RAJD POLSKI 2013: BERLIŃSKI DOJECHAŁ, KUBICA NIE (1. ETAP)

RP 1_4

Bryan Bouffier i Xavier Panseri w Peugeot 207 S2000 prowadzą po pierwszym etapie Lotos 70. Rajdu Polski. Mety nie osiągnęli Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RRC).

Nasz znakomity kierowca urwał bowiem koło w samochodzie na ostatnim odcinku specjalnym 1. dnia. Znakomicie spisują się natomiast Marcin Berliński i Leszek Chłuda w Peugeot 206 RC, którzy wygrali z przeciwnościami i zameldowali się w Parku Serwisowym po przejechaniu siedmiu odcinków specjalnych. Są na podium w klasie N8.


Zobacz także:
RAJDY


A oto jak wyglądała rywalizacja:

Pierwszy odcinek specjalny (Tałty 1) zakończył się zwycięstwem trzykrotnych Mistrzów Polski, Bryana Bouffiera i Xaviera Panseri (Peugeot 207 S2000). Aktualny tester fabrycznego zespołu Hyundai Motorsport wyprzedził o 5,1 sek. innych trzykrotnych Mistrzów Polski, Kajetana Kajetanowicza i Jarosława Barana (Ford Fiesta R5) oraz Michała Kościuszkę i Macieja Szczepaniaka (Ford Fiesta R5 – 5,4 sek.). Lider klasyfikacji Mistrzostw Europy Jan Kopecky (Skoda Fabia S2000 – 6,2 sek.) był czwarty.

img20130913_191033

Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RRC – 10,9 sek.) zostali wyprzedzeni przez Michała Sołowowa (Ford Fiesta RRC 0 7,9 sek.), Zbigniewa Staniszewskiego (Ford Fiesta S2000 – 8,3 sek.) oraz Krzysztofa Hołowczyca (Ford Fiesta RRC – 8,7 sek.).

Znakomicie spisali się Marcin Berliński i Leszek Chłuda (Peugeot 206 RC). Załoga NewsAuto.pl i Automobilklubu Polski zajęła bowiem pierwsze miejsce w klasie N8!

Marcin Berliński: Wczoraj wieczorem okazało się, że podczas odcinka kwalifikacyjnego, po lądowaniu po wyskoku na hopie nie tylko przebiliśmy oponę, ale także uszkodzeniu uległo wspomaganie. Przewód został wymontowany z innego samochodu rajdowego w Olsztynie i dojechał na czas do Mikołajek. Dziękuję serwisowi – chłopaki mieli nieprzespaną noc, ale spisali się znakomicie!

Leszek Chłuda: Marcin pojechał bardzo precyzyjnie, dobrym tempem. To dobry prognostyk, bowiem jest kierowcą, który “rozkręca się” z odcinka na odcinek. Zobaczymy jak będzie dalej – jedziemy po rozkopanej przez poprzedzające nas załogi trasie: jest trudno, trzeba zachować pełną koncentrację!

Drugi OS (Baranowo 1) zakończył się znów sukcesem Bryana Bouffiera. I tym razem drugi był Kajetanowicz (o,7 sek.), a miejsce na podium zajął także Robert Kubica (3,5 sek.).

RP 1_3a

Niestety pech Marcina Berlińskiego i Leszka Chłudy trwa. Kłopoty ze wspomaganiem powtórzyły się – celem jest obecnie dojechanie do Parku Serwisowego i wymiana pompy. Nasza załoga zajęła trzecie miejsce w klasie i utraciła przodownictwo.

Kłopoty ze wspomaganiem na także Michał Kościuszko.

Trzecia próba (Mrągowo 1). Tym razem OS-owe zwycięstwo odniósł Robert Kubica, wyprzedzając Bryana Bouffiera (2,1 sek.) i Kajetana Kajetanowicza (12,8 sek.). Były zawodnik Formuły 1 awansował na pozycje wicelidera.

Marcin Berliński i Leszek Chuda znów na trzecim miejscu w klasie, ale najważniejsze, że dojechali do serwisu!

Bryan Bouffier: Jest OK. Nie mamy problemów, walczymy!

Robert Kubica: Dla mnie wszystko jest nowe, nigdy jeszcze nie jechałem w rajdzie w takich warunkach. Jest bardzo dobrze!

RP 1_1

Kajetan Kajetanowicz: Ciśniemy z całych sił, czerpiemy przyjemność z jazdy. To, że warunki będą trudne wiedzieliśmy wcześniej i byliśmy na to przygotowani. Bywa nieprzewidywalnie, próbujemy skręcić, a auto jedzie na wprost. Fantastyczny samochód i dopiero go poznaję, ale naprawdę daje dużo wrażeń. Ogromną frajdą jest jazda z sekwencyjną skrzynią biegów, cieszę się jak dziecko, praktycznie wszystko w tym aucie jest dla mnie nowe.

Michał Kościuszko: Na drugim oesie mieliśmy problem ze wspomaganiem. Udało się nam go naprawić, ale straty czasowe są duże. Kilkaset metrów po starcie trzeciego OS-u na lewym zakręcie przez szczyt wyleciałem w pole, to była chwila grozy, ale udało się nam wrócić na trasę. Warunki do końca oesu były bardzo trudne, nie mogliśmy złapać właściwego tempa.

Maciej Oleksowicz: Bardzo mi się podobają warunki na trasie. Przyczepność zmienia się co chwilę, więc często samochód się ślizga. Na odcinku Mrągowo parę partii pojechaliśmy naprawdę szybko i fajnie, ale niestety trzy razy opuściliśmy drogę i straciliśmy sporo czasu. Podczas serwisu mechanicy założą bardziej miękkie sprężyny, mocno docięte opony, co na pewno nam pomoże w rywalizacji.

