PORSCHE: NOWE 911 SPEEDSTER W LIMITOWANEJ EDYCJI

porsche-911-l1

Koncepcyjne Porsche 911 Speedster przechodzi do historii – niemiecka marka wprowadza bowiem dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.

Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. Ilość egzemplarzy na rynku będzie bardzo ograniczona.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 375 kW (510 KM) zapewnia osiągi oraz wrażenia dźwiękowe w kokpicie. Połączono go z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT. Wizualnie Speedster nawiązuje do swojej własnej historii – do przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r.

Także limitowana edycja nowego 911 przypomina ten pojazd. W połowie 2019 r. w zakładach Porsche w Zuffenhausen w Niemczech powstanie dokładnie 1948 egzemplarzy modelu.

porsche-911-l5

Koncepcyjne wydanie 911 Speedster świętowało swoją światową premierę w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.

Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówką jest pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r.

To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który należy do standardowego wyposażenia nowego dwumiejscowego pojazdu – podobnie jak w przypadku 911 Carrera Cabriolet.

Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje się do codziennego użytku. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on charakterystyczny, atletyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r.

porsche-911-l2

Obsługa dachu nie wymaga wysiłku: centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i już można schować dach za tylnymi siedzeniami – składa się go na kształt litery „Z”.

Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte ręcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.

Tylny spojler i tylny zderzak z 911 GT3 Touring

Lekka konstrukcja wyznacza priorytety także w przypadku innych elementów nadwozia 911 Speedster. Przednika pokrywa z kompozytów węglowych – o 2 kg lżejsza niż ta w 911 GT3 – oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa.

Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedster elementy z 911 GT3 Touring.

porsche-911-l4

W kabinie uwagę zwracają w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.

Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza zdobi logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza.

Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedster z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro z VAT). Zaprojektowany przez Style Porsche i ucieleśniony przez Porsche Exclusive Manufaktur, pakiet ten na nowo interpretuje klasyczne elementy z lat 50. i 60. XX wieku.

Składają się na niego m.in. wnętrze w konfiguracji łączącej kolory czarny i koniakowy ze złotymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na biało, połączone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Całość dopełniają inspirowane historycznymi pojazdami wyścigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mogą wybrać własne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe (jak w przypadku samochodu prezentowanego powyżej na zdjęciu).

porsche-911-l3

Herby Porsche i złote logotypy odpowiadają wzorom używanym w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.

Wysokoobrotowy silnik

Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów to rasowa jednostka GT. Swoją maksymalną moc – 375 kW (510 KM) – osiąga przy 8400 obr./min., a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest tu generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 sek. i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.

W porównaniu z poprzednim 911 GT3 czterozaworowa jednostka nowego 911 Speedster została wyposażona w dwa filtry cząstek stałych dla silnika benzynowego (GPF) i spełnia normę emisji spalin Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Mimo to osiąga o 10 KM wyższą moc. Nowo opracowany, lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej waży o 10 kg mniej (włącznie z dwoma filtrami cząstek stałych).

Zgodnie z statusem 911 Speedster jako samochodu dla kierowcy, Porsche oferuje je wyłącznie z sześciobiegową sportową przekładnią manualną. Skrzynię wyposażono w funkcję automatycznego „podbijania” obrotów (tzw. auto- blip), która podczas redukcji biegu precyzyjnie, w niezależny sposób kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta może zostać aktywowana w dowolnym momencie, niezależnie od wybranego ustawienia systemu aktywnego tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management).

porsche-911-l6

Sportowe przeniesienie siły napędowej uzupełnia mechaniczna, asymetryczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.

Nowy samochód posiada sportowy układ skrętnych tylnych kół i dynamicznych mocowań silnika. Systemy kontroli, takie jak Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) oraz zawieszenie PASM ze sportowym zestrojeniem i obniżonym o 25 mm prześwitem, zostały precyzyjnie przystosowane do wymagań nowego modelu.

Dwumiejscowy wóz z otwartym nadwoziem przemieszcza się na kołach z 20-calowymi, kutymi obręczami Speedster mocowanych centralną śrubą. Standardowe wyposażenie obejmuje hamulce PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) z perforowanymi i wewnętrznie wentylowanymi, ceramiczno-kompozytowymi tarczami.

W Niemczech ceny nowego 911 Speedster zaczynają się od 269 274 euro (z VAT i lokalną specyfikacją wyposażeniową). Model można już zamawiać w Porsche Centrach.

Ponadto z okazji debiutu nowego modelu oddział Porsche Design Timepieces zaprojektował dwa specjalne zegarki – „911 Speedster chronograph” oraz „911 Speedster Heritage Design chronograph”. Ich liczbę również ograniczono do 1948 egzemplarzy (cena 9950 euro z VAT za sztukę).