OPEL: SUV MOKKA PREZENTUJE SWOJE MOŻLIWOŚCI

Nowy Opel Mokka spodobał się klientom – w trakcie kampanii poprzedzającej sprzedaż w całej Europie na SUV-a przyjęto do realizacji już blisko 40 000 zamówień (status: październik).

Model, który jest dostępny na zamówienie od lipca, wchodzi w dynamicznie rozwijający się segment kompaktowych SUV-ów (segment SUV-B). Pomimo pozornie skromnej długości, bo 4,28 metra, Mokka jest w stanie pomieścić pięć osób.

Opel Mokka po raz pierwszy wprowadza na rynek kompaktowych SUV-ów ergonomiczne siedzenia, uzupełniając propozycję o adaptacyjne reflektory (AFL+) oraz zintegrowany bagażnik rowerowy FlexFix. Wyposażenie, które znacząco podnosi komfort jazdy oraz bezpieczeństwo obejmuje system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), system kontroli trakcji (TC), jak również asystenta ruszania pod górę (HSA) oraz asystenta ruszania w dół wzniesienia (HDC). Wersję podstawową z napędem na przednią oś (FWD) można wyposażyć w inteligentny napęd na cztery koła (AWD). Technologia zastosowana w opcjonalnym napędzie na cztery koła (AWD) automatycznie rozpoznaje, kiedy konieczna jest lepsza przyczepność i samoczynnie dołącza napęd stosownie do potrzeb.

Napęd 4×2 lub 4×4

Wersję podstawową z napędem na przednią oś (FWD) można wyposażyć w technologię z napędem na cztery koła (AWD), która zapewnia lepszą przyczepność i prowadzenie, a nie jest kosztowna. Głównymi elementami składowymi systemu AWD są mechanizm różnicowy osi przedniej, wał Cardana, napęd tylnej osi 4×4 oraz moduł sterujący. Wszystko to uzupełnia wielotarczowe sprzęgło elektromagnetyczne. Dodatkowo, czujniki nieustannie przekazują dane do modułów sterujących.

Kiedy nawierzchnia jest sucha, przednie koła prowadzą samochód do przodu, co oznacza, że zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Zależnie od warunków panujących na drodze zakres rozdziału napędu waha się między 100 proc. napędu przednich kół do maksymalnie 50 procentowego rozdziału między koła przednie i tylne, na przykład kiedy droga pokryta jest cienką warstwą wody. Zależnie od bieżących potrzeb, elektroniczny zespół przenoszenia momentu (TTD) automatycznie i niezauważalnie przekazuje moment na tylne koła.

Układ AWD ze wszystkimi podzespołami waży jedynie 65 kg, co powoduje, że samochód zachowuje swoje osiągi sprzed montażu i nadal jest przyjazny dla środowiska.

Amortyzatory MacPhersona montowane na osi przedniej są udoskonalone. W celu skompensowania napięć bocznych dodano boczne sprężyny, dodano również wzmocnienie mocowania amortyzatora, silniejsze stabilizatory oraz podwójnie łączone tuleje drążków kierowniczych. W układzie tylnego zawieszenia inżynierowie z firmy Opel uwzględnili tuż przed kołami zaokrąglony drążek skrętny.

Zamontowano najnowsze osiągnięcie w zakresie wspomagania — układ elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS).

Silniki

Moc pochodzi z trzech wydajnych silników. Wszystkie manualne skrzynie biegów zostały wyposażone w układ Start/Stop firmy Opel. Oferta dla benzyny obejmuje silnik o mocy 85 kW/115 KM i pojemności 1,6 litra, z naturalnym poborem powietrza, o momencie obrotowym 115 Nm, który zużywa 6,5 litra paliwa na 100 km i wysyła do atmosfery 153 g CO2/km, oraz silnik o mocy 103 kW/140 KM i pojemności 1,4 litra z turbosprężarką, o momencie obrotowym 200 Nm. Wersja 1,4 Turbo początkowo będzie dostępna z taką samą przekładnią manualną, jednak później oferta zostanie poszerzona o automatyczną skrzynię biegów.

Mokka wyposażona w manualną, sześciobiegową skrzynię przekładniową, napęd 4×4 i turbosprężarkę jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 190 km/h. Przyspieszenie od zera do 100 km/h samochód osiąga w 9,9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6.4 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 149 g/km.