RP 1_5

Michał Kuśnierz: Na pierwszych dwóch OS-ach okazało się, że trasa nie jest w tak złym stanie, jak myśleliśmy. Trzy razy wypadliśmy z drogi, nawet nie z winy Maćka, bowiem załogi, które przed nami opuściły trasę zrobiły takie koleiny, które wyrzucały nas poza drogę. Trzeba było jechać bardzo czujnie, bo warunki i przyczepność była co chwilę inne.

Wojciech Chuchała: Na pewno nie jest łatwo, bo cały czas toczymy walkę o utrzymanie się na drodze i staramy się szukać przyczepności. Warunki są zupełnie inne niż podczas niedawnego Rally Kauno Ruduo, który dał nam sporo szutrowych doświadczeń. Na ostatnim OS-ie w pętli nie obyło się też bez błędu, bo zgasł nam samochód na ciasnym i kopnym nawrocie. Licznie zgromadzeni tam kibice mogli pomyśleć, że zatrzymaliśmy się na mały piknik, co zresztą chętnie byśmy zrobili, oczywiście w innych okolicznościach.

Michał Bębenek: Ogólnie jest dobrze. Na trasie nie jest tak dramatycznie jak myśleliśmy. Jest bardzo ślisko i trzeba przyjąć inną technikę jazdy, trzeba jechać mniej zamaszyście i starać się utrzymać na twardym, bo miękkiego błota i szutru jest mnóstwo. Nie ustrzegliśmy się błędów, tutaj bardzo łatwo je popełnić, wyjeżdża się poza trasę na oporowych zakrętach, gdzieś się nie dohamuje, więc kilka razy byliśmy poza drogą. Na trzecim, najdłuższym oesie mieliśmy duże problemy z szybą, która była zabłocona i momentami nic nie widziałem. Na drugiej pętli trasa będzie wyglądać gorzej niż przed południem, ale mimo to, nie będzie takiego dramatu jak niektórzy się spodziewali.

RP 1_2

Marcin Berliński: Ukończyliśmy pętlę i to jest najważniejsze. Teraz sporo pracy czeka naszych serwisantów. Zamierzamy po południu powalczyć o jak najlepszy wynik.

OS 5 czyli drugi przejazd Baranowa to triumf Martina Kangura i Andresa Otsa (Ford Fiesta R5) przed Janem Kopecky’m (0,9 sek.) i Robertem Kubicą (1,0 sek.). Bouffier był czwarty (2,6 sek.). Marcin Berliński i Leszek Chłuda spokojnie – nadal na podium w klasie.

Odcinek szósty (Superoes na torze w Mikołajkach) to ku radości kibiców – popis Roberta Kubicy. Kopecky i Bouffier ex aequo na drugim miejscu ze stratą sekundy. Berliński bardzo spokojnie, realizując cel osiągnięcia mety etapu.

Siódma, ostatnia próba pierwszego dnia zmagań (Mrągowo 2) to wielki wysiłek dla kierowców i samochodów. Atak przeprowadzili Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran, którzy wgrali wyraźnie o 5,7 sek. przed liderującym Bryanem Bouffierem. Trzecie miejsce zajęli Michał Sołowow i Sebastian Rozwadowski (Ford Fiesta R5).

Z rajdem pożegnali się Robert Kubica i Maciej Baran (Automobilklub Polski) po urwaniu koła w Citroenie. Natomiast załoga NewsAuto.pl spisała się bardzo dzielnie, choć jechała już całkiem po ciemku – po pierwszym dniu awansowała na drugie miejsce w klasie N8!

Kolejność po 1. dniu: Bryan Bouffier, Kajetan Kajetanowicz (16,8 sek.), Michał Sołowow (1.05,9 min.), Jan Kopecky (1.11,0 min.), Krzysztof Hołowczyc (1.46,9 min.), Michał Kościuszko (1.50,1 min), Zbigniew Staniszewski (2,04,0 min.), Craig Breen (2.04,7 min.), Oleksowicz (2.15,9 min.), Wasilij Grazin (2.39,5 min.).

Fot: zespoły i Łukasz Koziarski (rallynews.pl)


Przeczytaj także:
RAJD POLSKI 2013: KWALIFIKACJE – KUBICA POKAZAŁ KLASĘ
RAJD POLSKI 2013: BERLIŃSKI I CHŁUDA W NASZYCH BARWACH
RAJD POLSKI 2013: BARDZO SILNA OBSADA
RAJD POLSKI 2013: KAJTO W NOWYM FORDZIE FIESTA R5
RAJD POLSKI 2013: POJADĄ SOŁOWOW I KOŚCIUSZKO
RAJD POLSKI 2013: POJADĄ NA YOKOHAMACH ADVAN A053
RAJD POLSKI 2013: ZAWODY POD ZNAKIEM CITROENA
RAJD POLSKI 2013: YOKOHAMA W MIKOŁAJKACH
RAJD POLSKI 2013: CZTERY ODCINKI NA ŻYWO W TV
RAJD POLSKI 2013: UFA SPORTS – NOWE STANDARDY
RAJD POLSKI 2013: REKONESANS Z MISTRZEM
RAJD POLSKI 2013: DUŻO ATRAKCJI DLA KIBICÓW
RAJD POLSKI 2013: POD PATRONATEM PREZYDENTA RP
LOTOS RAJD POLSKI 2013: NOWE OBLICZE
RAJD POLSKI 2013: ZMIANA TERMINU
RAJD POLSKI 2013: JUBILEUSZOWA EDYCJA RUNDĄ ME