NISSAN: KULTOWY WIESZAK NA TOREBKĘ MA JUŻ 20 LAT

niss_torba1

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę są dostępne w wielu modelach Nissana, w tym w crossoverze Qashqai. Rozwiązania oparte na najnowocześniejszej technologii ciągle ewoluują.

Inżynierowie marki nie zapominają jednak, że proste udoskonalenia również mogą być bardzo przydatne i skuteczne. W tym miesiącu mija 20 lat od debiutu jednego z najbardziej kultowych elementów w kabinach samochodów japońskiego producenta – wieszaka na torebkę.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Po raz pierwszy pojawił się on w rodzinnym kompaktowym hatchbacku Almera w marcu 1996 roku i umożliwiał przewożenie torebki lub siatki z zakupami w pozycji pionowej. W mediach angielskojęzycznych szybko przyjęła się nazwa „curry hook”, gdyż pomysłowy haczyk świetnie nadawał się do zawieszenia siatki z jedzeniem w pojemnikach sprzedawanym na wynos, chroniąc wnętrze samochodu przed zabrudzeniem… na przykład sosem curry.

niss+torba2

Dziś podobne haczyki można spotkać w crossoverach Qashqai i X-Trail. Zmieniła się jedynie lokalizacja: z deski rozdzielczej przeniesiono je do bagażnika.

To jedno z wielu prostych rozwiązań, które Nissan wprowadza w swoich samochodach, aby ułatwić życie kierowcy. Kolejnym jest przegroda bagażnika „Karakuri” dostępna w modelach Qashqai, Juke i Note. Przegroda, nazywana także „Flexi‑ Board”, umożliwia podział przestrzeni bagażowej stosownie do potrzeb oraz konfigurowanie jej w taki sposób, aby skutecznie zabezpieczyć przewożone przedmioty. Nieużywaną przegrodę można łatwo schować pod podłogą bagażnika.

Nie mniejszą pomysłowością wykazali się konstruktorzy projektujący najnowszego pick-upa Navara. Na przykład na półce w górnej części deski rozdzielczej zainstalowano 12‑woltowe gniazdko, do którego można podłączyć na przykład przenośną nawigację satelitarną zamocowaną w uchwycie na przedniej szybie. Dzięki temu z deski rozdzielczej nie zwisa już plątanina zagrażających bezpieczeństwu i psujących estetykę przewodów zasilających prowadzących do gniazda zapalniczki. Gniazdka nie ma oczywiście w tych wersjach modelu Navara, które w miejscu wspomnianej półki mają fabryczną nawigację.

niss_torba3

Pierwszy Nissan Bluebird, który we wrześniu 1986 roku zjechał z nowej linii produkcyjnej zakładów w Sunderland w Wielkiej Brytanii, był wyposażony w dwa analogowe dzienne liczniki przebiegu w zestawie wskaźników. Dlaczego? Aby osoby używające tego samego pojazdu w celach służbowych i prywatnych mogły łatwiej rozliczać pokonywane trasy. Wtedy była to unikatowa funkcja – dziś jest ona dostępna w niemal wszystkich popularnych modelach wyposażonych w cyfrowe liczniki przebiegu.

Wiele takich innowacji narodziło się w głowach inżynierów i specjalistów z Europejskiego Centrum Technicznego Nissana w Cranfield w Wielkiej Brytanii.

– Liczniki przebiegu, gniazdka zasilające, przegrody bagażnika czy słynny wieszak na torebkę to drobiazgi, które ułatwiają życie kierowcy. Inżynierowie Nissana doskonale zdają sobie sprawę, że często właśnie od takich drobiazgów zależy lojalność klientów wobec marki – powiedział David Moss, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów.