NISSAN: PROJEKT eVADER CZYLI OSTRZEGANIE PIESZYCH

niss-hala_ed1

Nissan, działając w ramach inicjatywy rozwijania systemów wykrywania przez pieszych obecności samochodów elektrycznych, jest jednym z liderów realizowanego na zlecenie Komisji Europejskiej projektu eVADER.

Jego celem jest opracowanie pionierskiego systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Nissan, wraz z 10 innymi uczestnikami konsorcjum, pracuje nad nową generacją technologii ostrzegania pieszych, która umożliwiałaby wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych i innych szczególnie chronionych uczestników ruchu drogowego o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego, przy minimalnym wpływie na wzrost zanieczyszczenia hałasem.

nisss-hala-pro2

Technologia ostrzegania pieszych jest obecnie popularnym tematem, rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych wywołuje bowiem dyskusje o dobrych i złych stronach charakterystycznej dla tych aut niemal bezgłośnej jazdy. Bez wątpienia minimalny poziom hałasu jest ogromną zaletą i skutecznym sposobem na znaczną redukcję zanieczyszczenia hałasem.

Jako jeden z czołowych producentów na rynku samochodów elektrycznych i jednocześnie twórca systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych przed zbliżającym się pojazdem, montowanego standardowo we wszystkich elektrycznych Nissanach, japońska firma traktuje badania w tej dziedzinie priorytetowo.

Ostrzeżenie dźwiękowe może być emitowane kierunkowo w stronę pieszego, a przy tym postarano się, aby było jak najmniej przykre w odbiorze. W ostatecznej wersji systemu zastosowano kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.

Na potrzeby testów w środowisku rzeczywistym system ten został zamontowany w modelu Nissan LEAF. Tak wyposażony egzemplarz elektrycznego Nissana wykorzystano do prezentacji gotowego systemu ostrzegania w trakcie zorganizowanego w grudniu 2014 roku w Barcelonie wydarzenia podsumowującego trzyletnie wyniki projektu eVADER.