Klienci, którzy preferują silniki diesla, mogą zamówić Mokkę z turbodoładowanym motorem CDTI o pojemności 1,7 litra i mocy 96 kW/130 KM o maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Ta jednostka napędowa jest dostępna z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś lub na wszystkie koła, lub z automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. W układzie z przednim napędem manualna skrzynia przekładniowa z silnikiem diesla wymaga w cyklu mieszanym 4,5 litra paliwa na pokonanie 100 kilometrów. Odpowiada to emisji CO2 rzędu 120 g/km.

Wyposażona w sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na przednie koła Mokka osiąga prędkość rzędu 187 km/h. Dojście od zera do 100 km/h zajmuje zaledwie 10,5 sekundy.

Układy wspomagające – bezpieczeństwo

Rozwiązania Opla obejmują układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP Plus) wraz z systemami HSA (Asystent ruszania pod górę) oraz HDC (asystent ruszania w dół zbocza. Układ kontroli trakcji, który występuje jako standard w każdej wersji, działa jako mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – zapobiega poślizgowi kół.

Kolejnym układem, który znacząco wspomaga kierowcę jest rozwiązanie AFL+. Jest to układ adaptacyjnych reflektorów, który bazuje na reflektorach bi-ksenonowych trzeciej generacji. Reflektory dostosowują natężenie światła i zasięg stosownie do możliwości w rejonie zabudowanym i na drogach pozamiejskich jak również na autostradach.

Druga już generacja rozwiązania kamery Opel Eye obejmuje funkcje FCA, czyli system ostrzegania przed kolizją, TSR, czyli system rozpoznawania znaków drogowych, oraz LDW — system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Układ FCA ostrzega kierowcę za pośrednictwem głośnego alarmu oraz sygnalizacją wizualną o możliwej kolizji z samochodem jadącym przed nami. Oprócz okrągłych znaków drogowych teraz nowa kamera potrafi również rozpoznać prostokątne znaki dotyczące autostrad lub placów zabaw, jak również wszelkie znaki związane z ograniczeniem prędkości. Parkowanie zostało ułatwione dzięki czujnikom parkowania zamontowanym z przodu i z tyłu pojazdu.

Ergonomiczne fotele i bagażnik rowerowy FlexFix

Opel Mokka został wyposażony w ergonomiczne fotele. Pierwszy raz zdarza się, aby AGR (“Aktion Gesunder Rücken e.V.”)) swoją pieczęcią dopuściło do segmentu B SUV-ów fotel kierowcy, regulowany w ośmiu płaszczyznach.

Ładowność Opla Mokka można łatwo zwiększyć, stosując bagażnik rowerowy drugiej generacji FlexFix. Dostępny jako opcja rozbudowany system przechowywania bagażu został zintegrowany z tylnym zderzakiem pojazdu, dzięki czemu zawsze znajduje się w zasięgu ręki. Standardowa wersja systemu FlexiFix po zamontowaniu na samochód jest przygotowana do przewozu jednego roweru o wadze do 30 kg. Dzięki zastosowaniu przejściówki z zatrzaskami można dodatkowo przewieźć dwa rowery. Ponadto tylną półkę w Oplu Mokka można składać w stosunku 60–40, co pozwala na uzyskanie dodatkowego miejsca na płaski ładunek.

Odważna stylistyka SUV

Nowy SUV to filozofia stylistyki Opla zmierzająca do połączenia “sztuki rzeźbiarskiej z niemiecką precyzją”. Wyraźnie wysunięta kratka wlotu powietrza, osłony wokół zderzaków oraz nadkola zostały orzeźwione za pośrednictwem typowych oplowskich “ostrzy”, które płynnie, a zarazem agresywnie, przepływają w górę na tył. Sportowy i muskularny wygląd został dodatkowo zaakcentowany przez wyższy prześwit oraz rozstaw osi, wynoszący 1540 mm.

Wnętrze jest również typowe dla firmy Opel, z wykrzywioną tablicą wskaźników i krzywiznami drzwi. Przy przestrzeni ładunkowej wielkości 1372 litrów oraz 19 schowkach można powiedzieć, że projektanci wzięli sobie do serca potrzeby funkcjonalne rodziny.

Jako kompaktowy SUV świetnie sprawdzi się zarówno w środowisku miejskim, jak i pozamiejskim. Mokka razem z jej wieloma opcjonalnymi dodatkami oraz rozwiązaniami technologicznymi będącymi własnością Opla, jak kamera Opel Eye czy bagażnik rowerowy FlexFix, nadaje się dla ludzi, którzy chcą zachować równowagę między życiem codziennym, a wypoczynkiem…

Poznaj ceny w Polsce: OPEL: MOKKA JUŻ W POLSKICH SALONACH.