NOWY JORK 2016: TOYOTA MIRAI Z TYTUŁEM WORLD GREEN CAR

toy-mir-ny1

Na Salonie Samochodowym New York International Auto Show ogłoszono wyniki konkursu World Car of The Year. Jurorzy z całego świata przyznali tytuł World Green Car of The Year napędzanej ogniwami wodorowymi Toyocie Mirai.

Na krótkiej liście finalistów oprócz Miraia, znalazł się też drugi ekologiczny model koncernu, hybrydowa Toyota Prius IV generacji, a także Chevrolet Volt.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

NOWY JORK 2016

ECO


 

Jurorzy byli zgodni, że Toyota napędzana ogniwami wodorowymi jest samochodem, który zmienia oblicze współczesnej motoryzacji.

toy-mir-ny2

W konkursie WCOTY 2016 Mirai i Prius pokonał takich rywali, jak BMW 330 e Plug- in- hybrid, Volkswagen Passat GTE, Mercedes-Benz C 350e, Nissan Murano Hybrid czy Nissan X-Trail Hybrid.

Toyota Mirai, prezentowana na targach motoryzacyjnych NYIAS, powstała na bazie koncepcyjnego modelu Toyota FCV, który zaprezentowano w 2013 roku na Tokyo Motor Show. Dwa lata później, jako seryjny model, Toyota Mirai została wprowadzona do sprzedaży w Japonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Danii i Stanach Zjednoczonych. W reakcji wodoru z tlenem w ogniwach paliwowych powstaje prąd zasilający silnik elektryczny.

toy-mir-ny3

Wodór jest zmagazynowany pod ciśnieniem 700 barów w dwóch trójwarstwowych zbiornikach z kompozytów z włókna węglowego i szklanego o łącznej pojemności 122,4 l. Ich tankowanie trwa zaledwie 3 minuty.

Prędkość maksymalna Mirai to 178 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,6 sek. Silnik elektryczny ma moc 154 KM i maksymalny moment obrotowy 335 Nm. Zastosowana w aucie przetwornica zwiększa uzyskane z ogniw napięcie do 650 V, co pozwoliło zredukować ich liczbę. Dodatkowy akumulator NiMh pozwala gromadzić energię podczas hamowania, by użyć jej do wspomagania silnika elektrycznego w momencie przyspieszania.

W USA pierwszym rynkiem samochodów wodorowych jest Kalifornia, w której działa już kilkanaście stacji tankowania wodoru, zaś w Europie – na terenie Niemiec, Danii i Wielkiej Brytanii. Sieć stacji tankowania wodoru powstanie również w Polsce. Pierwsza w ciągu najbliższych 5 lat. Takie obiekty znajdą się w Warszawie, Poznaniu, Białymstoku, Szczecinie, okolicach Łodzi, Trójmiasta i Katowic oraz we Wrocławiu i Krakowie. Projekt, koordynowany przez Instytut Transportu Samochodowego, ma zostać zrealizowany do 2023 roku.

toy-mir-ny4