierwsze z nich dołącza auta użytkowe do Internetu Rzeczy. W tym celu pojazdy będą integrowane z inteligentnymi technologiami – tak, aby były jeszcze efektywniejsze i stały się centralnym elementem cyfrowego łańcucha wartości. Oddział koncentruje się tu na odpowiednich zastosowaniach i rozwiązaniach z zakresu łączności (digital@vans).

Jednym z przykładów jest rozwój jednostki telematycznej dla aut użytkowych, zbierającej i przetwarzającej dane na temat podróży, obecnej lokalizacji oraz ładunku. Następnie informacje te trafiają do kierownika dystrybucji, który może zza biurka monitorować i na bieżąco zarządzać zmianami w wykorzystaniu floty – zwiększając jej wydajność.

Kolejne zastosowanie dotyczy efektywnego zarządzania częściami i narzędziami do serwisowania pojazdów, np. mobilnymi warsztatami. W przyszłości nowe, holistyczne rozwiązania umożliwią zamawianie części w sposób całkowicie zautomatyzowany, za pomocą inteligentnego zarządzania magazynem w ramach danego pojazdu, oraz ekspresową wymianę części. Etapy pośrednie, takie jak weryfikacja stanu magazynowego, ręczne zamawianie elementów i konieczność zaopatrzenia samochodu przez mechanika, nie będą już potrzebne.

merc_van-vis3

Kolejny ważny punkt obejmuje rozwiązania sprzętowe dla branży transportowej (solutions@vans) – marka pracuje np. nad zautomatyzowanymi systemami przestrzeni ładunkowej dla pojazdów kurierskich. Obecnie kurierzy muszą 10-krotnie przekładać swoje paczki (średnio 180 na jeden załadunek) w czasie dostawy do dzielnic mieszkalnych i przy każdym postoju poświęcać na to 3-4 minuty. Nowe, połączone systemy przestrzeni ładunkowej znacznie przyspieszają załadunek i rozładunek, zwiększając w ten sposób efektywność pracy.

Jednorazowy załadunek (umieszczenie w pojeździe wszystkich paczek za jednym zamachem) zdecydowanie skraca czas postoju auta w centrum dystrybucji. W czasie rozładunku kurier otrzymuje precyzyjną informację co do lokalizacji paczek i w odpowiednim czasie wskaże właściwą przesyłkę – zależnie od celu dostawy. Koncepcja Mercedes- Benz Vans uwzględnia też zastosowanie zautomatyzowanych systemów dostarczania towarów, takich jak drony i autonomicznie poruszające się roboty.

Trzecim polem zainteresowania producenta aut dostawczych ze Stuttgartu są nowe, opracowane we współpracy z różnymi partnerami koncepcje mobilności, dopasowane do potrzeb w zakresie transportu dóbr i pasażerów (mobility@vans). W przyszłości te inteligentne rozwiązania mogą wspierać transport publiczny dzięki koncepcji współdzielenia pojazdów – może ona umożliwić szybki, efektywny indywidualny przewóz osób w godzinach szczytu i poza nimi. Inteligentne sieci technologiczne pozwolą też zwiększyć wydajność transportu dóbr na jego końcowym etapie. W tym zakresie Mercedes-Benz Vans pracuje również nad innowacyjnymi modelami leasingu, wynajmu i współdzielenia samochodów, w pełni dopasowanymi do potrzeb nabywców aut użytkowych.

Nowa jednostka organizacyjna

Aby w pełni wykorzystać szereg możliwości, jakie zapewnia ewolucja systemów biznesowych w sektorze pojazdów dostawczych, oddizał stworzył nową jednostkę organizacyjną o nazwie Future Transportation Systems. Zespoły projektowe rozmieszczono tam, gdzie koncentruje się środowisko start-upów: w Stuttgarcie, Berlinie i Dolinie Krzemowej. Łącznie, projektami zajmuje się obecnie około 200 pracowników. Ściśle współpracują oni z klientami i partnerami z branży handlowej, technologicznej, logistycznej, badawczej oraz z sektora publicznego. Celem kooperacji z młodymi firmami jest połączenie gromadzonej przez wiele lat wiedzy z obszaru aut użytkowych z nowymi perspektywami, nowymi metodami pracy i innowacyjnymi pomysłami.

Strategiczne inwestycje w innowacyjne start-upy

Aby elementy nowej inicjatywy osiągnęły gotowość do wejścia na rynek, Mercedes-Benz Vans w pierwszej kolejności inwestuje w szereg innowacyjnych start- upów z obszaru automatyzacji, robotyki i usług mobilnych. Jedną z takich firm jest Matternet, północnoamerykański deweloper autonomicznych dronów logistycznych. Wspólnie z Matternet oddział pracował nad Vision Vanem, pierwszym w pełni zintegrowanym systemem automatyzacji dostaw na ich ostatnim odcinku. Łączy on transport samochody z logistycznymi możliwościami dronów i pozwala zwiększyć efektywność, tempo oraz opłacalność dostarczania towarów do klientów.

W pierwszej połowie 2016 roku oddział Mercedes-Benz Vans osiągnął najlepsze wyniki finansowe w swojej historii. Sprzedaż jednostkowa wzrosła o 21 proc., do około 176,2 tys. sztuk (analogiczny okres 2015: 145,4 tys.). Przychody wzrosły o 19 proc., do 6256 mln euro